Gå til innhold

Til dere med mange barn...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere tid til så mange? Og for ikke å snakke om råd? Har veldig lyst på mange barn selv, kanskje 5 eller no, derfor lurer jeg på hvordan dere får det til å gå rundt. Jobber dere, evt med hva? Blir det no tid igjen til dere foreldre som et par? Får dere no fritid til bare dere selv alene, og evt tid til deres venner? Litt mange spørsmål her ja, men er jo litt nysgjerrig da. Og da får jeg en viss anelse hvordan det er;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann har 4 barn..Vi er veldig hjemme kjære så er ikke kjempe ofte sammen med venner, men av og til...Vi koser oss gjerne med en fin film og en flaske vin etterat ungene er lagt....Trivest med å ha det livat rundt oss.Går av og til ut på middag eller kino.Jeg er hjemmeværende nå og har rolige dager..Men slik vi har det nå koser vi oss alle sammen..

Skrevet

Så gøy å lese at det er flere som synes det er fint med stor familie! Vi har 5 og kommer til å prøve å få en til. Noen av barna er mannen min sine fra før, men alle bor hos oss (er hos mamman sin annenhver helg) - så her er det full rulle :)

For å svare på spørsmålene dine...

Tid: Tiden vi ikke jobber bruker vi på barna - for oss er det et valg av livsstil å ha mange barn, og det er veldig viktig at alle barna blir sett og får alenetid med oss voksne. Jeg forventer ikke at jeg skal ha masse tid å dyrke mine andre interesser på... Og jeg forventer heller ikke at huset skal være strøkent til enhver tid. Jeg vil heller ha barn som når de blir store sier: "Mamma, du så meg og hadde tid til meg!", enn som sier "Mamma, du hadde det alltid så ryddig!" :)

Råd: Det er dyrt å ha mange barn, det skal jeg ikke legge skjul på. Men vi jobber begge to, og det går helt greit.

Jobb: Mannen min driver for seg selv og jeg jobber i turnusjobb + at jeg driver et lite firma på si. Allikevel er vi hjemme til kl.17 hver dag :) (bortsett fra når jeg har kveldsvakt en gang i blant da).

Alenetid: Det viktigste, tror jeg, er at jeg og mannen min prioritrer hverandre. Vi skaffer barnevakt og drar på spa, drar til syden, på storbyweekend, går ut og spiser eller spiser hjemme med levende lys bare vi to :) Det gjør at vi fortsetter å være bestevenner og kan gi 100% for barna! Har foreldrene det bra, har barna det bra! Og vi er sammen med venner, det synes vi er viktig. Blir nok ofte venner med barn, det er ofte enklest, men så er det jo det også at man da har en likere livssituasjon og har mer til felles i hverdagen.

Er jo selvfølgelig ikke rosenrødt bestandig - akkurat som i alle andre familier... Og jeg tror noen ganger jeg går fra forstanden når tredje regnbuksa forsvinner på en mnd... eller gangen flømmer over av sko og jakker på gulvet... eller 5 barn ønsker å få svar på sine spørsmål samtidig.. eller jeg ikke kommer inn i gangen fordi det står tre skolesekker bak døra :) Men så er det heller ingenting som er mer tilfredstillende enn 5 barn som kryper sammen i armkrokene våre i sofaen, å få se 5 trygge barn utvikle sine særegne personligheter, se de klemme hverandre fordi de er glade i hverandre eller se dem samarbeide for å få støvsuget stua i hytta før vi drar hjem fra tur :) Jeg tror noe av nøkkelen til at alle skal trives i en storfamilie er at man innfører gode rutiner fra dag1, at man har struktur og rutiner i hverdagen. Det gjør alt så mye enklere både for barn og voksne!

Håper det ga deg et lite inntrykk av hvordan vi har det uten at det ble klissete... :)

Skrevet

sistemann79

tydelig at jg er gravid ja..hihi begynnte å tute litt her jg av innlegget ditt..vi har to og venter nr ..3 lurer veldig på hvordan dagene blir...

flott fortalt..!

Skrevet

Tusen takk :) Ble glad inni meg da jeg satt og skrev.. :)

Hvor gamle er de to første da?

Ei venninne av meg sa, da hun fikk nr.3; "Da jeg hadde to hadde jeg én i hver hånd og full kontroll - nå har jeg en hånd for lite og alt er kaos.." He he he... Tror den største overgangen er å få nr.1 jeg... ;)

Jo fler barn en har, jo flere utfordringer på logistikkfronten. Men det går seg jo til da. Tror du vil kose deg m flokken din jeg :) Bare ikke vær for stolt til å be om hjelp når du trenger det - det er det beste rådet noen har gitt meg, tror jeg. "It takes a village..." osv.

Masse lykke til :)

Skrevet

hei til dere alle flerbarnsmammer :):) Jeg har 4 barn, venter nå nr 5. Lille jenta vår som er nr 4 levde bare i 12 dager pga for tidlig fødsel. Det har vært noen tøffe dager, men så har jeg da blitt gravid igjen, å krysser det jeg har for att dette skal gå bra :):)

Skrevet

Loggistikkføring ja.

Jeg hadde ikke overlevd uten kalenderen min med mange ruter for hver dag.

Nå venter jeg nr 4, og gleder meg stort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...