Gå til innhold

Testet positiv i går - men hva nå?! Når bestiller man legetime, svangerskapskontroll osv??


*TuttiFrutti*

Anbefalte innlegg

Litt flaut, men dette er første gang jeg er gravid og i tillegg til at det egentlig ikke har gått opp for meg enda, er jeg helt GRØNN på framgangsmåten heretter!! Bestiller jeg time hos fastlegen min med en gang, eller bør jeg vente? Når - og hvor - får man ultralyd?

 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei navnesøster!

 

Det er mye man ikke vet når man blir gravid for første gang. Du kan godt ringe legen din, men du får antagelig beskjed om at det er vanlig å ha første legekontroll først når du er to-tre måneder på vei. På første timen hos lege bestiller han time til UL for deg, og den finner sted ca uke 18. På denne første legetimen fyller du ut noen papirer, og du bestemmer hvor du ønsker å føde, slik at søknaden kan bli sendt.

 

Det var noen første tips. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei *ella.

 

Først og fremst gratulerer med positiv test! Dette er min første gang også, så jeg kjenner igjen følelsene dine. Nå er jeg riktignok i siste uke av første trimester, men det er ikke lenge siden jeg også satt der etter positiv test og lurte på hva som skjer videre.

 

Antakeligvis kan du vente litt med å kontakte legen. Jeg gjorde det ganske tidlig, etter råd fra familie, men mest for å få bekreftet at jeg virkelig er gravid. Men jeg fikk ikke komme til legen for å bekrefte eller avkrefte det. Så lenge hjemmetesten var positiv så er jeg gravid, kunne kontordama fortelle meg. Så satt hun opp en time til meg for konsultasjon ift medisiner og vi satte også opp tid for førstegangskontroll. Jeg testet positivt i slutten av oktober og fikk ikke time hos legen før første mandagen i desember.

 

Ang. ultralyd... Dersom det ikke er en overveiende fare for at det er en form for skade på fosteret vil du antakeligvis ikke få ultralyd før i uke 15 - 18. Denne foretas på det sykehuset du ønsker å føde ved (dette sender legen søknad om etter førstegangskontrollen).

 

For å oppsummere litt kan du nok helt sikkert vente litt før du kontakter legen din. Hvis du ringer nå vil du antakeligvis få beskjed om at det er vanlig å ta første kontroll rundt uke 12, men dersom det er noe i din helsejournal som tilsier at du bør føles opp oftere kan det være at du får time før.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gratulerer! Gratulerer! Gratulerer! Gratulerer!

 

Det tar en god stunt før det går opp for oss, jeg fatter det ikke ennå, har visst det i 3uker nå..

 

Ring legen en gang til uka så får du en time etter hvert. Ikke noe poeng å gå før i uke 8-10. Bra å ha med pappan til barnet første gang hos legen. De spør en del om sykdommer i familien osv.

Du må spør når du ringer om du skal ta med urin- prøve. (jeg tar urinprøven på legekontoret)

Ellers tar de blodtrykk og vekt hos legen.

Du får en svangerskapsbok, og en journal som skal følge deg hele svangerskapet. Der bt, vekt og mål av livmora står fra hver kontroll.

 

Legen bestiller ultralydtime til deg. (i uke 17-19) Du bestemmer selv hvor hvis du har noen ønsker, ellers blir det på sykehuset.

 

Forrige sv gikk jeg første gang til legen i uke10, fikk da høre hjertelyden..wao, da var det gøy at mannen var med. Nå er jeg i uke7 og har vert til legen en gang fordi jeg var så plaget med kvalme og oppkast. Mannen blir med i uke 10+ denne gangen også.

Vet ikke om dette ble rotete men,men..

 

Kos deg i din egen lille svevende verden!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...