Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Hjelp, noen som har erfaring med dette? Når en person med diagnosen ikke har funnet medisiner som fungger /bivirkningene vurdert til for store/depresjon/tretthet/angst) velger å selvmedisinere seg med illegal amfetamin. Også bli han/hun "normal" når h'n tar stoffet. dvs hyggelig, rolig, forståelsesfull - rett og slett en veldig allright person....men uten stoffet er det ustabilt og veldig mye stress.... kan man forsvare det da? Kan noen med erfaring gi meg noen synspunkter her?
Medavhengig mor Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Nei, jeg synes ikke man kan forsvare å bruke illegal amfetamin uansett. Har denne personen prøvd ritalin og/eller concerta? Her er litt info fra legemiddelhanboken.no Selv om metylfenidat og amfetamin er strukturelt forskjellige, har de temmelig lik effekt på atferd og konsentrasjonsevne. Virkningsmekanismen for metylfenidat antas primært å være blokade av reopptak av dopamin fra den synaptiske spalte, men også reopptak av noradrenalin hemmes. Ca. 70–80 % av barn og 50–60 % av voksne med hyperkinetisk forstyrrelse responderer på behandling. Klinisk vurdering etter en viss utprøvingstid, f.eks. 4 uker hos barn og 3 måneder hos voksne, er hensiktsmessig.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #3 Skrevet 6. desember 2007 Medavhengig mor, kan ikke du slutte å uttale deg om ting du ikke har peiling på. Medisin (legal eller illegal) kan alltid forsvares om det er bedre enn alternativet. Hva vet du om alternativet i denne saken her? Udiagnotiserte voksne med ADHD har ofte "tilleggsdiagnoser" som følge av problemene ADHD-diagnosen medfører i hverdagen. Dette gjør at de kan bli sykere av å ikke medisinere seg enn skadene selve medisinen (i dette tilfellet amfetamin) medfører. Om vedkommende har prøvd ritalin? Hun sier jo at han bruker amfetamin. Virker det ene, så virker det andre.
Medavhengig mor Skrevet 6. desember 2007 #4 Skrevet 6. desember 2007 Akkurat - det er poenget mitt. Viss amfetamin virker, så vil også ritalin virke. Og da bør denne personen få ritalin av legen sin som er lovlig og kutte ut illegal amfetamin-bruk.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 hi her. uff, vet hverken ut eller inn. Har levd med en ad/hder i mange år, det har vært en berg-og-dalbane uten like. Er veldig veldig glad i ham, han er en ressurs på alle måter når han er i det hjørnet, men går lett i lås og ting går lett over styr. Fikk diagnosen, og har prøvd ut ritalin. Det ble han veldig deprimert av, trøtt, aggresiv og fikk angst. (ingen av disse tingene er nye for han, men amfetaminen tok bort mye av det). Nå har han kuttet ut medisinen, og bruker amfetamin igjen. Når han er ruset, er han helt "normal". Ingen som kan se det på ham. Han går på jobb, er hyggelig og har det bra. Uten rus, er han deprimert og går helt i vranglås. Men jeg vil ikke leve med en narkoman! Om det er det han har blitt??? Hadde sånne forhåpninger til medisinen, han skal prøve ut andre typer også etter hvert, men enn så lenge går det i illlegal amfetamin.... Jeg synes han virker rolig og grei når han har tatt ritalin, problemet er at han blir så trøtt + alle bivirkningerne når virkningen går ut. Jeg vil bare at han skal ha det bra, og håper sånn at det finnes en riktig medisin for ham, slik at vi kan begynne å leve et normalt liv. Håper noen med erfaring kan dele litt, trenger innspill.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 til anonym: Det du sier er det samme som han. Konsekvensene av å være rusfri er vurderes verre enn fare ved å ta stoff. Men jeg vet ikke, tenker at rus hjelper der og da, men vil jo bli et tilleggsproblem i seg selv? Føre til at man bli verre når man er uten?
Medavhengig mor Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Kjære HI Jeg vil anbefale deg å ta en tur innom narkoman.net Her treffer du masse andre rusmisbrukere, både aktive og rusfrie samt pårørende. Mange her har dobbel-diagnoser, mange med ADHD og rusproblemer. Der håper jeg du kan få svar fra noen som har erfaring med din/hans problemstilling. Håper at jeg, selv om jeg ikke har erfaring akkurat på dette området, kan få lov til å komme med mine betraktninger på denne saken. Jeg har levd med en rusmisbruker/narkoman/alkoholiker i mange år. Jeg vet hvor stor grad av manipulasjon som er i bildet når den man elsker faktisk setter rus foran deg selv. Det er tøft. For dem også. Rusmisbrukeren er en ener på selvmedlidenhet. Jeg tror at når din samboer har brukt ritalin, så har han faktisk blitt normal. Og dette er noe han ikke liker. Man trenger faktisk en del søvn, og ihvertfall om han før ritalin også brukte amfetamin og evt. andre ting også. I tillegg er det vel tilvenningstid med ritalin også, man trenger noen uker før kroppen/hodet normaliserer seg. Jeg leste en artikkel i Dagbladet (tror jeg det var) for noen uker siden. Der var det intervju med en del eldre personer med ADHD som hadde selvmedisinert seg i mange år med amfetamin, fordi de aldri hadde blitt gitt ritalin. Kan jeg også spørre hvordan tar din kjære amfetamin? Sniffer han eller bruker han sprøyter?? Du kan sende meg personlig melding viss du vil. Ellers finner du meg også inne på narkoman.net - under nicket Medavhengig. Tenker på deg!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Det er ikke nødvendigvis slik at ritalin fungerer selv om amfetamin fungerer. Men amfetaminbruken må kontrolleres. Hvis han skyter (setter sprøyter) så mener jeg og de fleste jeg kjenner i samme situasjon at da er det kommet ut av kontroll, for det gir visst et helt annet kick når man skyter stoffet enn når man sniffer det. Dropping ville vel være best (at man tar det i en kapsel eller innpakket i et stykke rizla). Men det bør være snakk om små mengder, og det kan være en idé å trappe ned bruken til et minimum, og det krever faktisk en innsats. Lever selv med en som selvmedisinerer og har brukt det som dop.Men for å si det slik, hvis vanlige mennesker tar amfetamin en helg, blir de rimelig utslitte etterpå. Kjæresten min (og flere andre voksne gutter med diagnosen) blir slitne hvis de overdriver, men er ellers i grei form etterpå (har tilogmed opplevd en som sniffet en linje og sovnet, ikke noe farlig, men som sovnet fordi han ble trøtt). Jeg har prøvd litt forskjellig "greier" i liten (og amfetamin i større) skala, men vi er altså velfungerende oppegående mennesker som har brukt for moro skyld i helger, har både jobb og jeg i tillegg studier. Da jeg kommer fra et miljø der det overhodet ikke eksisterte dop har jo ting jeg har opplevd, også dette i forhold til kjæresten min som jeg vet var en som alltid var med på bråk og fest og morro da han var yngre, satt i gang en del tankespinnerier og man må jo sortere og avklare sine egne følelser i forhold til dette. Da kjæresten min ikke fikk noen virkning av Ritalin da han var yngre synes han det er viktig at folk som er i samme situasjon lærer seg å kontrollere sinnet og følelsene uten bruk av medisiner, selv om det skal sies at han selvfølgelig er mye roligere og "til å leve med" fordi han tar amfetamin også. Men han er i ferd med å trappe ned, og vi er uansett helt enige i at den dagen barnet vårt blir født (jeg prøver å bli gravid og bruker INGENTING lenger) så er det slutt med den type festing annenhver helg for hans del. Vi er enige i at han kan bruke i små mengder enkelte helger (dette må vi jobbe mot/gradvis trappe ned og bli enige om hvor ofte det kan skje fremover, slik at han også føler at ikke bare er jeg der for ham men jeg har forståelse for hans situasjon). Min kjæreste er verdens beste gutt og en mann som tar ansvar, men jeg merker, hvis det er lenge siden sist, at han har mye energi bygd opp, klarer ikke ligge stille og kose for eksempel men må kile og kile og kile meg sånn at det hele tiden skjer noe Men han blir aldri stresset eller kjip av den grunn. Husk på at amfetamin forandrer ikke personligheten, man blir bare mer gira av det, evt. paranoid og sliten pga søvnmangel fordi man har vært oppe i flere døgn. Og som en bisetning kan jeg legge til (for det virker ikke som om du har prøvd noe slikt selv) at bare så du vet det, så er det IKKE slik at kokain og amfetamin ligner i måten man blir ruset på, slik det står på enkelte nettsider fra staten og sånn (drev og leste mye om dette fordi jeg syntes det var spennende, før jeg prøvde selv altså). Så hvis han skal selvmedisinere seg betyr ikke det at han automatisk kan bruke andre ting også. Men aller viktigst, VÆR ÆRLIGE! Prat åpent om dette! Ha et litt åpent sinn, og krev at han skal være ærlig om alt av bruk og slikt. Hvis dere ikke kan bli enige, er det ikke meningen at dere skal være sammen Jeg ønsker deg masse lykke til, og uansett, følg mavefølelsen! Håper dette var til litt hjelp Føler med deg og hvis det er noe du lurer på så post på dette forumet, er tydeligvis også en del andre her inne som vet hva de prater om
Medavhengig mor Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Tusen takk for bra innlegg Anonym over her. HI blir sikkert glad for å høre fra andre i samme situasjon. Jeg er uenig på et punkt du nevnte: Du sier at amfetaminen IKKE forandrer personlighet. Kanskje ikke for de som har ADHD - men for den generelle personen i gate vil bruk over lengre tid endre personlighet. Ihvertfall misbrukerne. Min mann hadde verdens råtneste personlighet som følge av amfetaminbruken. Aggressiv, selvfokusert, likegyldig ovenfor andre - så det er bruk ikke forandrer personlighet er jeg dypt enig i. Men, som sagt - dette kan jo være anderledes for de som kun bruker det til selvmedisinering med ADHD.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 "Det er ikke nødvendigvis slik at ritalin fungerer selv om amfetamin fungerer." Jeg vet ikke om det fungerer, men jeg prøver meg en gang til på å si at amfetamin og ritalin er det samme. Det blir muligens som å prøve å fortelle en katolikk at brød er brød uansett hvor det kommer fra, hvorpå vedkommende svarer at "Nei, det kommer jo fra presten under nattverden, og da er det ikke brød, men Jesu legeme." Utrolig hva religiøsitet kan gjøre med virkelighetsoppfatningen til folk, enten den er rettet mot kirken eller legestanden. "Hvis han skyter (setter sprøyter) så mener jeg og de fleste jeg kjenner i samme situasjon at da er det kommet ut av kontroll, for det gir visst et helt annet kick når man skyter stoffet enn når man sniffer det." Nå vet jeg ikke hva slags folk du kjenner, men de aller fleste skyter ikke amfetamin. Hos dem som bruker det av medisinske årsaker, og ikke party-bruk er andelen enda mindre. "Men det bør være snakk om små mengder, og det kan være en idé å trappe ned bruken til et minimum, og det krever faktisk en innsats." Åjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....:-D " Lever selv med en som selvmedisinerer og har brukt det som dop.Men for å si det slik, hvis vanlige mennesker tar amfetamin en helg, blir de rimelig utslitte etterpå. Kjæresten min (og flere andre voksne gutter med diagnosen) blir slitne hvis de overdriver, men er ellers i grei form etterpå (har tilogmed opplevd en som sniffet en linje og sovnet, ikke noe farlig, men som sovnet fordi han ble trøtt)." Hvem er vanlig mennesker og hvor mye amfetamin bruker de for å bli slitne? Det er forskjell på party-bruk og medisinsk motivert bruk. Hadde "vanlige" folk brukt samme mengde i løpet av den helgen som man gjør for å bli fokusert, ville de antagelig sovet mer.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #11 Skrevet 7. desember 2007 Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Det er ikke sånn at man bare kan gå å få en diagnose hos legen for ADHD hvis man har korelaterte sykdommer. Man må kanskje vente til depresjon, angst og andre forstyrrende elementer er forsvunnet, og i tillegg må man være uten amfetamin i mange måneder. Situasjonen blir dermed låst. Dessuten er det uten praktisk betydning, for mange, hvem de får medisinen av. Det er hovedsaklig det faktum at man er nødt til å bruke en eller annen form for medisin som er plagsomt, og når psykiatere likevel ikke kan tilby noe annet enn den samme medisinen man allerede tar i bruk, hvorfor skal man da ta seg bryet?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #12 Skrevet 7. desember 2007 Om han blir enda verre uten slik at medisinen blir et problem i seg selv, kommer jo helt an på hvordan han bruker den. Forverring pga amfetamin skyldes overforbruk og kompensatoriske responser. Nå har jeg ADHD selv, og får ritalin på respet, men jeg ville aldri brukt det daglig selv om legen sier jeg skal det. Nettopp fordi jeg vet av erfaring at det er få ting man blir mer avhengig av en LITT amfetamin hver dag.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #13 Skrevet 9. desember 2007 Hva slags bullshit er dette??? Ritalin og amfetamin er IKKE det samme. Det er et amfetaminpreparat, det betyr at det er i samme familie - og det er SENTRALSTIMULERENDE. MEN det heter ikke ritalin - det er bare navnet på tabletten. Virkestoffet heter metylphenidat. Det har hovedsakelig den samme virkningen - men det ER ikke det samme. Og det er mange som også skyter amfetamin - litt lite å bruke egen vennekrets som forskningsmateriale kanskje...???? Selvmedisinering m amfetamin er noe dritt, og jeg har tilgode å høre om, lese om eller treffe noen som har klart det gjennom mange år uten at det går over styr.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #14 Skrevet 9. desember 2007 Ok, da. Kjemisk sett så er det en bittebitteliten forskjell. Så det er jo ikke nøyaktig det samme. Men den forskjellen varer bare frem til blodbanen. I det du får ritalin eller amfetamin i blodet opphører forskjellen, for ritalin aktivere samme nevrotransmitteraktivitet som amfetamin. De fysiologisk responsene er identiske med de responsene amfetamin danner. Så i den forstand stemmer påstanden min med at det går ut på det samme. Ang påstanden min med at det ikke er vanlig å skyte div rusmidler i forhold til å innta dem på mer skånsomme måter, anbefaler jeg deg å sette deg litt inn i nyere forskning innen antropologien. Du finner også langtidsstudier som viser brukermønsteret til et bredt spekter subjekter, hvis du gidder å sette deg inn i det. Enkelte har likevel inntrykk av at de fleste som bruker illegale rusmidler har et problem knyttet til det. Vanligvis de samme som har problemer knyttet til det selv eller pårørende av disse. Dette kommer antagelig av at de hovedsaklig omgås andre som også har et rusproblem, fordi de kan relatere seg til hverandre, i og med at forskning ikke støtter deres oppfatning av hyppigheten av rusproblematikk. At du ikke har kunnet lese om folk som mestrer sitt eget rusbruk noe sted, skyldes nok heller mangel på innsats enn mangel på lesestoff.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #15 Skrevet 9. desember 2007 Heisann, hi her igjen (skulle ønske jeg kunne brukt nick her...) Må bare få avklart at det er overhodet ikke snakk om å skyte amfetamin her:) Han har stort sett droppet det. Det var godt å se at det fantes noen andre velfungerende mennesker i samme situasjon! Det var det jeg håpet:) Det lange innlegget over her (du som prøver å bli gravid - lykke til forresten) kunne vært skrevet av meg (bortsett fra den nevnte prøvingen). Skulle så gjerne ha kommet i kontakt med deg på noe vis, kan opprette en ny bruker/nick om du vil sende meg en PM? Jeg leser og tenker. Jammen ikke lett å finne ut hvor jeg står nå. Veksler mellom å forstå og å fortvile. Prøver å få igang en samtale om "anvarlig rus" her, hva vi kan leve med og ikke...men det er ikke så enkelt. Vanskelig tema, vi går i lås og ender i en superkrangel....det er forferdelig slitsomt. Ang ritalin versus amfetamin, det er ikke det samme. Om ikke annet så er iallefall holdningen min til medisin en helt annen enn til stoff. man blir ikke ruset av ritalin...
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #16 Skrevet 11. desember 2007 Mannen din har et rusproblem og bruker kun diagnosen sin som unnskyldning og til å manipulere deg så du tror at han trenger det. Rusavhengige er mestere til å manipulere. De snakker deg trill rundt, lover gull og grønne skoger så er det pånn igjen. Hvis han ville hatt hjelp hadde han gått til legen og fått det der. Og til dere over ang skyting. Jeg ser på skyting som på hvor langt på kjøret du har havnet. De fleste starter med sniffing og dropping. Når du hanver på nåla er du ute å kjøre. At amf ikke har bivirkninger kontra ritalin er noe av det dummeste jeg har hørt, amf har masse bivirkninger det og.Og det legger lokk på følelsene akkurat som andre rusmidler Det finnes flere medisiner enn ritalin og concerta, så det går an å prøve det, husker ikke hva det het, noe på M. Nei våkne opp her! M
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #17 Skrevet 11. desember 2007 Det er nok heller holdninger enn faktastoff som guider deg her. "Man blir ikke ruset av ritalin..." Hvor mye er det snakk om da? Blir man automatisk ruset av amfetamin? Hvor stor mengde er det snakk om da i så fall? Jeg vet om flere som får ritalin på resept, men som tar et par ekstra på fest, og bruker det som partydop. Så igjen har man dem som bruker amfetamin i små mengder tilsvarende det man får på resept. Hva er rett og hva er feil?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #18 Skrevet 11. desember 2007 Er du klarsynt? Utrolig hvordan du kan uttale deg om en situasjon du ikke vet noe om utenom det som står her. Apropos den fiffige konklusjonen din om at folk som skyter begynte med strek, ergo alle som bruker strek, kommer til å gå over til nåler. Har du tenkt over at alle rødspritsdrankere begynte med en øl? Kan man da forvente at mesteparten av Norges befolkning over 18 år vil bli alkoholikere i løpet av de neste 20-30 årene?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #19 Skrevet 13. desember 2007 Tja.. Det er en helt annes sak. Men trenger ikke være klarsynt for å høre hva dette dreier seg om. Jeg har vokt opp med en rusavhengig mor, og vært gift med en amfetaminmisbruker pluss at jeg har hatt rusproblemer selv for noen år siden. Jeg har også jobbet med rusmisbrukere nå i høst. Man lærer seg ganske raskt mønsterene til rusmisbrukere, det er stort sett det samme som går igjen. Jeg veit akkurat hva en rusavhengig vil si om rus og de finner alltid på unnskyldninger. Det er ikke sikkert han skjønner selv at han har et problem en gang, sannsynligvis ikke. Jeg sier ikke at alle som tar en strek går over på nåla. Langt derifra. Men de fleste starter med snårting før de begynner med nåler, det er det jeg sier. Det er noen som går rett på nåla og. Men da har de nok hatt problemer med andre rusmidler først. Eks alkohol. Jeg vet også at medavhengige "alltid", stort sett av en eller annen merkelig grunn forsvarer den avhengiges rusmisbruk. Mange grunner men en stor grunn er at de er så manipulert, de vil holde på fasaden og de vil ikke miste kjærligheten fra den avhengige.Man vet hva man har men ikke hva man får. En rusmisbruker trenger ikke være en drittsekk, stort sett så er de vel IKKE det.Man strekker seg fordi man håper og håper.. M
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #20 Skrevet 13. desember 2007 Det at man kan finne fellestrekk innad i en gruppe av amfetaminbrukere, betyr ikke at dette er trekk som er felles for hele populasjonen av amfetaminbrukere. Kjipt at du har måttet vokse opp med inkompetente foreldre, og jeg forstår at du kan være følelsesmessig påvirket og få et bias av den grunn, men jeg syns man bør forholde seg til fakta når man skal gi råd i enkeltsaker, og ikke danne seg konklusjoner ut fra antagelser det ikke finnes grunnlag for. Fakta er at de aller fleste som bruker amfetamin aldri utvikler et problematisk forhold til det. Man kan derfor ganske enkelt ikke konkludere med at en person er rusmisbruker utifra at han bruker amfetamin.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2007 #21 Skrevet 13. desember 2007 He he he..neivel.. Samme for meg hva dere bruker livet deres på uansett. Det er ders liv. Lykke til. M
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2008 #22 Skrevet 16. januar 2008 Hvis du tar amfetamin og har ADHD blir du rolig av det. Jeg har ADHD selv og tok amfetamin for noen år siden, må bare si at det er forbanna kjedelig!! Man bare sitter der lissom.. Jeg røyker hasj for ADHD'n min jeg og det har jeg gjort i 5 år. men sluttet da jeg fant ut jeg var gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå