Gå til innhold

Er så uendelig lei av sykdom, hvordan er egentlig hygienen i bhg?????

Anbefalte innlegg

Må bare få det ut, selv om det sikkert er en haug barnehageansatte her som vil protestere. Men jeg er så uendelig lei av sykt barn!! Det ene avløser det andre, nesten hver uke må vi være hjemme med sykt barn. Det MÅ jo være noe galt med hygienen i barnehagene! Det virker som om at det er så normalt at barn blir syk i bhg at det ikke er aktuelt å gjøre noe med det. -Joda, barnehagen er VEEELDIG flink til å sende skriv og pekefinger om feberfri dag, hold barna hjemme når de er småsyke osv, men det de glemmer er at SMITTEN, som faktisk er årsak til at barna blir syke, kommer før smittebøreren selv blir syk. Så for å hindre smitte MÅ de ansatte vaske hendene sine og bruke handsprit. Neida, ungene blir ikke friske bestandig hvis dette skjer, men det er fortvilende å se på at ungen har diare hele tiden, når man VET at smitten kommer via bæsjen til andre barn. Dvs via hendene til de ansatte. På toppen av det hele må man av og til ha friske barn hjemme også, fordi de ansatte er syke!!

Er det så svartens vanskelig å bruke handsprit i barnehagen? Å vaske hendene i løpet av dagen?? Bruke nytt handkle til hver unge på stellebordet? Ikke tørke snørr på en unge like før du mater en annen med samme handa?? arrrrrg!

Fortsetter under...

Jeg skjønner deg så inderlig godt. Og hadde jeg hatt ungene i barnehagen hadde jeg vært akkurat der du er også nå.

Når det er sagt så slipper vi hjemmeværende ikke helt unna sykdom heller da. Men her har det heldigvis bare vært noen uker med forkjølelse, on and off.

Det er slitsomt det og. Men vi blir ikke syke av bæsj her nei. Usj!

Og hygienen er ikke dårlig bare hos barnehageansatte. Jeg har vært i fullsatt åpen avdeling. Og jeg var den ENESTE som vasket hendene på meg selv og barna før maten:-(

Så mødrene i min kommune er ikke så renslige at vi kan rope hurra for dem heller!

Jeg snakker på vegne av den bhg jeg jobber,der bruker vi hansker ved bleieskift,skifter håndkle mellom hvert barn,har regelmessige "spriterunder"av leker,dørhåndtak,toalett,spriter også hendene våre.

På stor avd vasker vi hendene etter hvert dobesøk og ved hjelp av barn på toalettet,"spriter"dørhåndtak,toalett jevnlig.Vasker hendene før vi spiser og når barna skal hjelpe til på kjøkkenet.

Har jobbet på sykehjem tidligere og vi bruker mye de samme rutinene for hygiene.

......Men jeg tror foreldre ikke har tid til syke barn og sender de i bhg for tidlig etter at de har vært syke.Det er ikke alle som tar 48timers regelen alvorlig og jeg har flere ganger opplevd barn har kommet i bhg,og ikke er i form.Vi tar ikke mot barn som har kastet opp om natta eller kvelden før ibhg,men ikke alle opplyser om dette og leverer ett barn som ikke er i form og er smittebærer.Det provoserer meg at de ikke kan vise respekt for våre regler,vår helse og andre barn sin helse.Jeg har flere ganger ringt foreldre pga barnet ikke er i form og de sier :xxx spydde i natt eller hadde diare og oppkast i går....DA HAR BARNET IKKE NOE I BHG Å GJØRE....

Skjønner godt at det er leit med barn som er mye syke...

MEN i de fleste bhger er hygienen meget god. Jeg jobber selv i bhg og i denne er det plasthansker ved bleieskift, dotørk, matlaging osv. vi har "spritstasjoner" overalt i bhgen hvor vi spriter hendene hele dagen. Noe smitte kan en nesten ikke forhindre, der barna slikker på samme eken etter hverandre osv. Men jeg tror heller at problemet ligger i at halvsyke barn blir sendt i bhgen, og at de er for kort hjemme ved sykdom...

Noen mennesker blir lettere syke....sånn er det bare.

I vår barnehage er det foreldre som klager over de ansattes hygiene, de har hele tiden syke barn.

Har selv erfart at hygienen der er tilfredsstillende, og mitt barn er ikke mer syk enn det som er normalt. (Jeg har sett hvilke rutiner de har).

Barna kan ikke leve i et bakterieløst miljø... og alle steder med masse mennesker er det nye bakterier for barna som kroppen må bekjempe.

Er det dårlige rutiner i barnehagen har du selvfølgelig rett til å påpeke det og kreve endring. Bare husk at det ikke er et sykehus det er snakk om. De kan ikke sprite seg mellom hver "pasient".

Jeg er ganske lei av foreldre som beskylder (ikke spør, men direkte beskylder oss) for å ikke vaske hendene og å ikke gi barn med intoleranse riktig mat.

Jeg har aldri og da mener jeg aldri, gitt et barn gal mat. Men om noen har hatt antydning til vondt i magen (noe intolerante barn aldri har?) er det helt sikkert min feil.

Angående hygiene i barnehagen er den god hos oss, men den må heller ikke bli overdreven. Det er også friske bakterier der som skal være der. Hos oss praktiserer vi håndvask til vanlig og full sterilisering noen ganger for dagen+ spriting før tilbereding av mat og etter bæsjebleier. Når noe smittsomt går,er det full beredskap med sterilisering av alt som kan steriliseres. Likevel blir noen syke, og det betyr ikke at de har hatt direkte kontakt med andre barns avføring.

Jeg har måttet le noen ganger når andre har brukt samme papir til å snyte ungene. Dette fordi jeg i min første uke på høyskolen hadde en forelesning om norsk barnehages hiostorie. For hundre år siden var det revolusjonerende at en dame i en bergensk barnehage sluttet med dette for å hindre smitte, I dag burde det være helt logisk at en ikke gnir andre barns snott i ansiktet.... Jeg har alltid lommene fulle av papir når vi er ute i forkjølelsessesongen slik at alle får sin egen bit.

Hygiene hjelper, men noen blir lettere syke uten at det er noen som er skyld i det.

Annonse

I vår barnehage satte de et økt fokus på hygiene blant de ansatte og barna, og har satt igang en del tiltak. Dette har hjulpet betraktelig i vår barnehage, og det er mye mindre sykdom nå. Dette går spesielt på håndhygiene selvfølgelig. Sykdomsperiodene er kortere( noe sykdom vil det jo alltid være), og blant de ansatte er fraværet gått ned. Så en del barnehager kan nok nyte godt av et økt fokus. Du kan jo ta kontakt med styrer i barnehagen, og spørre om det er noe mer de kan gjøre med tanke på dette?

gutten min har knapt vært forkjølet det året han har gått i barnehagen...... gått i to forskjellige. nabogutten går i samme barnehage. Vært masse syk....

Jeg ammer enda. Håper dette har styrket forsvaret til gutten min.

Tror ikke det har noe med hygienen å gjøre. Luftsmitte vet du!!!!

blir litt oppgitt når jeg leser innlegget til hi, det er jo en kjent sak at unger blir syke MYE det første året i barnehagen, noen mer enn andre, men sånner det bare! så klart er jo ikke alle like gode med håndhygiene, men du kan ikke legge all skyld på det, som anonym over her sier så er det noe som heter luftsmitte, og barna går jo oppe i hverandre hele dagen, er jo ikke rart.....første året jeg jobben i skolen var jeg også mye syk, men det er helt vanlig.....

HI her...

Joda, jeg vet veldig godt at man ikke kan ha et bakteriefritt miljø. Jeg har det da heller ikke sterilt hjemme, og er ikke den som koker alle mulige ting, osv. Men i en barnehage er det så veldig mange barn og bakterier at man burde være ekstra nøye der. Jeg hadde forventet at gutten skulle bli syk noen ganger i bhg, det er jo ikke til å unngå, og han trenger det også for å få bygget opp et immunforsvar. Men han er tydeligvis mer mottagelig for sykdom enn andre, og har i tillegg "hyperreaktive lunger" som betyr at hver gang han får en vanlig forkjølelse går det lengre ned i lungene og blir mer alvorlig.

I barnehagen bruker de hansker ved bleieskift, men hansker er ikke så bra som handsprit. Sjefen for bhg sa også til meg på mail at de har innført håndsprit, men jeg kan i alle fall ikke se noe sprit på stellerommet der (eller noe annet sted). De skifter ikke handkle for hver unge. Det er dessuten en annen unge i bhg som har "dårlig immunforsvar" og alle vi foreldre fikk tydelig beskjed om å være flinke å holde syke barn hjemme, spesielt med tanke på at denne utsatte gutten ikke skulle bli utsatt for så mye. Da syns jeg det er rart at ikke barnehagen er mer nøye med hygiene enn de er...

Vet at jeg ikke kan skylde på bhg for alt, men jeg blir bare så frustrert av all sykdommen. Det er frustrerende å se på at han ikke har det bra, og det er frustrerende å måtte være hjemme fra jobb hver uke.

De foreldrene som sender syke barn i bhg kan jeg ikke forstå. Men jeg har selv blitt ringt opp fra bhg fordi ungen har blitt syk ila dagen. Og det kunne jeg jo ikke vite på forhånd. Men som jeg skrev tidligere: barna smitter FØR de selv blir syke, så å holde syke barn hjemme er ikke hele svaret på hvordan man hindrer smitte...

Ikke hele svaret nei, men en viktig del. I min bhg er det foreldre som blir oppringt fordi barnet har fått feber utpå formiddagen, og de sier "ja, det er ikke så rart, hun hadde feber i natt", og jeg har også vært ute for den samme situasjonen med barn som har kastet opp.

Jeg tror de fleste barnehager er nøye med hygienen. Men enkelte ting kan man ikke unngå. Da tenker jeg på lekene. På småbarnsavdeling kan man ikke unngå at barna putter lekene i munnen. Skulle man slått ned på det så ville det blitt veldig mye negativ oppmerksomhet på barna, for noe som for dem er helt naturlig. De fleste barnehager vasker lekene jevnlig, men det er likevel en enorm smittekilde i lekene.

Har du noen fasit på hvordan vi kan løse det?

Har opplevd det samme med åpen barnehage! Før jenten min begynte i vanlig barnehage, gikk jeg ofte i åpen barnehage med henne. Der var det aldri noen andre enn meg og datteren min som vasket hendene før vi skulle spise. Jeg syntes det var veldig merkelig...

Da hun begynte i den barnehagen hun går i nå, for 4 mnd. siden, presiserte de at de var veldig opptatt av at alle skulle vaske hendene før maten og når de hadde vært ute. Hun har faktisk vært mindre syk enn det første halvåret hun gikk i barnehage. Trenger ikke å være noen annen sammenheng enn at hun har fått bedre immunforsvar nå, men hvem vet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...