Gå til innhold

Hva er en IA(AI)? bedrift?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest VerdensHeldigsteMamma

IA står for Inkluderende Arbeidsliv, og de fleste (alle?) kommunene er såkalte IA-bedrifter. Poenget er å få/holde folk mest mulig i aktivitet, samt kartlegge evt forhold som kan påvirke fravær negativt. F. eks må man ha en samtale med leder i løpet av 8 uker, da går man igjennom et skjema med pørsmål (har samtale) som går f. eks på det psykososiale på arbeidsplass, altså om det er forhold på jobben som kan endres/tilrettelegges for at arbeidstakeren skal kunne komme seg i jobb igjen. Sånn cirka...

IA betyr inklunderene arbeid,det betyr at vist du skulle bli sykemelt overe lenger tid så har arbeidstedet ditt krav på å gi deg en jobb som du kan klare å gjøre.

Legen din har rett 8 dagers egenmelding må benytes først.

Vist du blir sykmldt, så blir det isåfall aktiv. i første omgang. Skal jo slippe å bruke egenmld når man ikke fungerer 100%på jobben, men bedre på 50 %. Så finner man ut med leder hvor mye og hvor enn skal jobbe på bedriften

Ved forrige svangerskap ble jeg aktivt sykemldt....og da fant jeg og jobben ut at jeg skulle jobbe 50 %. Tror man kan gå aktivt inntil 2 mnd. Så må man vurderes. I min situasjon ble jeg fulltids sykemldt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...