Gå til innhold

gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, man skal ta en gynekologisk undersøkelse rundt uke 10 (om det blir litt senere, så gjør det ingenting). Dette for å ta celleprøver og bakterieprøver, ikke spes. gunstig med infeksjoner etc. Det skal også tas en kontrollprøve ca. 6-8 uker etter fødsel, da igjen med ny celleprøve og bakterieprøver. Ta kontakt med legen din med det første for å få tatt us.

Nei!

Man trenger kun ta gu om det er behov for det. Dvs om det er på tide å ta celleprøve, og om det er grunn for å ta test til Chlamydia. Sistnevnte kan også tas ved urinprøve.

Er man ellers frsik og ikke har noen plager trenger man ikke gu så tidlig.

Senere vet jeg ikke..

Hei!

Jeg tok det nå på 3. gangs kontroll, er i uke 14.

De fleste leger vil nok ta dette uansett for å være på sikre siden med div. tester. Men hvis du nylig har tatt celleprøve og absolutt ikke vil, må du ikke. Men celleprøve skal tas minst hvert 3. år. I tillegg kjenner han på livmoren for å konstatere ca hvor langt på vei du er og sånn.

Annonse

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*

Nei det trenger man iKKE. Er 12+4 og ikke tatt GU. Spurte legen på Ullevål om dette var noe man skulle ta siden jeg ikke hadde hørt noe om det og syntes alle andre tok det..... Da fikk jeg til svar at det ikke var nødvendig.

Svarte ja på dette, men må nok moderere meg til et "helst" ser det ut til. Hvis det er lenge siden sist, er det uansett en klar fordel og ta dette. Både med tanke på celleforandringer og bakterier, er i allefall anbefalt! En chlamydia, HPV eller gardnerella-infeksjon er ingen god start ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...