Gå til innhold

Listeria smitte

Klarforbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er litt bekymret for jeg har akkurat spist en pizza fra Smart Club der det var flytende ost inne i pizzakanten - det er et merke som ikke er Norsk og den er sikkert ikke pasteurisert, det står iallefall ikke noe på pakken.

Mitt spørsmål er: er det slik at HVIS det er listeriasmitte, så dør det ved oppvarming?? osten var brennhet og jeg brant meg på tungen på den første biten....

Jeg synes det er skikkelig ekkelt de6tte her med det som skjedde på Riksen og jeg er sikkert litt overnervøs!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er helt trygg,så lenge den er varmebehandlet,og hvis du brant tungen så var den jo d:)men man kan jo bli litt smånervøs av allt dette.

Jeg satt selv og leste på matportalen igår pga noe kjøttpålegg jeg lurte på,og ble veldig mye tryggere etter å ha lest der

Ha ei fin og avslappet helg:)

vennlig hilsen

Skrevet

hm... hvor kan jeg lese på matportalen...?? føler meg ganske trygg med ostene og laksen osv.. men leste i aftenposten i dag at en også skal holde seg unna kok skinke... det har jeg ikke hørt før.. det var veterinærinstituttet som kom med en liste..

Skrevet

Hei og takk for svar - ja jeg har også hørt noe om kokt skinke - er det mulig....

Skrevet

hei!

Bare søk på matportalen på google,så kan du velge matportalen for gravide!

ha ei fortsatt fin helg:)

Ps:kjøttpålegg er greit ,så lenge det er ferskt på dato!!!

Lurt å kjøpe mindre pakker og spise det fort opp :)

vennlig hilsen

Skrevet

Da er det farlig å spise fenalår til jul da???

Skrevet

Ang fenalår så er det viktig at man fryser det ned i min 3 døgn på min 18 minus, da skal det gå greit. Dette vet jeg med sikkerthet fordi min svigerinne, som var gravid forrige påske, bare måtte ha fenalår, og hennes jordmor sa at hvis hun frøs ned fenalåret ved 18 minus i tre døgn, ville alle de bakteriene som kan være farlige, dø.

Skrevet

jeg ringte barsel legen og jordmor, og spurte om akkurat det med spekemat, de sa at ja det stemmer det med å fryse ned over flere døgn, men det er fortsatt en liten risiko, og i og med at jeg hadde tvillinger i magen så rådet de meg bare til å holde meg unna spekemat som ikke er stekt eller kokt..

og jeg som har heeelt dilla på spekeskinke...kan nesten lukte det og.

holder meg unna i tilfelle jeg.

Skrevet

ang annen julemat..

vet at vi ikke skal spise gravlaks.. men røkelals kan vi spise eller??

har ogaå lest på matportalen at vi kan spise sild, hvis fisken har vært frossen først.???

Skrevet

Hvorfor er det forskjell på tvillinger og et barn i magen når det gjelder listeria?

Når man snakker om farlige bakterier i kjøtt som ikke er varmebehandlet er det vel hovedsaklig toxoplastmose og listeria man mener. LISTERIA dør IKKE i frysen, det er det kun toxo som gjør! Så skal du være heeeelt sikker kan du nok ikke spise fenalår/spekemat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...