Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært igjennom min andre fødsel på Ullevål sykehus. Begge gangene har jeg ønsket epidural, men ikke fått det. Er de spesielt vrange mht å gi epidural på Ullevål? Begge fødselene har vært vonde, den første fordi den dro ut og endte med vakum, den andre fordi det gikk fort og barnet var stort. Det var ingen debriefring etter min siste fødsel. Jordmoren bare takket for seg og stakk. Jeg har blitt kjemperedd for å føde igjen. Smertene da barnet gikk ned i bekkenet var et torturhelvete, og jeg har ingen å spørre om hvorfor det opplevdes slik. Er det bekkenet mitt det er noe feil med? Var det barnets størrelse? Gikk det for fort? Samtidig opplevde jeg at jordmoren stresset på at jeg skulle presse da pressriene satte inn. De ga meg ikke tid til å bli vant med pressfølelsen eller å finne en god stilling, bare maste om at jeg måtte presse i stedet for å skrike. Jeg har ingen god erfaring med å føde på Ullevål. På hotellet maste de bare om amming, en oppfølging jeg gjerne skulle hatt som førstegangsfødende, men som jeg ikke fikk da. På hotellet skulle jeg gjerne snakket med noen om fødselen, synes det er rart at det ikke legges opp til en slik samtale rutinemessig - men de skal vel spare penger. Fort inn og fort ut....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136221016-ingen-epidural-p%C3%A5-ullev%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 4 uker senere...

har hørt om andre som ikke har fått epidural på ullevål når de ville.. skjønner ikke hvorfor.

den fødende blir jo utslitt, og sitter igjen med ben dårlig følelse og i værste fall fødselsangst.

selv fødte jeg på bærum (fullt på U) og er veldig fornøyd

fødselen dro ut, men fikk først lystgass og siden epidural, da kunne jeg slappe av litt og lade opp til pressriene.

hadde samtale m jordmor (?) før vi dro fra sykehuset, og ble innkalt til samtale med den legen som sydde meg noen uker etterpå.

så bærum anbefales!

Jeg skulle egentlig føde på ABC klinikken som ligger på Ullevål, men siden jeg gikk over tiden ble jeg overført til den vanlige føden på Ullevål. Jeg ble satt igang 15 dager over, men det dro ut i tid og fødselen var ikke ordentlig igang før på dag 17. Da riene kom skikkelig igang var jeg allerede helt utslitt og jordmor var raskt til å spørre meg om jeg ville ha epidural. Det var ikke nei i min munn... Jeg forsøkte lystgass noen timer før, men følte meg bare drita full og hadde like mye smerter så jeg så ikke vitsen med det akkurat.

Etter fødselen fikk vi bo på hotelldelen til ABC klinikken og dagen etter kom en jordmor og gikk igjennom hele fødselen med oss, ga oss kopi av skjemaet som viste alt som hadde skjedd time for time og forklarte alle de medisinske ordene. Jeg har kun gode ord å si om Ullevål og føder gjerne der igjen.

Veldig synd at du har fått en så vond opplevelse, du burde absolutt snakke med helsesøster, det er jo sånne ting de er der for. Nå vet jeg jo ikke hvor lenge det er siden du fødte, men det er kanskje mulig å få prate med jordmoren som tok i mot ditt siste barn?

• 3 uker senere...

Jeg fødte på Ullevål.... på føde B

Jeg hadde svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk, så da anbefaler de epidural.... jeg synes egentlig at den kom "for fort".... det første jordmor sa til meg var at vi anbefaler epidural....

Men det var jo sikkert på grunn av situasjonen med svangerskapsforgiftning da!

Jeg født også litt tidlig så Emilie ble lagt på nyfødt intensiven, og jeg tilbake på observasjonsposten for gravide. Dagen etter kom jordmor til meg og samboeren min (vi var da på obs. posten og ikke på barsel eller fødeavdeling) hun var veldig opptatt av at vi skulle snakke om fødselen og om det var noe vi lurte på.... hun sa også at vi bare kunne ringe å snakke med henne senere hvis vi i ettertid kom på noe vi lurte på eller følte behov for å snakke om!

Høres ut som om HI var skikkelig uheldig med jordmor....

Jeg ble lagt på hotellet etterhvert, men siden Emilie lå på nyfødt avd. så fikk vi ammehjelp osv. der og ikke på hotellet eller barsel. Der var de helt supre, og jeg er kjempefornøyd!

:-)

kjempeleit at du har hatt en sånn fødsel.. håper det går bedre med deg nå..

jeg har ikke født enda, venter min første til sommeren. men jeg skjønner bare ikke hvorfor de skal holde igjen sånn med smertestillende.. hvorfor ikke sette epidural og bedøvelse når den fødende har det vondt? hadde blitt sint jeg, vil jeg ha epidural hvis det ikke er for sent, så skal jeg ha det!

har ingen tanker om med eller uten bedøvelse enda, men jeg har lyst til å prøve vannfødsel, og da er jo epidural utelukket, men jeg vil absolutt ha muligheten til det dersom det blir vondt, for jeg aner jo ikke hvordan det blir!

jeg hadde sendt inn et brev til sykehuset, og sagt hva jeg synes med måte jeg hadde blitt behandlet på... da vet de iallfall hvordan du opplevde det.. så får vi bare håpe de følger det opp, og sørger for at det bedrer seg.. skal jo absolutt ikke være sånn!

Annonse

Det kan være mange grunner til at du ikke fikk epidural:

- For å få epidural kreves det at det er en anestesilege til stede

- Andre "viktigere" pasienter kan ha trengt hjelp

- Du hadde åpning på mer enn 10 cm

- dersom du hadde infeksjoner, blødningsforstyrrelser og/eller nevrologiske sykdommer.

- dersom du har en svært dekkende tatovering på korsryggen

- I følge det programmet som gikk på tv om jordmødrenes jobb, så medfører det også en viss risiko for den fødende å få epidural - det skal bare settes i alvorlige tilfeller når det føles strengt nødvendig.

Les om en med samme spørsmål her:

http://www.doktoronline.no/qa/forum/39/qa711896.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...