mamma_74 Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 Har en tulle på 1 1/2 og venter et nytt barn om noen mnd. Jeg vil gjerne prøve tøybleier på begge.Jeg vil gjerne ha bleier i naturlige materialer, som bomull, ull, muligens hamp eller bambus. På den største har jeg kommet frem til at jeg vil forsøke noen formsydde bomullsbleier, med enten kjøpe-eller selvstrikkede ullbukser. Noen meninger om Mother-ease, Swaddlebees, Imse Vimse, Heiny Huggers eller noen andre? Jeg tror jeg vil ha en jeg kan kneppe, da er det vel ikke så nødvendig med en stram ullbukse, slik at jeg kan strikke det selv. Med de uten knepping må man vel ha brillebukse også, og da blir det jo tre lag, det høres litt tungvint ut? Noen formeninger om det? På den minste er det vel kanskje best å forsøke brettebleier i første omgang, så vidt jeg forstår er formsydde ofte for store med det samme? Eller er det noen mulighet for å kjøpe one-size, jeg ser det selges en del av det, og bruke til begge? Takknemlig for svar.
mømamma Skrevet 5. desember 2007 #2 Skrevet 5. desember 2007 Først og fremst vil jeg anbefale deg å melde deg inn på tøybleie-forumet til tettinntil.no! Der finner man ut alt man lurer på og enda mer! Der er det tester av alle slags bleier. Første tiden brukte vi brettebleier med brillebukse og ullbukse over, det funket bra til lillemann sprellet så mye at de ble vanskelige å få på ham (ca 6 mnd). Da gikk vi over til formsydde. Har prøvd forskjellige, men synes popolino-bleiene som man får hos nøstebarn eller vidunderbarn.no er best! De trenger litt tid på å bli vasket inn så de suger optimalt. Imse Vimse ble jeg aldri helt venner med, hampbleier synes jeg blir veldig harde etterhvert, ellers har jeg ikke prøvd de andre du nevner. Vi synes tøybleier er veldig enkelt og greit og vi skal bruke det på nestemann også! Lykke til!
mamma_74 Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2007 Så fint du sa det om Nøstebarn, jeg satt akkurat og så på nettsiden deres nå. Så hvis jeg kjøper brettebleier til minsten med brillebukse og hjemmestrikkede ullbukser, så funker det fint? Da kan jeg kanskje kjøpe Poppolonobleier i Large til 1 1/2-åringen, som minsten også kan bruke ved 6-mndalder? Hva slags ullbukser anbefaler du utenpå de? Det er kanskje greit med knepping til barnehagebruk? Ellers, er det hipp som happ med ferdige eller hjemmestrikkede? Inbilder meg at hjemmestrikkede kanskje er luftigere, mens de ferdige er kanskje tettere? Er det bare tull? Og ja; jeg har meldt meg inn i forumet:-) Takk!
74firkløver'n Skrevet 5. desember 2007 #4 Skrevet 5. desember 2007 Hei, jeg syns strikkebuksene er mye bedre enn ferdige ullbukser og kneppeullbukser. Alle lekker litt til å begynne med, men jeg syns de ferdigsydde krymper så veldig, og har dårlig passform, så jeg har kvittet meg med mine ferdigulbukser, og strikket flere selv.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #5 Skrevet 6. desember 2007 Vi har også noen popolini-bleier fra Nøstebarn, men jeg liker dem ikke. Har en jente på 4 mnd (hun er litt bollete,ja) - og de er faktisk for små til henne! (det er large). De går greit om dagen, men om natten er det helt umulig å stappe dem med innlegg uten at halve rumpesprekken viser...Jeg syns de er alt for kort i livet. Jeg ville satset på brettebleier den første tiden til den minste, som du sier selv. Og så ville jeg ha kjøpt noen bleier i bambus, det suger myyye bedre enn bomull (krever noen vask før de virkelig begynner å imponere, men derfra blir de bare bedre og bedre!) og blir ikke stivt slik som hamp kan bli (selv ikke for oss, som ikke har tørketrommel). Jeg har både Mamabless og Baby Beehinds, og liker sistnevnte desidert best. De er onesize begge to, men de er litt klumpete til de helt nyfødte (så da er brettebleier best).
meg & lille jenta mi Skrevet 6. desember 2007 #6 Skrevet 6. desember 2007 Hei du... Vi er kjempefornøyd med Mother-ease one size! Ikke så fornøyd med den fra nøstebarn, men kan være fordi vi ikke har tørketrommel, og da tørker Mother-ease mye raskere. I hvert fall den i bomull, bambussen er litt tregere. Men til hu eldste ville jeg nok prøvd litt andre bleier og, f eks Thirsties, de syns jeg er utrolig gode, og så fine farger! De bruker vi med hjemmestrikket ullbukse utenpå. I barnehagen er det jo lettvint med lommebleier, men da blir det jo det pul-trekket som ikke er helt naturlig, men må si jeg er blitt mer positiv til fuzzi bunzen vår enn det jeg var da vi startet med tøybleier! Jepp, vet ikke om mine svar gjorde deg så klokere... vet ikke om det var direkte svar engang, men ble nå sånn ) Lykke til
LivLaga Skrevet 6. desember 2007 #7 Skrevet 6. desember 2007 Anbefales: Link til "tøybleier - kjekk info / hvorfor bruke tøybleier": http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=548038 Selv har jeg handlet en del hos bleieboden.no. De har hatt så gode tilbud i det siste at det er unødvendig å kjøpe fra utlandet. Jeg har handlet Fuzzi Bunz og Thirsties med sperrelag samt flanell/gasbleier fra Jysk og ullbukser fra Nøstebarn. Jeg gleder meg til å komme i gang i februar en gang - til tross for advarende ord fra venninner som bare har prøvd papir/plastbleier;-)
Fomle med nurk! Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 Vi bruker Cottonchild sine, de er av bomull som er økologisk. Er formsydde, med borrelås. har innlegg derfra som vi bruker om natten. Er veldig fornøyd med de!!!!!!!!!!! Vi brukte brettebleier en liten stund, men gikk fort over til formsydde, fikk liksom ikke helt taket på brettinga, selv om alle synes det er lett. Har hjemmestrikkete ullbukser, noen i merinoull som vi har behandlet m lanolin, da holder de bra. De blir litt tynnere og er i kjempe kule farger!!! og noen strikket i lanolingarn til nøstebarn, som vi bruker om natten.
kvirrevirrevitt Skrevet 16. desember 2007 #9 Skrevet 16. desember 2007 Hvis jeg skulle fått en baby til, så ville jeg valgt prefolds fra starten av.. (vet at både bleieboden og krusedull har) og pul-trekk på dagen; fordi det er lettere å vaske mm-bæsj fra dem og de tørker fortere enn ull og ikke er til å tre på som bukser da det fort kan bli grisete..(du kan foressten få slike ulltrekk også) og ullbukser om natta. Med prefolds slipper du fullt så mye bretting. Jeg innbiller meg at mamabless bamboo sikkert kan passe fint til nyfødt, men har ikke prøvd selv. Det er en one-size. Eller sikkert mother-ease også, men de har polyester i seg, som vil komme i kontakt m barnets hud når bleia begynner å bli litt utvaska (og det vil den bli om du skal bruke den hele bleieperioden) Ellers så anbefaler jeg absolutt bambus, -mykest og suger best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå