Gå til innhold

Avvikende hodeomkrets, og lite fostervann

Stine:-)

Anbefalte innlegg

Dette har vært en trist uke. Jeg er 37 år, og fikk påvist tvillingsvangerskap i uke 8, -eneggere med samme morkake. Ble deretter henvist til oppfølging ved svangerskapspoliklinikken. Først i uke 16 blir jeg innkalt til jordmor, og jeg får kranglet meg til en UL, da jeg har en ugrei følelse i magen. Denne viser en nylig avdød tvilling, og en levende tvilling der hodeomkretsen tilsvarer uke 13, med lite fostervann. Blir sendt til Trondheim, der de ikke kan se noe galt ved den som lever, men den er mye mindre en den skal være. Da to tidligere UL (før uke 8) bekreftet svangerskapets lengde, kan dette ikke skyldes tidligere feilmåling. Det taes morkakeprøve, og i dag får jeg svar på hurtigtesten, som ikke viser kromosomfeil, men de vil ha meg tilbake til Trondheim etter to uker for videre vurdering.

Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Er selvfølgelig glad for prøveresultat, men føler meg veldig usikker pga veksten. Skal jo ikke være mye avvik på denne tiden. Har kjent bevegelse lenge, og gjør det fortsatt. Ingen blødninger.

Jeg er så fryktelig lei meg, og klarer ikke å se noe positivt i situasjonen. Kaster opp, og får i meg lite mat. To tenåringsbarn som også sørger, og er redd for å gi dem falske forhåpninger. Føler to uker er lang tid å vente nå.

Noen som har opplevd lignende situasjoner med positiv utgang? -Eller som sitter med kunnskap/erfaring som kan forklare noe av dette?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Da var eventyret over for vår del, og svangerskapet skal avsluttes i helgen. Det blir en sørgelig julefeiring.

Morkakeprøven viste feil på kromosom 1, og det ble tatt fostervannsprøve og blodprøver av meg og far, for å bekrefte. Dette, sammen med dårlig vekst, en avdødd tvilling og svært lite fostervann, gir ett bilde som gjør at vi velger å avslutte svangerskapet halvgått.

14 og 15 åringen vår kom akkurat lykkelige hjem fra siste skoledag, med fantastiske karakterer, og yre av forventningen til juleferie, dager i skibakken, og seine kvelder med venner. Vi er tross allt veldig heldig.

Ønsker alle lykke til videre i en spennende tid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...