Gå til innhold

Jernlager på 6. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jernlageret mitt var ved første måling 10 noe som var svært lavt. Så gikk den ned til 9 på en uke. Ved neste måling viste den 8 og nå 2 uker etter viste prøven 6. Jeg er slapp, sliten og i dårlig form. I dag har jeg ligget rett ut med hodepine og kastet opp. Jerntabletter får ikke opp jernlageret. Noen med erfaring som kan komme med tips?

Skrevet

Jeg hadde jernlager på 2 i laaange tider, å det eneste jeg fikk beskjed om var å ta sterke jerntabletter (100 mg, får kjøpt de på apoteket) å ta de sammen med appelsin juice, aldri melk!

Skrevet

Jeg hører ikke til på 2. trimester da, men svarer likevel siden jeg har slitt med lavt jernlager (4) før. Måtte ta ganske store doser med jerntilskudd over flere måneder før verdiene gikk noe særlig opp, og siden du er gravid øker jo jernbehovet ditt i tillegg. Jeg ville snakket med legen om å prøve en annen type jerntilskudd, og ta c-vitaminer (eller drikke juice) i tillegg, siden c-vitaminer øker opptaket av jern.

Skrevet

Jeg har hørt at man kan få jern intravnøst. Hvis ikke det hjelper har jeg hørt at noen kan få blodoverføring

Skrevet

ta jern som er 100 mg ja (ikke HEMOFER da disse bare inneholder 10 mg) ta maks dose hver dag (det som står på pakken) gjerne sammen med en c-vitamin så det ikke blir så hardt for magen. drikk juice til ja IKKE melk. Spis leverpostei og brokkoli:o) (brunost inneholder dessverre ikke jern lenger da den er fjernet fra osten) pleier ha et jernlager på rundt 8 så vet hvordan det føles:o)

Gjest Orkideen
Skrevet

Jeg har et jernlager som i løpet av graviditeten har sunket fra 12 til 5. De første jerntablettene jeg tok hjalp ingenting (Aminojern), så denne uka har jeg begynt å ta jerntabletter hvor hver tablett inneholder 100 mg (Duroferon Duretter).

Inntak av te senker jernnivået i kroppen.

Man får ikke blodoverføring fordi jernlageret er lavt, men i visse tilfeller kan det gis sprøyter. Vet ikke om det kan gis til gravide. Blodoverføring gis til personer med Hemoglobin under 9.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke forskjellen på hva lavt hemoglobin og lavt jernlager er jeg..?

For jeg har nemlig lav hb, og tar derfor etter beskjed fra lege og jordmor jerntabletter... Så det må vel være en sammenheng mellom hb og jern-nivå??? Jeg vet jo at hb er blodprosent, og jern-nivå er mengden med jern man har i blodet, men...

Jeg har hb på 9,4 nå (er 17+4 på vei), og etter forrige fødsel var den nede i 5,2. Jeg fikk da selvfølgelig blodoverføring, men fikk også sterke jerntabletter.

På sykehuset var de bekymret for meg, og fortalte i etterkant at når hb'en er helt nede i 4, så er man mer eller mindre død... :/

Skrevet

Jernlageret mitt ligger på 6 og Hemoglobin ligger på 9.

Hva er forskjellen?

Skrevet

ved lave jernlagre faller også hemoglobin, kalles ofte for jernmangelanemi. Hjelper lite å pøse på blod fordi det er kroppens jernlagre som gjør at man har lav hemoglobin. Det eneste som har særlig effekt er å få i seg masse jern, og tenke at når babyen er ute er det ved normalen igjen. Hør med legen din. Han har nok bedre råd enn vi har :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...