Gå til innhold

PCO ?

PeterPanmamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist PCO da vi forsøkte å bli gravid med førstemann. Etter ca 1,5 års prøving (og ingen eggløsninger tross hormoner) gjennomgikk jeg en laparaskopioperasjon hvor de fjernet mange av de "gamle eggene" som er en del av PCO-bildet. Ble gravid et halvt år etter operasjonen, hadde på den tiden to eggløsninger..

Når vi skulle prøve for å få til nr 2, sa gynekologen etter innvendig UL at mye av PCOen var borte, hadde litt igjen.. Ble gravid på 2pp.. (med hjelp av pergotime denne gangen, det var det ikke sist)..

Høres ut til at du har klart det helt alene, uten noe hjelp? Bra det går an..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136248169-pco/#findComment-136248247
Del på andre sider

Ja, jeg har klart det ved å gå ned i vekt. Ser ut til at når jeg er ca 72 kg så starter eggløsningen. Men det er dessverre ikke der vekten ligger av seg selv. Og begge de to andre gangene har jeg gått skikkelig opp (105kg og 98 kg) Nå har jeg hørt at dette kan være like mye grunn til svangerskapsforgiftning som på grunn av forgiftningen. Har du hørt noe om det? Vil gjerne unngå det denne gangen. Skal til gynokolog på tirsdag og er spent på hva han sier, men synes ofte at legene ikke er så gode på pco.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136248169-pco/#findComment-136248319
Del på andre sider

Så bra da. Her funket ikke det med vekttap - gikk ned 20 kilo.. Og holdt dem av. La bare på meg 9 kg i svangerskapet, og de ble borte med en gang..

Har ikke hørt noe om det mht svangerskapsforgiftning. Ingen i helsevesenet som informerte meg noe om at PCO kan føre til div komplikasjoner under forrige svangerskap.. Har hørt litt om det i ettertid, men vet ikke om det er sant eller bare rykter..

Håper du får noe vettigt ut av gynekologen din...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136248169-pco/#findComment-136251102
Del på andre sider

Hei paa dere,

Jeg har hatt PCO, men tror det er borte naa. Har lagt om livsstilen ganske mye, ikke gaatt spesielt mye med i vekt, men andre verdier er nok ganske godt forbedret. Fikk datteren etter et ukomplisert svangerskap. Men jeg har mistet fire tidlige, foer uke 5 er omme da. Her sier alle leger jeg har vaert borti at det bare er total uflaks, og ikke her noe med PCO aa gjoere siden man kan stille klokken etter min TR og at jeg alltid har EL, samt blir lett gravid. For lett gravid, merkelig nok, mener de.

Men jeg har jo tenkt mitt noen ganger, er 7+3 i dag og saa paa UL at hjertet banket i dag, det er ikke fritt for at jeg felte en taare ja.... =o) Man blir jo ufattelig glad da.

Jeg maa bare tenke paa at den eneste andre gangen i livet mitt jeg har kommet til uke 7, saa har det blitt barn av det.

Saa, tjaaaaaa, jeg er ogsaa en PCOjente (mild variant) som faar barn, og blir unoedvendig mange ganger gravid. Datteren min er midt mellom de fire mistet forresten, en for 10 aar siden og en rett foer henne (2003) og to forrige vinter, i loepet av 4 mnd, saa mitt 3. svangerskap som er satt i gang i aar faktisk.... Litt heftig men glade naa vi og takker for hver dag som gaar.

Lykke til dere videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136248169-pco/#findComment-136264745
Del på andre sider

Hei igjen!

Var hos gynokologen i dag. Og det er jo fint å vite at man ikke har pco når man er gravid : ) Og han sa at det var ingen som visste om det var vektøkningen som var grunn til forgiftning eller om forgiftningen var grunn til vektøkning. Men at det kunne være en ide og forsøke å holde vekten nede, og at det muligens kunne forhindre forgiftning. Så da er det jo bare å fortsette å skrive kcal og holde seg på matta - selv om lysten på mat og kvalmen driver sin egen krig!

fint å lese at det er mulig å gå ned og holde vekten. Det har jeg ikke klart - jeg går opp og ned 20 kg 4 ganger på 10 år...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136248169-pco/#findComment-136267406
Del på andre sider

Annonse

Hm vet ikke helt hva du mener med forgiftning jeg? Det med mulig større sjans for svangerskapsforgiftning hos de med PCO som du lurte på tidligere?

Det jeg har hørt er at bortimot alle med PCO/PCOS har insulinresistens, og at dette bla gjør at vi lettere blir overvektige enn andre, og at insulinresistensen også er synderen bak de fleste andre symptomene forbundet med PCO, blant annet dårlig hormonproduksjon ol og annet som må til for at vi er fertile. Syns det er masse nyttig info - ikke minst om kosthold og hva vi bør unngå, på den danske PCO foreningens sider.. www.pcoinfo.dk Har hjulpet meg masse..

Vel, vet ikke om det er en trøst for deg å vite at jeg også har svingt en del med vekten, er bla andre gangen jeg har gått ned 20 kilo.. Første gangen kom det raskt på igjen.. Skylder på at jeg traff sambo da.. Men nå har altså vekta vert bortimot den samme siden 2006.. Og gir mye av æren til det til inforen fra den danske PCO foreningen om kosthold, hva man bør unngå/redusere - og ikke minst at man må spise ofte (hver 3-4 time..) Det har hjulpet meg.. også til å holde vekten borte..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136248169-pco/#findComment-136274328
Del på andre sider

Hei Line,

Har man GENERELT ikke PCO naar man er gravid? Altsaa gjelder dette alle? Eller var det en gladmelding du fikk? =o) Bare nyskjerrig, stas dersom ingen har PCO under graviditet, kan jo evt forklarer hvorfor jeg er saa utrolig mye "friskere" naar jeg er gravid, og hvorfor jeg tok av 10 kg forrige svangerskap og allerede merker at jeg gaar ned igjen, selv og jeg spiser sunt, ofte og normale mengder.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136248169-pco/#findComment-136278727
Del på andre sider

Fra disse nettsidene som ble nevnt.

Kan bekrefte at jeg har et mye lettere liv paa alle maater, naar jeg lever et liv opp mot denne guiden, noe jeg har gjort de siste aarene, med en klar skjerping siste halvaar.

Det er jo dessverre ogsaa saann at alkohol har mye sukker i seg, saa for oss PCOdamer, har det faktisk noe for seg med moderasjon, eller kose seg de gangene men unner seg alkohol. Jeg var en som drakk et glass vin og tre naar anledningen boe seg, men har takket mer og mer nei, og naar jeg drikker (ikke naa da, naar jeg er gravid, men....) saa drikker jeg i hvert fall to glass vann pr glass vin til, og ALLTID noe mat.

Quick-guide:

Spis flere mindre måltider om dagen (5-6)

Spis ingen større måltider i timerne før du går i seng

Spis kun én portion efter nedenstående tallerkenmodel

Spis frugt og masser af grøntsager (6 om dagen) – specielt syrlig frugt og grønt

Spis ofte fisk og gerne som fiskepålæg (vær opmærksom hvis du forsøger at blive gravid, er gravid eller ammer)

Spis pasta, ris og kartofler i små mængder

Spis groft brød og gerne med masser af kerner

Undgå sukker – også i form af drikkevarer, slik og kager

Spis gerne magert kød

Vælg fedtfattige og gerne syrnede mælkeprodukter, og være opmærksom på om det er sødet med sukker – vælg varianter der er kunstigt sødet.

Vælg sunde fedtstoffer som olier (raps- og olivenolie) og brug kun lidt salt

Spis proteinrigt – det er proteinerne der mætter og mindsker følelsen af sult og afsavn (grove grøntsager, kød og mælkeprodukter)

Færdigretter med lavt fedt- og sukkerindhold er udmærket, hvis de bliver suppleret med en stor portion grøntsager eller salat

Spis varieret

Sluk tørsten i vand

Vær fysisk aktiv i 30 minutter men helst 1 time om dagen – dette gælder også turen til 4. sal og cykelturen til og fra arbejde.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136248169-pco/#findComment-136278737
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...