Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #1 Skrevet 5. desember 2007 alle fagfolk jeg prater med sier at de som er redd for å føde er redd for å miste kontroll og å ikke kunne ha kontroll. jeg syntes dette blir helt feil å si. jeg har tenkt mye over det og alle kan jo være redd for forskjellige ting. jeg for min del er redd for å få vondt. jeg takler overhode ikke smerte og er ei skikkelig pingle:) nå er jeg 6 mnd på vei og jeg syntes dette er forferdelig vanskelig da jeg ikke har noe andre å prate med om dette enn samboeren min. og han er like lite kjent med dette temaet som det jeg er. helt siden jeg var liten har jeg vært redd for å bli gravid pga smertene. jeg har pratet med lege om dette men hver gang jeg nevner det glemmer hun det liksom- og vikaren jeg var hos har også glemt det. de har begge sagt at jeg kan henvises til barsel for å prate med noen der siden jordmoren jeg har fått leker psykolog og er litt for nærgående for meg. syntes hun ikke er noe særlig å prate med, og da jeg tok opp dette anbefalte hun meg å ta kontakt med en såkalt "abborttjeneste"- som jeg kaller det, håper ikke det navnet støter noen.er både for og mot abbort. men det var jo ikke dette jeg ønsket. jeg er 23 - tok hun det som en selvfølge at jeg ville ta abbort pga min unge alder? jeg syntes ikke det er ille å bli mor i en alder av 23 år så lenge forholdene er til rette. og vi har det absolut bra, er forlovet, god økonomi , eier eget hjem, bil osv... så jeg skjønner bare ikke hvorfor hun nevnte det når jeg sa jeg var redd for å føde. jeg ble litt fornærmet og jeg kjenner at jeg har latt dette henge, slik at hver gang jeg er der så ønsker jeg ikke å ta opp noe jeg lurer på eller sliter med. grunnen til at jeg nå skriver her er fordi jeg kjenner jeg begynner å få angst. jeg har lett for å få begynnde angstannfall når jeg er ute osv.- jeg klarer alltid å averge de da jeg har stor kunnskap om feltet siden jeg jobber innenfor psykiatrien; og kjenner til symptomene etc. men dette er første gang jeg er gravid og jeg har overhode ingen kunnskap om fødsler, fødselangst, etc. kjøpte en bok om det men den gir meg ikke det jeg har behov for. hva skal jeg gjøre? det er ingen som tar meg serriøst. blir det for dumt å ringe til legesenteret å purre på den henvisningen? det er vel en viss ventetid og på slikt? kan jeg be om å få en annen jordmor? er det vanlig å bytte jordmor? er det så vondt å føde? det må jo være en grunn til at kvinner føder gang på gang? håper noen der ute kan hjelpe meg:) på forhånd- takk for hjelpen!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Jeg spurte ei venninne om dette. Hun har 2 barn. Hun var redd og sa det selvfølgelig til din mann. Han sa noe jeg synes var fint: "Tenk på de svakeste, største pinglene du veit om som har barn. De greide det, da greier du det også!" Veit ikke om det hjelper, men tenkte jeg skulle si det til deg Lykke til og klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå