Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Har liksom provd begge deler.. Provde gratekur for jeg ikke kunne bysse han i soevn lenger, smerter i kroppen, og baeresele fungerte daarlig. Den foerste uka gikk fint, han hadde stor framgang og sov tre timer i slengen.. foer vaaknet han annenhver time og ville ha kosepupp. Men naa kan han ligge aa graate i 1,5 timer foer hun sovner av utmattelse. Om dagen sovner han bare i vogn eller v puppen. Han faar frukt og kveldsgroet, og er 6 mnd. Har ganske godt kveldsrutine, grot, bad, sang og litt puppekos saa han roer seg. Naar jeg lot han sovne ved puppen, vaaknet han bare naar jeg la han ned i sengen og det gikk ofte to tre time paa aa faa han til aa sovne. Er ganske mye alene med han, pappa paa skift arbeid i uker om gangen saa begynner aa bli sliten og deprimert naa... Hjelp?!!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Foerste natten gikk bare pappaen inn etter fem minutt, loeftet han opp slik at han sluttet aa grate. La han ned og gikk ut. Etter dette gikk han inn hvert 10 . minutt og gjentok samme rutine. Da sovnet lillegutt i lopet av 40. minutt. Neste dag provde jeg samme prosedyre, da tok det 1,5 time foer det var soving der i gaarden. Resten av uka gikk det bedre, varierte mellom 10 min og 1,5 timer. Skulle jeg ikke tatt han opp? Jeg har proevd aa roe med sang og stryking, men ofte har han maatte opp for aa rape.. Sang og kos har ingen effekt virker det som.. Saa fikk jeg og pappaen influensa med feber, saa da hadde vi ikke energi til aa gaa tur eller hoere paa skriking, derfor ble det litt puppesoving, og naa er det vanskelig aa gaa tilbake til skrikekuren. Synes jo synd paa lillemann, men samtidig er det veldig vodt fysisk aa bysse og baere paa han.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Det er ikke så lurt etter min erfaring å berøre barnet eller ta ham opp etter å ha lagt ham. Da vil han ikke skjønne noe. Han blir forstyrret, og tror at han må ligge å gråte for å bli tatt opp hver gang. At han må rape er faktisk ganske naturlig ettersom de svelger en del luft når de gråter, men vi lot være å ta vår baby opp for å rape, for å se hva som skjedde. Virket ikke som hun ble plaget av luften. Dette var egentlig værst første kvelden. Jeg vil anbefale deg å prøve på nytt med skrikekur. Men følg noen enkle regler: - ikke opp av sengen, og ikke berøre - inn å si at det er natt og han må sove, bestemt, og ikke vis at du synes synd på ham, ut igjen innen 30 sek (jeg pleide å være inne kanskje 5-10 sek) - dersom han bare sutrer og ikke gråter skikkelig kan det være at han er på tur til å finne roen. Da kan det være lurt å ikke gå inn til ham - mørkt rom gjør at han lettere finner roen, og gjerne litt trangt og lunt i sengen. En bamse eller en klut med din lukt på kan være en god trøst. Det er vondt mens det står på, men verd det når dere får det til. Dessuten er det jo dere som må lære babyen hvordan det skal være, han vet jo bare det dere viser ham. Det er naturlig at han protesterer og blir litt frustrert når han ikke får det han er vant til. Så må du og tenke på at dette er riktig tid for å gjennomføre dette, mens han ennå er såpass liten. Sover han på eget rom forresten? Vi flyttet vår på eget rom mens vi drev på med dette, og det fungerte så bra at det forble sånn. Det er også litt viktig at du passer på når du legger ham. Han må jo være trett, men ikke overtrett. Dette fungerte kjempebra for oss. Tok ikke babyen opp for å rape, for da ble hun bare forstyrret. Dette er egentlig den mest effektive måten å gjøre det på, som sikkert er mest skånsom av skrikemetodene, ettersom man er ferdig med den på noen dager. Som regel halveres gråteperioden for hver dag, men det kan og gå fortere. Det skal ikke ta mer enn en uke iallefall. Men for oss gikk det bare et par dager. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 takk for raad, litt mer optimistisk naa.. Vi skal reise bort i jula, kan man utfoere gratekur en annen plass enn i trygge omgivelser? -blir borte i naermere tre uker, hos besteforeldrene hans. Uansett, takk for raad og lys i tunellen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå