Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 Jeg syns det er helt lattelig. Hva oppnår man når man setter en BABY på en potte?De som gjør det sier at de begynner tidlig så barnet ikke skal bli redd for og sitte på potte eller gå på do. Jeg tror det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.....
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Og det dummeste jeg har hørt på lenge er de som mener at man skal vente til barnet selv bestemmer at det skal slutte med bleie..Folk er forskjellige. Sånn ere bare:)
mamma til twins Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Jeg er faktisk enig med deg! Men er litt usikker på din definisjon på baby da. Jeg synes ikke et barn har noe som helst å gjøre på en potte før det er minst to år gammel. Og man kan ikke lære et barn å bli modent for å droppe bleien, det kommer faktisk av seg selv. Da datteren min var noe over to år lot jeg henne løpe rundt uten bleie, satte henne på potte og på do. Hun skvettet overalt, og var tydeligvis ikke klar for dette. Da lærte jeg at jeg måtte vente til hun selv var moden forr bleieslutt. Min erfaring er at mange mødre er hysterisk tidlig ute med dette med første ungen, og at man tar dette med ro når nestemann kommer. Det er bedre å gå en måned for lenge med bleie, enn utrivelige opplevelser med avføring overalt.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2007 Jeg mener at de er babyer når de er 8 -9 mnd.Helt enig med to år.
Gjest Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 HEILT einig at da (for min del) er aaaltfor tidlig (ifht ka eg sjølv vil gjera ein gong) å setta ein baby på nokre månadar på potte.. MEN da er da også opp til kvar enkelt om dei VIL begynne tidlig med pottetrening,hensikten er vel ikkje akkurat å få ein baby til å slutte med bleie heller,men at dei skal få kjenskap til "konseptet".
Pysjen Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Huff mye rart dere skal ha en mening om. Jeg setter min 10 mnd gammle sønn på potta hver dag etter frokost for da bæsjer han alltid. Dette ene og alene for å slippe griseriet. Mener dere liksom at barnet tar skade av det???
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. desember 2007 Hvordan er det du slipper unna griset?Du må jo fortsatt tørke han og tømme og vaske potta ,er det mye lettere en å skifte en bleie? Har aldri sagt at de tar skade av det,men ser ikke poenge med det når de er så små.Syns de skal få være babyer så lenge de kan.De lærer det de trenger og lære tidsnok alikevel,hvorfor stresse med det?
bixit Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 Nei nettopp, de tar ikke skade av det med mindre de ikke vil og det er en evig kamp hver gang. Poenget er at det er altfor mange barn er skummelt å gå på do! Dette ser jeg i barnhage hver dag. Spesielt er det ille for dem når ikke de er hjemme hos seg selv og mamma kan være der hele tiden. Man skal ikke tvinge ungene til å sitte på potte til de har "gjort noe" hele tiden hver dag, men de kan gjerne vennes til og gjøre bekjentskap med potten på egne premisser. "Kjøre" rundt på den som en bil om de så vil. Det er altfor mange barn som går med bleie når de nærmer seg 4 og vel så det! DET mener jeg er latskap, det er veldig mye lettere å skifte den bleien enn å bruke en 15-20 på badet med den lille. Og hvorfor skal det være bedre for ett barn å ha bæsjen klint rundt på stumpen enn å ha den vekk med det samme hvis det er mulig? Skjønner ikke helt dilemmaet her.
Pysjen Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Er det du som skal avgjøre hva som er mest gris for meg?? Skaff deg en hobby du- ser ut som du trenger det.
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #11 Skrevet 8. desember 2007 Jenta mi begynte på potte når hun var rundt året. Bare av og til i begynnelsen for å prøve det ut. Nå nærmer hun seg to år og går på potte hver morgen før hun skal i barnehagen og sier ofte fra om at hun vil på potte ellers. I det siste har hun også begynt å si fra i barnehagen om at hun vil tisse på potte. Sånn jeg har forstått utviklingen så blir barna først oppmerksomme på at de har tisset/bæsjet, så kan de si fra akkurat når de gjør det, til slutt kan de si fra litt før sånn at det er mulig å få dem på potte/do. Jeg tror akkurat den siste overgangen tar lengst tid, av og til sier hun fra når hun gjør noe, av og til før. Men hun tar i hvert fall ikke skade av å ha fått en potterutine fra hun var et år. Onkelene hennes er ca to år eldre enn henne og sluttet ikke med potte før han var 4,5 og det er jeg helt enig med at er latskap.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 Jeg var tørr da jeg var 1, 5 år jeg, takket være meg selv. Tok intiativ til å tisse hele tiden, så den sommeren blei jeg tørr, kun 1,5 år gammel... Håper guttungen min gjør det samme... Greit å ikke være bleieskiftarbeider altfor mange år. Tror egentlig at barn velger seg når de er klare, men det går jo ann å introdusere de for do/potte når de er over året!!!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2007 #13 Skrevet 8. desember 2007 Det er vell ikke så vanskelig å skjønne hvorfor noen velger å begynne tilig med potte??Det er jo tilvenning....Vet om di som lar ungene gå med bleier alt for lenge å ikke har begynt med potte trenging fordi di mente at ungen var for liten.Det er jo mange måter å gjøre det på,men jeg synes tilig tillvenning,gjør barnet fortrolig,å lettere å få tørt..Jobet i barnehage,å der var det barn helt opp o 3,5års alderen som dreit i bleia,det er å dra den for langt synes jeg!!! Jo før jo bedre synes jeg!!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 8. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 8. desember 2007 Har jobbet i div barnehager og jeg har ikke møtt ett barn som er redd for og gå på do.Og det er ikke mange barn som går med bleie når de de 3 1/2 -4 år..Og gjør de det så er jeg enig at foreldrene er late.Men jeg mener forsatt at babyer på 8-9 mnd ikke har noe på en potte og gjøre ,de skjønner ikke noe av det , og kommer det noe i potta er det bare flaks..
Ikkelektuell Skrevet 8. desember 2007 #15 Skrevet 8. desember 2007 Men er dette så vanskelig å forstå, da? Det er jo ikke meningen at babyene skal venne seg til å gå på potta hver gang de må på do, men at de skal venne seg til å plassere rompa på en plastdings i ny og ne. For øvrig så er det helt uforståelig at du gidder å bli sur for at enkelte velger å begynne tidlig med tilvenning til potte. Det er jo ingen som tar skade av det, er det vel?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #16 Skrevet 9. desember 2007 Bærkorg Måkeskrik Underskriver den jeg.Virker som det er noen sjalue mødre her som ikke får ungen sin på potta å sliter med å få dem reine..SYYND for dere,hadde dere tenkt litt lengre så hadde dere kanskje begynt å venne dem på potte litt tiligere...?? Hva er probleme med å la en 1åring sitte litt med stjerten på potta da?Kanskje kommer det noen dråper etter en stund,å vet dere hva man gjør da??Man ROSER barnet sitt for det.Unger er ikke så dumme som dere tror.Når man tisser i potta får man ros,å da forbinner man det med noe positivt.Virker som om det er noe som burde gå på foreldre kurs ell noe i den duren...Men men,hver sin sak.Vet at man ikke skal tro at barnet ikke KAN eller er for LITE når det gjelder å introdusere nye ting,da hemmer man bare utviklingen!!!
mamma til twins Skrevet 9. desember 2007 #17 Skrevet 9. desember 2007 Fant dette som en barnepsykiater sier: Les og lær! De fleste barn blir tørre først når de er 2 1/2 til 3 år, men har ofte bruk for nattbleie til de er 4-5 år, kanskje enda lenger. En amerikansk studie målte når barn i gjennomsnitt skjønte hva pottetrening gikk ut på og klarte å bruke potten. Jentene var i gjennomsnitt 35,8 måneder gamle da de hadde skjønt dotreningen, mens guttene brukte 2,2 måneder mer på det. Det er ikke unormalt at barn bruker bleier til de er fire til fem år. Først når de er fem har foreldre grunn til bekymring, sier Anne-Marie Hadenius, barnepsykiater til dagsavisen (april, 2003). Som regel får barnet først kontroll over avføringen, senere urin. Men dette kan også variere noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå