Gå til innhold

Kan malingslukt være skadelig?


løveprinsen <3

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et rom jeg så gjerne skulle ha malt. Kan det være skadelig med den malingslukten for den lille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Er akkurat på tur ned på soverommet for å male noen skapdører da jeg ser dette, hehe.. Har ikke hørt at det kan være skadelig, men er spent på hva andre sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt, er det ikke bra å drive og male, på grunn av ekle stoffer som fordamper når malingen tørker, og som ikke er bra for barnet. Har ingen kilder å vise til på stående fot, men jeg mener å ha lest dette flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to svar jeg fant inne på gullsmokken:

 

1 Det er like trygt med vannbasert som med oljebasert i følge statens institutt for folkehelse. Det som er viktig er at du lufter godt mens du maler og at man ikke sover i det samme rommet de første døgnene.

 

2 Maling inneholder en masse kjemiske forbindelser, for eksempel løsemidler, olje, vinyl, akryl, latex, og tungmetaller som sink, aluminium og bly. Skal jeg si noe generelt må det være å forsøke å holde seg unna maling når du er gravid. Nøyaktig hvor stor eksponering som skal til før det kan være farlig for barnet i magen vet vi ikke. Det vil være forskjell mellom ulike typer maling og det vil være forskjell mellom ulike forhold - maling i lukket rom er mer farlig enn maling med åpne vinduer eller utendørs. Maling av en liten vegg, eller ett lite rom kan kanskje være OK, mens det ikke er OK å være utsatt for maling timevis hver dag gjennom jobben. Mitt råd til gravide er – for sikkerhets skyld: Få noen andre til å ta skrape- og malejobben. Er det vanskelig å få til, sørg i det minste for god lufting og ikke opphold deg der det er malt i tørketiden.

 

Det var jo to helt forskjellige svar fra samme person....... Lurte litt på det selv siden vu driver og pusser opp hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg litt lettet! Jobber nemlig på en fargehandel, og der blander jeg jo maling hele dagen. Men den begynner jo ikke akkurat å tørke idet jeg åpner lokket.

Så det går altså fint? Trodde egentlig at selve dunsten av oljemaling var skadelig jeg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst ikke helt heldig med maling i svangerskapet, men med god lufting og eventuelt en slik maske til å ha over munn / nese så vil det vel gå bra?? Mener det er anbefalt å bruke vannbasert maling om man absolutt skal male når man er gravid, men er ikke helt sikker. Vet at det står noe om det på babyverden sine sider iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...