Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Jeg tar fragminsprøyter og har hele tiden presset ut lufta av sprøytene før jeg har satt dem. Har ikke fått til det på noen og ble litt frustrert. Leste vedlegget igjen og der står det at men IKKE skal presse ut lufta før man tar injeksjonen..... Stemmer dette? Jeg har nemlig hørt at det er viktig å få ut alle bobler av sprøyten før man setter den, for dersom man treffer blodåren og man får en luftboble i den kan man dø.... Hva gjør dere andre som tar disse sprøytene?
Linda 1975 Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Hej. Lækaren sa till mig att inte bry mig om luftbubblorna. Tror risken att træffa någon blodådra i magen ær vældigt liten. Så blir det så små bubblor att jag tror inte det ær farligt. Har fått blodførtunnande intraviøst och då kom det också små bubblor. Det du kan gøra ær att hålla sprutan med spetsen ner och knipsa lite på den. Då ska luften flyta upp till ytan. Hoppas detta hjælpte dig lite. Lycka till med graviditeten.
chocolate_babe Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 På hematologisk avd. der jeg gikk til kontrol fikk jeg beskjed om at lufta ikke skulle presses ut av sprøytene. Jeg har gått på fragmin i nesten et år sammenhengende nå, og har ikke hatt noen problemer med dette.
Oliver`s Mamma Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Det SKAL være luftbobble i fragmin/klexane sprøytene- og disse skal ikke tas ut- det er mening at de skal være der:) (sykepleier)
Karveloke Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Det er ikke nok luft i de sprøytene til at det kan være skadelig... dessuten sikter du ikke på en blodåre... hilsen sykepleier
å jul med din glede Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Fortvil ikke. Hensikten med lufta er å presse legemiddelet godt inn, det skal dessuten en god del luft til for at det dannes såkalte luftembolier,som kan virke som blodpropper og stanse blodsirkulasjonen i årene. Mener å ha hørt.med forbehold, at det må minst 50 ml luft til for å være farlig,oppsuges raskt . Det er en god del mer en hva som er i sprøytene. Dessuten skal det jo mye til for å klare å sette fragmin direkte i en blodåre hvis en følger instruksjonene korrekt. Også sykepleier
lise78 Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Hei Går også på fragmin. Luftboblen skal være der og alt skal inn. Kanskje for å sikre at hele dosen går inn.
NormaJean Skrevet 17. januar 2008 #8 Skrevet 17. januar 2008 dette stemmer, du skal sørge for at luftboblen er øverst slik at du til slutt sprøyter inn luften. setter disse sprøytene på jobb hele tiden..... det er i.v og i.m at man skal få ut luften.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 20. januar 2008 #9 Skrevet 20. januar 2008 Har etter å gjort dette over lengre tid funnet ut at uansett så blir det en dråpe eller to igjen. Sitter bestandndig igjen litt helt ved stemplet..... Men hvorfor skal man egentlig sprøyte inn lufta også? Bare lurer jeg :-)
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 20. januar 2008 #10 Skrevet 20. januar 2008 Begynner dessuten å bli ganske øm på magen.... Sliter litt noen ganger og må bite tenna sammen når jeg driver og presser inn det som er i sprøytene :-(
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2008 #11 Skrevet 21. januar 2008 Hei om du blir øm på magen kan det være lurt og finne et annet område på magen og sette sprøytene. Setter du de i samme område hele tiden blir huden litt tykkere på en måte.......... Det er også flere som foretrekker og sette sprøytene i låret etterhvert som magen vokser :-)
NormaJean Skrevet 21. januar 2008 #12 Skrevet 21. januar 2008 som sagt, lufta skal være på toppen av sprøyta (dvs sprøytes inn til slutt) dette er fordi det sørger for at man får inn mest mulig av innholdet. Lurt tips det å sette det i låret hvis du har vondt i magen. Anbefaler gjerne å alternere mellom 2-4 steder. så du kun stikker på samme område hver 2-4 dag. dette vil avlaste huden din og forhåpentligvis gjøre at det blir mindre ømt. Feks høyre side mage og lår og venstre siden mage og lår Er du usikker ang sprøyte bruken vil jeg også anbefale deg å ta en prat med fastlegen din eller spesialisten din. Da kan du jo avklare eventuelle misforståelser
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #13 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har fått beskjed av spesialist om at jeg absolutt ikke skal sette i låret, men i magen, men at det er jo så mye mage å ta av etterhvert! (og det er det jo). Bruker hele"kanten" fra den ene siden til den andre og det har gått bra så langt (men har ikke brukt mer enn i 1,5 mnd enda da....) Er i uke 28. Må likevel si at jeg av og til gruer litt for å sette dersom jeg på de 3-4 foregående har hatt "blodbad". Søren ikke lett å vite hvor disse årene er.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå