Gå til innhold

GRRRR fått parkeringsbot men ingen park.forbudt skilt!!! Noen som vet regler for skilting??

Anbefalte innlegg

I går sto jeg parkert langs en vei der jeg har stått flere ganger tidligere og aldri fått bot, men hang en stygg, gul lapp på ruta i går gitt. Jeg kommer alltid inn på denne veien fra en annen vei som møter den (altså 90 graders vinkel på), og i dette krysset/innfartsveien står kun 4 skilt: kryssende sporvogn, fotgjengerovergang, skolebarn og veien stengt m bom (blindvei). Jeg kjørte ned og sto parkert nederst ved enden av veien. INGEN parkering forbudt-skilt på den strekningen jeg kjørte, og står alltid masse biler der, naturlig nok.

Jeg sjekket jo før jeg parkerte at det ikke var noe skilt, og jeg og mine 2 kolleger sjekket ihvertfall etter vi fant boten, for det var "parkering forbudt"-skilt som var oppgitt som grunn. Ringte Trafikketaten, og fikk beskjed om at jo, det skal stå et lite skilt som ser ut som et vanl park.forb.skilt bare at er på en hvit firkantet bunn og det står "sone" nederst. Hun hadde selv sett det for 2 uker siden, og jeg ba henne sjekke på kartet hvor det er. Hun sa det sto i et kryss mye lengre opp i den veien jeg kom inn på (altså jeg kom inn på denne veien ca 1 km. etter at dette skiltet sto!). Ved "min" innkjørsel sto det IKKE et slikt skilt- hvordan skal folk da vite det??? Hun sa hun "mente" det skulle stå et nytt slikt skilt ved hver slik innfartsvei, og sa jeg skulle sjekke igjen. Jeg har vært der oppe nå og filmet m mobilkamera at det ikke er skiltet i dette krysset. Jeg sa at det kan da ik være meningen at folk skal kjøre TILBAKE på en vei de kommer inn på og sjekke skiltene der når de egentlig skal andre veien!!?? Hun sa at i noen tilfeller må man ksnakje det...? Spørsmålet er: Er ikke forskriftene slik at det skal skiltes med alle relevante skilter for en strekning når en ny vei kommer innpå en annen????????? HATER traf.etaten- vil da ik betale 500 kr når de ikke kan skilte skikkelig!! GRRRRRRRRRRR

Fortsetter under...

Slike skilter gjelder vel til og med neste kryss. Så var det et kryss imellom der skiltet sto og der du parkerte gjelder ikke det skiltet for deg. Da skal de sette opp enda et skilt.

Mener nå jeg....

OK, takk, var det jeg og mente! Burde vært et nytt skilt v "mitt" kryss. Da gjelder det bare for emg å finne noe slags forskrift el reglement som bekrefter dette. Har jo både bilder og film nå til å underbygge klagen min:) Er jo 12 år siden jeg tok lappen, men mente å huske at skilting gjelder til neste kryss, selv om det ikke er et "helt" kryss(2 veier som krysser hverandre), men en ny vei som kommer inn (T-kryss).

Hvis det er sone-skilt, gjelder det for et helt område med flere veier eller gater til det du kommer til et skilt som opphever dette.

og da har nok etaten rett.

Soneskiltene oppheves ikke ved neste kryss, men ved skilt som spesifikt opphever sonen, derfor gjentas ikke skiltet ved alle kryss.

Soneskiltene _skal_ stå på alle inn- og utkjøringsmuligheter til det området som det gjelder for.

Hvis det ikke sto på den veien som du brukte inn i dette området, har du en sak.

Da er det bare å klage.

Annonse

Hei, takk for svar! Jeg sjekket skiltforskrifter på linken til Trafikketaten sine sider, og fant der- som du skriver- at dette skiltet gjelder helt til et spesielt opphevingsskilt. Du sier at skiltet ikke gjentas ved alle kryss, men samtidig sier du at det SKAL stå nytt skilt ved alle innkjøringsmuligheter på veien det gjelder for (?). Skjønte ikke det (innkjøringsvei er jo også et "kryss"?). Akkurat det fant jeg nemlig ikke på under forskriftene, om de kan dekke seg bak at skiltet gjelder for hele sonen og at det ikke står noe opphevingsskilt, liksom. Men- det er jo helt høl i huet å ikke opplyse om sonen for oss som kommer inn i sonen fra en annen vei- der skilt ikke står... Skal lete litt til:)

Soneskiltet skal stå ved alle innkjøringsmuligheter til det området det gjelder for.

Hvis du tenker deg at det er en slags yttergrense for dette området

(f eks for et boligområde, et visst antall kvartaler eller lignende)

Så skal skiltet stå på alle veier som går inn/ut av området.

Ellers er det jo en haug med folk som ikke får med seg at det er en sone, og da er jo poenget borte.

Vil nesten anbefale å kjøre ruta du tok til der du parkerte og sjekke at du ikke har misset et soneskilt som står mye tidligere enn i umiddelbar nærhet av der du parkerte.

Der jeg vokste opp var det sone-fartsgrense for et ganske stort boligfelt,

med flere km med flere veier etter fartsgrensesonen begynte.

Det gjaldt da for alle veier man kom inn på etter skiltet.

Men det var litt greiere fordi det var bare ett punkt hvor man kom inn/ut gjennom sonen.

Hvis du skjønner..

Lykke til :-)

OK thanx igjen:) Ja, vi kjørte der i dag for å se etter dette skiltet et stykke før innkjøringen, men kan jo hende det står myyye lengre bak på den veien jeg kom fra. Får sjekke d da:) Takk igjen

Står det at det er pga skilt?? kan det være at du står fornære krysset?? Er vel 4 meter eller noe man må stå parkert fra et kryss. om du var den siste bilen der... har jeg fått parkeringsbot for i allefall..

Ja, det sto: "Årsak: skilt 376.2, parkering forbudt-skilt" eller noe slikt. Var uansett ikke fordi jeg var nærme et kryss, for var nesten nederst i en blindvei.. Sinnsykt irriterende at dette skiltet er "usynlig" da.. Skal nok klage!!! :)

trodde at det skulle stå nytt skilt ved hver innkjøring. samme som med fartskilt, hvis en har en hovedvei som er 60 på- skal det stå nye 60 skilt etter alle innkjøringer på denne veien. ellers er det 50/80 regelen ved tettbyg/ikke tettbygd strøk.....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...