Gå til innhold

Hallo er det noen over 46 her?

viny

Anbefalte innlegg

Hei ser at det ropes om egoisme og barn som blir foreldreløse tidlig pga. at foreldrene er gamle i utgangspunktet. Herre gud hvor galt dette blir det er faktisk ingen i denne verden som har oversikt over det som skjer i fremtiden. Når det gjelder egoisme så velger vel egoistene bort barn . De som ønsker seg barn vet at når det kommer barn inn i bildet så kommer de først uansett. og det er vel ikke forenlig med egoisme. Nok om det er det noen her inne som har fyllt 46 og fortsatt prøver ? Vil gjerne høre fra deg/dere. Ha en fin dag hilsen en svært uegoistisk viny

Fortsetter under...

hei viny :)

jeg er ikke 46,jeg ble 40 i høst,min sambo er 46 og syntes han var blitt for gammel når jeg begynte og mase om barn,men nå er han veldig glad for å få flere,Han har bare ei datter fra før.jeg har 3 fra før,og nå venter vi trillinger :)))Jeg ble gravid på 1:e forsøk,på vanlig måte,er visst ingen feil på min fertilitet nei:)

Ville bare si att jeg er sååå enig med deg,blir helt oppgitt av disse innleggene.Vi gleder oss stort,og de andre barna er helt i 100.

I dag er d veldig vanlig å få barn litt senere i livet.jeg er slettes ikke alene om det her i min bygd i alle fall:)

Ha en fin fin helg og bare stå på...

Lykke til videre

Er en av "oldisene" som sniker meg rundt her inne og håper på å unngå mer sjikane enn det helsevesenet allerede sørger for. :-) Blir lett gravid tydligvis, men mister også., Hatt tre MA på to og et halvt år. Er 44. Skulle ønske meg suksesshistorier fra noen i sin beste alder som har lyktes til slutt.

Jeg også jeg også. Herved er ballen sendt til de som har lykkes og som kan tenke seg å dele historien med oss som sliter litt i mot bakke når det gjelder å bli gravid men ikke minst der det går bra. Jeg har begynt med akupunktur og fotsoneterapi nå ( har vært en gang skal neste gang den 12. ) Håper at det skal feste seg nå og bli der i 9 mnd. Det blir litt spennende og se om vi vil lykkes til slutt. Ingenting skal ihvertfall være uprøvd. Klem fra viny

HEi

Jeg er nettop fylt 45. Blir ca 45,5 når baby kommer.

Har prøvd lenge på å bli gravid men har mistet mange ganger. Totalt 6 ganger. Hatt to prøverør og siden januar i år gav vi rett og slett opp.

August kom og jeg trodde jeg hadde alvorlig influensa, spøy og dårlig til tusen.

Det viste seg å være en liten overraskelse istedet.

Er nå 20+1 og er fremdeles en del dårlig gitt:)

Annonse

Jeg har ingenting i denne tråden å gjøre. Å komme hit å forsure for dere er i hvertfall ikke min intensjon :)

Men jeg forstår ikke hvorfor dere over 40 vil ha barn. Jeg tar ikke dere alle over en kam. Absolutt ikke. Mange av dere er nok fantastiske foreldre, og dere har en erfaring og kompetanse vi ungveitan kan se langt etter. Den livserfaringen og roen, dere har er beudringsverdig. Og er noe mange av oss "unge" burde sette mer pris på.

Alikevel synes jeg det er egoistisk å få barn så sent. Hvorfor jeg synes det? Fordi mine foreldre var 40 når de fikk meg. De har aldri kunnet identifisere seg med meg. Aldri stilt opp på noe, De har vært fanget i sin egen barndom, som er så fjernt fra den jeg opplevde. De klarte ikke å praktisere et godt barneperspektiv under sin oppdragelse av meg. Det synes jeg er viktig. og det sier seg selv, når mine foreldre nå er over 60 og sitter som noen gamle gnukker i stolene sine, så dem om det. Ikke at jeg synes 60 er gammelt langt fra, men det har noe med deres syn på livet sitt og mitt som ikke er forenelig. De gror fast, uten å oppdatere seg. Og de vil aldri kunne være en ressurs for sine barnebarn. ikke at man må det, men man vil vel ønske det?

Man må tenke på hva man kan gi barna når de blir store og. Selvom man ikke kan forutse fremtiden. 55 når man har en tenåring i huset? Må si jeg er skeptisk.

Hadde satt pris på å kunne få et innblikk i hvordan dere ser på dette? På fremtiden? Nei man kan ikke forutse den, men man MÅ stille opp å være forberedt på det. Gjemme seg bak, hvem vet hva fremtiden bringer, går ikke. Kanskje jeg kan slutte å være "trangsynt" også? ;)

Klem fra 22 årig ungveit hihi

Hei Jannamor, det var trist og høre! Heldigvis handler ikke det å være gode eller dårlige foreldre om alder! Modne foreldre har mye å gi barna sine. Jeg har selv foreldre som fikk meg etter fylte 40 og jeg har hatt det helt fantastisk!!! De har stilt opp 100%og er svært ungdommelige i sinn, men det viktigste er at de har gitt meg masse kjærlighet og lært meg å respektere andre, uansett farge, religion eller alder! Jeg har alltid vært stolt av dem og aldri tenkt på alderen deres, de er bare mine kjære foreldre. Dessuten, stooor forskjell på en 40 åring nå og for 30 år siden!!!

Hilsen 43 og lykkelig gravid :o))

Halloooooo. Hvis du allerede i utgangspunktet sier du ikke har noe her inne å gjøre så er det kanskje noe i det. Skjønner ikke at du gidder å engasjere deg i hvorfor vi gamle ønsker oss flere barn . Det er noe du ikke har mulighet til å sette deg inbn i før du blir gammel selv, kanskje pipen får en annen lyd da. Jeg for min del fikk barn da jeg var 19 da jeg var 25 hadde jeg 4 så jeg vet hvordan det er også. I dag har jeg i tillegg 2 attpåklatter på 4 og 5 år. Dette vil du sannsynligvis slenge tilbake som at du har sikkert nok barn da. Det er ihvertfall noe jeg faktisk er gammel nok til å bestemme selv . Jeg er faktisk så gammel at jeg ser på det som helt utenkelig å måtte stå til ansvar overfor deg og andre med din innstilling. fordi jeg ønsker meg flere barn. Du skriver at dine foreldre aldri kunne identifisere seg med deg ?????? Fant de deg på rek i fjæra , vil vel tro at dere har mye til felles selv om du ikke vil innse det. Synes ikke akkurat at du omtaler dine foreldre med respekt. Barn skal ikke bare få de skal også gi det er det som er familieliv og det som skaper den kjærlighet og vennskap som kommer utav det. Du spør om hva vi skal gi barna når de blir store stakkars enfoldige skapning all den kjærlighet og tid og støtte stopper jo ikke opp fordi om barna blir voksne. Mine 4 voksne barn er mine beste venner og slik har vi faktisk tenkt at det skal være. Nå sitter ikke vi å gnukker i stolen til vanlig det hender faktisk at vi tar oss et nummer på kjøkkenbenken også. Et gammelt ordtak sier at det vokser vett i de fleste håper det for din del. Ha en fin dag hilsen viny

hei du Viny,

Føler du ikke er spesiellt blid på meg. Dette er et åpent forum, og man står fritt til å kommentere akkurat hva man vil. Dessuten skrev jeg i mitt hode, et ydmykt innlegg, med et spørsmål. Jeg undrer, fordi jeg ikke forstår og gjerne vil forstå. Gjerne nå ikke når jeg er der selv. Jeg vet jeg er "trangsynt" hva gjelder eldre foreldre (ikke gamle) nettopp fordi jeg ikke har noen positive historier fra mennesker jeg kjenner i RL. Men med større innsikt kan det forandre seg.

Ingen som skal stå til ansvar ovenfor meg, absolutt ikke. Så det behøver du ikke å hisse deg opp over (slik jeg tolker det du skrev) jeg blåser i hvor mange barn du har eller vil ha. Hvor mange man vil ha er det vel ingen som kan stille seg til Gud over? Men jeg kan få undre over noe jeg (i min uvitenhet) tolker som egoisme, med å få barn såpass sent.

Men jeg vil gjerne vite mer. Få mer innsikt, slik at jeg kan forandre mitt syn.

Hva angår mine foreldre har de aldri fortjent min respekt og de vil heller aldri få den. Men det er en annen og veldig lang historie. Det betyr ikke at jeg ikke er enig med deg i at man må gi respekt for å få respekt. :)

Deilig at dere tar dere et nummer på kjøkkenbenken. Det er godt å sunt og høre. Det er bra :) :) Håper dere gjør det i 40 år til. hihi (dette er hyggelig ment altså, vanskelig å vise tonefall i et innlegg)

Men ikke si at jeg ikke har vett. >:( Du blir provosert over mitt innlegg, ok. Men ikke gå til angrep på dine slutninger av mine personlighetstrekk. Det har ikke jeg gjort med deg. Du som er så voksen og moden (regner jeg med) Burde kunne diskutere bedre enn å si at jeg ikke har vett, eller er respektløs. Eller gå på meg som person. Ja jeg er ung i dine øyne, men det betyr ikke at jeg ikke har noe jeg skulle sagt. Eller at jeg har fortjent den oppførselen.

Jeg dømmer ingen, men undrer, og har en skepsis.

Håper du er voksen nok til å gi meg et godt og konstruktivt innlegg tilbake.

Det var jeg som etterlyste andre som faktisk ønsker seg barn her inne og er over 40 år. Ja du kaller det egoisme men jeg kaller det mangel på det. Begrunnelsen er kort og godt at egoistene ikke ønsker seg barn i det hele tatt i og med at i egoistenes øyne er det de selv som kommer først. Vi som er godt voksne og ønsker oss barn vet at de kommer først uansett hvor gamle de er hvor gammel jeg er men de kommer først. Ja jeg blir provosert når det kommer noen med slike innlegg. For det første så har du faktisk en del å takke dine foreldre for hadde det ikke vært for dem så hadde ikke du vært her. At du nekter å gi dem respekt det har ikke jeg og noen her inne noe med men det er trist når det blir slik. Du kan undre over at vi oldissene ønsker oss flere barn i stedet for å leve livet og la humla suse . Heldigvis er ikke alle like og dette er faktisk et forum der vi prøver å støtte hverandre og kanskje ikke minst tipse om forskjellige ting som kan øke fruktbarheten. Det er derfor vi er her og ikke for å kritisere eller som du så fint kaller det undrer hvorfor. Dette vil ikke du forstå før du når den alderen selv slik bare er det.Jeg er ikke intressert i å gi deg mer innsikt det er noe som har med modenhet å gjøre. Om du vil forandre ditt syn så har det også med modenhet å gjøre. Og når det gjelder det å ha seg et nummer på kjøkkenbenken så holder nok det i 50 år til har du ikke hørt at det går an å spjelke og ta den inn på båre. hihi. Dessuten så tar vi oss like godt et nummer i bilen også vi så du ser det er ikke alle over 40 som er fossiler. Det er stor forskjell på 40-50 åringer i dag kontra for 10-30 år siden. Hilsen viny

Annonse

Hei Jannamor!

Jeg synns du sier imot deg selv,når du sir du ikke vill forsure for oss modne gravide.

Det er veldig trist att du opplevde din oppvekst på den måten,men du kan jo ikke mene att alle modne,godt voksne foreldre er som dine.

Tenk på hvor lenge mange av disse modne damene har ønsket,lengtet og prøvd å få barn.

selv fikk jeg min første da jeg var 22,og har fått 2 til med 7 år mellom hver,nå venter jeg på nytt,og denne gang gleder jeg meg med en helt annen moden ro:)) Vi er begge godt voksen ja,men ønsker den gleden det er å få barn sammen.

Jeg har selv en eks svigermor som hadde prøvd i 20 år,og etterhvert gitt opp, ble farmor til min flotte 18 åring,og så ble hun gravid :)

selvfølgelig var det litt spesiellt,men meget gøy også,og nå har min sønn en onkel han kan ha det veldig fint med da han besøker dem:)Hun er foressten en veldig ungdommelig og tøff mor og farmor.

Jeg tror nok de aller fleste har tenkt lenge og grundig på dette og har tenkt å stille opp for sine barn allt de bare makter.

Jeg trivdes veldig godt på dette forum,helt til denne slags innlegg forvillet seg hit :(

håper det blir slutt på dette tullet,ha respekt for andre,lev ditt liv som du vill,og la andre leve sitt som de vill

med vennlig hilsen meget lykkelig og uegoistisk gravid moden dame

Heisann Kjærlighetsfrøene.

jeg tar ikke alle over en kam. Det sier jeg jo i innlegget mitt. Men jeg sier og at jeg ikke har møtt noen personer som var over 40 når de fikk barn i RL, som ikke har gjort det av egoistiske grunner.

Slik som jeg leser innlegget ditt, synes jeg det høres fantstisk ut. Ser ikke noe ille i det.

Ingen er like uansett alder. Og som jeg skrev i mitt første innlegg. Tror jeg dere ofte er mye bedre mødre enn oss unge. Du kan jo lese det innlegget :)

Dette er et åpent forum. og det er ikke stengt slik at jeg ikke kan eller har rett til å si min mening. Hvis dere blir provosert av det jeg skriver, tåler dere ikke mye. jeg prøver og være ydmyk. Dere ville undret hvis jeg på 22 helt uten videre vanket her? Derfor jeg sier hvorfor. :)

Dette er ikke tull, men alvorlig ment. Jeg blir lei meg, når dere som er modne og voksne og kunne vært mine mødre, ikke kan annet enn å si jeg forsurer for dere, og komme med drittbemerkninger om istedet for sak. Jeg prøver å vise en genuin interesse for å forandre mitt syn. Kan ikke si at deres svar gir meg annet enn vind i seilet. Dere beskriver dere selv som flotte mødre (hvilket jeg ikke betviler) men dere blir kjempeprovoserte, og mener ditt og datt om meg, som ydmykt vil få større innsikt til å forstå.

Har jeg bedt dere om å forstå mitt syn? Nei. Ikke forventer jeg det heller. men dere er over 40 og burde kunne oppføre dere mer voksent enn meg?

Slik som noen av dere svarer er det ikke rart jeg er skeptisk.

Får håpe det er masse hormoner :)

heisann:)

måtte bare skrive en liten ting:) dere unge som ofte kritiserer damer som er over 40 og gravid...vær så snill slutt med dette:) dere damer som er over 40 og velger å få flere barn, dere er sterke og tøffe..har lest litt om dette....ofte må dere streve lenge med å få barn og når spiren endelig sitter har dere ofte tøffe svangerskap og fødsler...likevel velger dere å planlegge barn...dette viser hvor inderlig dere ønsker det...barna deres kommer til å få det kjempegodt..alder har ikke noe å si...KJÆRLIGHETEN er det som betyr noe...eg er overbevist om at de som har passert 40 er minst like gode foreldre som de i 20 årene...til dere unge ikke vær så opphengt i alder:) er selv 22 år og er vel ung mor også ,men mener virkelig at vi må respektere hverandre:) til dere over 40 stå på:) ikke bry dere om det negative folk sier:) lykke til alle sammen:)

har lest alle innleggene og eg syntes ikke det var noe hyggelig gjort av deg...du sier du ikke vil fornerme noen men det gjør du jo...at du var missfornøyd med dine foreldre har ikke med alderen deres å gjøre...syntes du skal respektere andres valg her i livet og ikke blande deg...

Heisann maria isabell takk for støtten . Er så enig så enig med deg alle blir vi såret når noen angriper eller kritiserer oss eller kaller det egoisme barn er jo det kjæreste vi har og det flotteste vi ønsker oss. Kroppen sier selv stopp når den ikke lenger er fruktbar men inntil da må det være lov å prøve og få barn. Til deg jannamor så vil jeg bare si at du skriver at vi kunne vært dine foreldre herre gud så glad jeg er for at ikke så er tilfelle med den respekten og umodenheten du viser. Synes ikke det var noe pent sagt slik du omtaler dem. Vil med det samme spørre om hva du mente med at alle som fikk barn i godt voksen alder i RL var av egoistiske grunner hva er RL. Beklager men er så gammel at jeg har ikke inne alle disse forkortelsene. Hilsen viny

RL betyr i real life.

Jeg synes dere er veldig hårsåre. Dere er voksne damer og dere må tåle at andre stiller sprørsmål? Dette forumet, som bare er snilt og koselig i forhold til andre. Jeg kritiserer ikke noen personlig her heller. Sånn som dere gjør med meg. Jeg har ikke lagt inn et sinna innlegg. I stedet for å fortelle hva jeg synes er "egoistisk" (som er det eneste negativt ladete ordet jeg har brukt) har jeg kun brukt det ordet.

De mødrene jeg kjenner personlig i RealLife, har ikke hatt de beste intensjonene med å få barn så sent. De jeg kjenner, har mest vært på denne; Å, det er så koselig med baby, la oss få en baby. Uten tanke på hvordan barnets liv blir. Noen av dem har fått barn fordi de er ensomme og ikke vil være alene når de blir gamle.

Når denne grensen går er jo selvfølgelig individuellt. Men mange tanker farer gjennom mitt hode. Har dere tenkt på det, eller det, eller det? tenker jeg.

Hvis dere ikke vil bli såret eller provosert nå så hopp til nederste avsnitt. jeg kan ikke unngå å fortelle min bakgrunn for min mening. Dere er advart :)

Jeg har selv opplevd det. Jeg har nok vært maks uheldig. men jeg som 10åring, må kunne slippe å komme hjem, lage middag, vaske huset for så å hjelpe min mor i dusjen? Jeg må få slippe som tenåring, at det blir krevet av meg, at jeg dropper utdannelse for å passe på min syke mor. Jeg var et barn og trengte foreldre. Jeg som barn kan ikke være forelder for mine foreldre. Jeg er heller ikke alene om å ha opplevd barndommen slik. Mine foreldre lever også under oppfatningen at vold er helt ok, å blir fysisk og psykisk mishandlet daglig er et gammel inntørka menneskesyn som faktisk er ulovlig. Ikke kom å fortell meg at jeg skal respektere mennesker som behandler barna sine sånn. Det går ikke. (uansett hvor gamle foreldrene er) men det er et faktum, at jo eldre man er, jo mer ok er det å slå (jevnt over)

Jeg har vokst opp nesten uten besteforeldre. Og de få jeg hadde, brukte meg som hushjelp når jeg var på besøk. Jeg er ung, så det er ok. Nå snakker jeg ikke om å hjelpe til, det er en selvfølge at man gjør, men det ble krevd at jeg vasket ned tak og vegger.

Mine barn får ingen besteforeldre, de får to syke gamle mennesker som trenger pleie og omsorg daglig.

Jeg kommer ikke til å ha mine foreldre lenge. Jeg må nok altfor ung, begrave mine foreldre, som burde vært der som støtte for meg.

Hvor ung er det greit at barnet er når man må ordne bagravelsen til sine foreldre?

Hvor fort klarer deres generasjon å oppdatere seg på tekniske ting? Like fort som det utvikler seg? Data og internett er en selvfølge i skolen allerede. Som forelder må man kunne nok, til å kunne bruke det som hjelpemiddel for å hjelpe sine barn, ellers vil de henge bakpå, enkelt og greit.

Ja vi kan alle dø i morgen, men sannsynligheten for er stor for at de som er eldre når de får barn, har yngre barn de etterlater.

Jeg har sett 20 åringer følge sin siste forelder til graven.

Barn i dag, blir oppdratt på en helt annen måte. De krever og krever. Og de får og får (desverre) Jo større avstand man skaper i oppdragelsesmetoder, jo større avvik ser man på sosialiseringen hos barn. Jeg er helt motstander av; Jeg vil ha, barna. Men å gi barna samme oppdragelse som jeg fikk, vil ikke funke på barn i dag. De vil fort bli sosiale avvik. Dette sier jeg fordi jeg ser det. Jeg jobber med barn daglig. Det vil funke, men det vil fort skape problemer for dem. Som voksen må man videreutvikle sine egne oppdragelsesmetoder, for både å inkludere barna, og å gi de best mulig folkeskikk. ( noe mange mangler i dag)

Det er mange slike spørsmål jeg får i hodet. Og jeg har sagt mange ganger nå, at mange av dere er fantastiske foreldre, med en innsikt vi unge bare kan gro på oss, alt bortsett fra ordet egoistisk er alt jeg skrev positivt ment. Dere har mange kvaliteter jeg ikke har og som jeg ikke får på noen år. Det har jeg aldri benektet. men det positive jeg skriver ser dere ikke. Dere ser det dere vil se. hvilket er veldig typisk. Men ja, jeg er skeptisk.

og ved å si at jeg er umoden og respektløs forandrer ike det synet seg. Hva vet dere om min umodenhet eller respektløshet?

Hadde jeg kommet inn hit og skjelt dere ut, uten gode argumenter eller viljen eller interessen for å forandre synspunkt - da kunne dere kalt meg respektløs. Men jeg kommer hit for å diskutere (dette er trossalt et slikt forum) Det må da være lov. Det gjør ikke meg til umoden fordet. Nei jeg er ikke 40 i hodet, nettopp fordi jeg er 22. Det kan man ikke forvente heller. Men jeg er voksen. Selvom jeg burde ha vært på fosterhjem, betyr ikke det at jeg ikke kan vise mennesker respekt. Hva vet dere egentlig om det?

Jeg er i hvertfall så moden at jeg ikke går til personangrep.

Jeg sier som jeg har sagt før. Synes dere jeg er umoden og respektløs, tåler dere ikke mye.

Jannamor, som du forstår er vi like forskjellige vi modne gravide som dere unge.Som vi er enige om, handler idet kke om alder hvor gode foreldre man er, så den debatten kan vi legge ned. Men, jeg er enig med deg at du fikk tildels voldsomme reaksjoner på innlegget ditt og noen svært sarkastiske kommentarer, og det er iallefall ikke særlig voksent! Håper du har fatt svar på spørsmålet ditt. Lykke til videre :o)

Jeg skriver som regel aldri noe inne på BIM men nå føler jeg at jeg må skrive et innlegg.

Jeg syntes det er forferdelig at denne debatten har tatt denne vinkelen.

Jeg er selv ”meget gammel” og gravid.

Jeg forstår de modne mammaene som reagerer på Jannamor, men mener de regaerer litt feil. De går ofte i rent forsvar og det er nok en del for ar der har vært en del fæle kommentarer på modne mødre.

Jeg må innrømme at jeg ofte selv har lurt på om jeg er for gammel. Jeg har tenkt tankene som Jannamor har om eldre foreldre, ikke så lett å følge opp barn etc. Hvor gammel er jeg ved konfirmasjon etc.

Jeg ble overraskende gravid i sommer, og vi hadde gitt opp tanken på et barn, med begrunnelse i at vi var for gamle. Men, når jeg nå ble gravid så ble lykken virkelig snudd, og alikevel har tankene om ”å være for gammel” kommet og gått.

Så, Jannamor, ikke alle mennesker er like. Ut fra det du forteller vil jeg si at du ikke har hatt en bra barndom, kansje du burde funnet noen å prate med ang. dette.

Jeg hadde foreldre som var helt riktig alder da jeg kom til verden. Midten av 20 årene, men det har ikke gitt meg noen bedre barndom av den grunn, snarere tvert i mot.

De som faktisk gjorde deler av min barndom levende var mine besteforeldre, og de var sånn vi ser besteforeldre. Grått hår, bestemor med knute i nakken og alltid kjole og forkle.

Men de hadde tid til meg og overskudd til meg, noe mine foreldre aldri noen sinne hadde.

Jeg vet at jeg kommer til å følge mitt barn opp 100% på tross av min alder, jeg vet hva jeg går til, fikk et barn da jeg var 17 og neste når jeg var 21.

Egoistisk eller ikke, jeg vet vi har virkelig mye å by et barn og at det virkelig er ønsket.

Men, jeg går faktisk og prater om min barndom og det er en stor befrielse for meg. Jeg opplever at jeg fremdeles i en alder av 45 sliter med virkningene av min oppvekst men det er en lettelse å få prate med en profesjonell om dette og forstå mine tanker og reakjsoner forårsaket av dette.

Kjære medsøstre her inne, la oss ikke kritisere hverandre uansett alder etc. La oss glede oss sammen

Big smile, jeg er bare så enig, så enig!! Synes Jannamor har mange viktige poeng og jeg som deg har gått mange runder med meg selv, er jeg for gammel osv?? Uansett, en debatt bør foregå uten slike syrlige og sett fra min side, usakelige svar...Forresten lykke til med graviditeten begge to! Klem fra gravid 43 år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...