Gjest Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 og vi vet at snuppa har melkeallergi, det fikk raskt erfare. Men nå gav han beskjed om at siden hun ikke tåler melk skal hun holdes unna masse annet også: melka er en selvfølge men også bønner, erter, mais, egg, tomat, fisk, gluten, div. frukter og sikkert noe mer jeg har glemt å skrive ned. Stakkars frøken; hun vil jo spise alt vi andre spiser. Nå er det brått slutt på det. Enda hun ikke har reagert på annet enn melk... Syns det var litt merkelig, jeg. Han mente hun kun skulle få havre eller speltgrøt, Nutramigen, brød på havre og spelt, leverpostei uten alt som er nevnt, kokt potet, gulrot og brokkoli samt til nød kokt pæremos. Hun har gått ned litt i vekt, samtidig som hun har strekt seg masse, så kurven hennes ser helt rar ut. Men hun ser ikke tynn eller svak ut. Er veldig aktiv og med, så vi skal tilbake igjen om 1 1/2 uke.... Stakkar, hun gikk ned masse før jeg skjønte at hun også var allergisk for melk, akkurat som broren. Jeg følte pediateren så på meg som en dårlig mor siden hun har gått ned i vekt uten at jeg hadde sagt fra. Jeg forsøkte å forsvare meg med at jeg ikke syns hun ser tynn ut, og han var egentlig enig i det, men jeg syns allikevel han kikket litt skakt på meg. Ja, ja. Nå spiser hun hvertfall igjen, så nå tipper jeg vekta skyter til himmels igjen :-) Huff, jeg måtte bare "tømme" ut litt gørr.....
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Hva er en pediater? og hvorfor holdes unna bønner, erter, mais, egg, tomat, fisk, gluten, div. frukter....? Aldri hørt at melkeallergikere skal holdes unna slikt. Det heter jo at man ikke skal kutte ut slike næringsrike ting fra kosten uten at det er påvist allergier. Ville sjekket med andre jeg altså.
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #3 Skrevet 9. desember 2007 En pediater er spesialist på barnesykdommer. Jeg syns det hørtes litt mekelig ut. Han begrunnet det med at hun ikke skulle utsettes for disse allergenene i matvarene enda fordi hun da kunne komme til å bli allergisk mot de. Vi skulle snakke mer om det når hun nærmet seg året, for å se om vi kunne prøve å introdusere noen av matvarene da. Jeg snakket med helsesøster om det, og hun mente jeg skulle gjøre som han sa....
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Har jeg aldri hørt om før. Har selv en med egg- og nøtteallergi, som vi fikk mistanke om da han var bare 2 mnd. Har flere venner med barn med både egg- og melkeallergi, og noen med cøliaki - og aldri hørt at de skal holdes unna annet enn de er allergiske mot. Legen ga meg klar beskjed om å ikke kutte ut f eks fisk, egg, melk etc hvis det ikke var mistanke om allergi - fordi dette er viktige elementer i ernæringen! Ville sjekket med NAAF eller andre barneleger også jeg da....
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Jeg ringte en annen pediater i dag (på Rikshospitalet), og fikk beskjed om at dette stemte i følge nyere forskning. På grunnlag av brorens ekstreme melkeallergi, min allergi samt begge ungenes eksemplager ville hun anbefalt det samme pga mulige kryssreaksjoner. Hun mente også jeg skulle vente frem til ca 1 års alderen for så å introdusere nye ting litt etter litt. Hun mente snuppa fikk det erneringsmessige hun trengte gjennom det vi har fått beskjed om at vi kan gi henne. Jeg syns fortsatt det er merkelig... Hun har fått i seg litt egg uten at det ser ut til å ha slått ut. Hun har hverken mer eller mindre utslett nå.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2007 #6 Skrevet 14. desember 2007 Med all respekt for legekompetanse, syns dette var litt merkelig. Gluten er altså fy, mens havre og spelt, som også er glutenholdig, er OK? Og mais: Hovedingridiensen i Nutramigen for eksempel er maisglukose.
Gjest Skrevet 17. desember 2007 #7 Skrevet 17. desember 2007 ja, jeg skjønner ikke bæret.... Har spurt om å bli henvist til en annen, men det var mye greier. Har snakket med HS igjen i dag, og hun skulle sjekke litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå