Gå til innhold

Vel jenter hva skal dere velge


mamma tiL 1stor+2små

Anbefalte innlegg

bare lege,bare jm eller gå til begge under svangerskapet?

 

Jeg kommer til å gå til begge,da legen er best på det medisinske,og det at jeg har en utrolig dyktig lege i tilegg,jm er jo best på å anbefale ting som en bør gjøre mens en går graivd,hva en kan spise,hva en kan gjøre og ikke gjøre,gi tips til fødsel og amming osv.

 

Jeg kommer nok til å havne på en privat jm denne gangen,siden det ikke er så lenge siden jeg gikk gravid og ønkser andre innputt,se hva en annen kan gi,for å si det slik.

 

Hva med dere andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid for første gang, og var usikker på dette selv. Men når legen min sa at så fremt jeg ikke har noe imot det, så ønsker han at både lege og jordmor følger meg opp. Og da ble valget mitt enkelt, jeg går til begge to.

 

Jeg har ikke vært hos jordmor enda, og lurer litt på hva som skjer der. Noen som kan fortelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir informert om forskjellige ting som er aktuelt for deg. Du kan ta opp ting du lurer på. Du blir veiet,du må ta med urinprøve,hun tar å måler livmoren,tar blodtrykket.Kommer ikke på mer i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at eg hadde ønska du hadde nevnt ultralyd også... Litt skuffa ja!

Mulig eg e dum tvers igjennom, men måler livmoren? Vil det si at man må ut i V-stil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,da det som kalles sf mål og det måler de utenpå magen din.Du ligger på ryggen og jm kjenner på magen din hvor høyt opp livmoren går og ta et målbånd og måler hvor høyt opp den går. De tar også å lytter på hjertelyden,det glemte jeg å si. Ikke alle jm har ul så da tar de ikke det,de som har det,tar kun når de mener det er nødvendig,så enkelte går hele svangerskapet uten å få dette hos jm,andre et par ganger og kanskje mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symfyse mål er det kanskje??da måles magen fra skambenet og opp til navlen/toppen/øverste del av "gravid" magen! På helsekortet for gravide er det en egen graf for de målene. Så det måles utpå magen. Alle jordmødre har ikke ultralyd, men man lytter!! Som regel er man på en ultralyd gjennom svangerskapet, den som er mellom uke 18 - 20, hvis alt er ok. Og det er jo til å håpe på!! :)

 

Jordmor er fin å ha til å snakke om den situasjonen man er i, mens legen er litt mer "klinisk" og tar seg av den delen, Så jeg syns det er flott å gå til begge. Hos jordmor har man også litt mer tid, og kan spørre og snakke mer. .

 

Så her er det deling, har allerede vært hos lege på kontroll og skal til jordmor på neste. Blir å følge den anbefalingen jeg har fått, med et forslag til oversikt over kontrollene, og hvor man skal på dem. Noen ganger to ganger på rad til jordmor og mest en deling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk kun til lege i forrige sv.skap og kommer nok til å bare gå til samme lege denne gangen også. Følte meg fornøyd med den oppfølgingen jeg fikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er nytt, og mye å sette seg in i. Men da ble jeg litt klokere idag også, takker for forklaringene.

Så får eg bare vente i spenning på når ultralyden blir da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kun til jordmor første gangen.. nå har jeg ikke noe valg annet enn å gå til både lege og jordmor,fordi her ikke er så mange jordmødre her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kun til lege første sjekk, så til jordmor deretter...

 

Men nå bor jeg i utlandet og aaaaner ikke hva praksis de driver her. HAr ikke vært på sjekk i det hele tatt ennå. Må vel finne ut hva hvordan og sånn på mandag :) Helst bare jordmor igjen,om hun/han er ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer bare til å gå til lege denne gangen. Gikk mest til jm sist og synes egentlig at jeg alltid fikk til svar at det var for tidlig å lure på ting hver gang jeg lurte og fikk dermed aldri svar på noe derfra... Godt jeg hadde en lege jeg kunne ringe og haugevis med bøker om emnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting jeg også lurte på,som lå litt langt fremme,men da sa hun bare,å du tenker så langt og så snakket vi om det. Må jo kunne prate om det om det ligger langt fremme,så lenge enn lurer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal se hva min fastlege anbefaler, men om han kan ta imot meg alle gangene, er det fortrinnsvis det jeg ønsker. Tanken på at jeg skal forholde meg til to personer virker som en ulempe, selv om det på en annen side sikkert har sine fordeler. Venter og ser hva legen anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilken jordmor jeg får denne gangen. Hun forrige var så ”busy-busy” og hadde liten tid til mine spørsmål. Fikk bare vært der to ganger (á 10 minutter hver gang), for ”hun var så opptatt og hadde så mye å gjøre”. Da jeg spurte om noe som hadde med fødselen å gjøre, så hun på klokka og spurte oppgitt ”Hva vil du vite da?”. Ikke kjente hun meg igjen da jeg var der andre gang heller – ”Hei, du er vel ny hos meg!”... Og akkurat det kunne hun jo bare sjekka i papirene sine. Orker i alle fall ikke gå til henne mer!

 

Heldigvis har jeg en veldig grei lege, så jeg gikk til henne resten av svangerskapet. Mulig jeg gjør det denne gangen også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjekt med slike opplevelser nei,jeg hadde en jm som virkelig tok seg tid,litt for mye tid,etter min smak da,men det er jo godt å føle at en blir tatt vare på.

 

Har du SaraSjokkahara tenkt tanken på å prøve en privat jm,da må du jo betale for det selv,men det blir jo ikke så mange gangene. Tenk litt på det,vet ikke hvor du bor,så jeg vet ikkeom det er det i nærheten hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...