Gå til innhold

Ingen epidural på ullevål

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært igjennom min andre fødsel på Ullevål sykehus. Begge gangene har jeg ønsket epidural, men ikke fått det. Er de spesielt vrange mht å gi epidural på Ullevål? Begge fødselene har vært vonde, den første fordi den dro ut og endte med vakum, den andre fordi det gikk fort og barnet var stort. Det var ingen debriefring etter min siste fødsel. Jordmoren bare takket for seg og stakk. Jeg har blitt kjemperedd for å føde igjen. Smertene da barnet gikk ned i bekkenet var et torturhelvete, og jeg har ingen å spørre om hvorfor det opplevdes slik. Er det bekkenet mitt det er noe feil med? Var det barnets størrelse? Gikk det for fort? Samtidig opplevde jeg at jordmoren stresset på at jeg skulle presse da pressriene satte inn. De ga meg ikke tid til å bli vant med pressfølelsen eller å finne en god stilling, bare maste om at jeg måtte presse i stedet for å skrike. Jeg har ingen god erfaring med å føde på Ullevål. På hotellet maste de bare om amming, en oppfølging jeg gjerne skulle hatt som førstegangsfødende, men som jeg ikke fikk da. På hotellet skulle jeg gjerne snakket med noen om fødselen, synes det er rart at det ikke legges opp til en slik samtale rutinemessig - men de skal vel spare penger. Fort inn og fort ut....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136221004-ingen-epidural-p%C3%A5-ullev%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke født på Ullevål sykehus, men jeg BLE selv født på Ullevål sykehus for 32 år siden. Mora mi fikk dårlig behandling på det sykehuset, men i den tiden så hadde vel fødekvinner mye mindre de skulle ha sagt over seg selv i forhold til i dag. Leger hadde nok stor autoritet over pasienter den gangen. Man fikk ikke velge selv, det var ikke snakk om noe ønskebrev til sykehuset da. Ullevål sykehus er så stort sykehus at jeg kan tenke meg at leger og jordmødre og pleiere ikke har så mye tid til hver enkelt pasient der. Foreldra mine omtaler Ullevål sykehus som en fabrikk, en hel by for seg selv. Nå er det 32 år siden jeg ble født, men den gangen mora mi fikk meg så ble ho spent fast på fødesengen da ho kom inn på fødeavdelingen. Etter at ho var skrevet inn, så fikk ho klyster og ble pressa til å bæsje masse på kommando og så ble ho barbert nedentil og undersøkt vaginalt. Så ble ho spent fast på fødesengen, i en slags tvangstrøye og fikk drypp i armen som skulle forsterke riene og med belter rundt magen og elektrode innvendig på mitt hode - elektronisk overvåkning var nytt i den tiden. Mora mi fikk sånn overvåkning + ristimulerende drypp. Ho måtte ligge pal på ryggen i 12 timer, men ho fikk ikke noe annet smertestillende enn litt lystgass på slutten av fødselen. Mora mi fortalte at ho fikk en sprøyte i låret før ho ble lagt på fødesengen, men det var nok en likegladsprøyte. Ikke for å dempe smerter, men for å berolige henne psykisk slik at ho ikke skulle protestere på å bli spent fast. Epiduralbedøvelse var helt nytt da jeg ble født, mora mi fikk ikke noe tilbud om det i det hele tatt. Men damen ho delte rom med etter fødselen, hadde hatt det i fødselen. Ho var sykepleierske (romkameraten til mora mi) så derfor visste ho om epidural, og valgte det. Men ho var visst så uheldig at epiduralen ikke virket på henne, pga. dette var mora mi alltid negativ til epidural. Ho ga ikke meg så mye håp om at det var noe å satse på før jeg fødte selv. Heldigvis har jeg født alle tre barna mine med epidural, og det har virket bra på meg alle gangene.

Nei, mora mi hadde ingen positiv erfaring med fødselen på Ullevål. Men det er jo mange år siden nå. Men ho var fornøyd med barseltiden, ho fikk enerom første natten etter at jeg var født, deretter fikk ho ligge på tomannsrom. Ho delte rom med en dame ho kom godt overens med.

Jeg tenkte med gru på dette før jeg fødte for første gang, så fælt det måtte være å bli spent fast som mora mi ble. Jeg var redd det skulle hende meg. Men heldigvis har jeg aldri blitt utsatt for noe sånt. Jeg har ligget en del med elektronisk overvåkning, og blitt bedt om å ligge stille i perioder når de skal observere babyens hjertefrekvens skikkelig. Men jeg har fått lov å si i fra til jordmor at "nå må jeg røre litt på meg", og da har det vært greit. I motsentning til mora mi, så har jeg blitt oppfordret til å bevege meg i fødselen og bruke tyngdekraften. Jeg ble gudskjelov aldri spent fast på ryggen time etter time.

Konklusjonen er nok at Ullevål sykehus er så stort, at sjansen for å bli overlatt mye til seg selv der er nok stor, hvis man ikke er heldig med jordmor/lege akkurat når du er der eller du er en pasient som tør å si klart i fra tidlig i fødselen hvordan du vil ha det. I barseltiden må du nok mase litt ekstra når du trenger hjelp til ammingen.

Jeg har ingen erfaring med epidural selv, men fødte mitt første barn på Ullevål og kjente meg litt igjen i noen av beskrivelsene dine. :) Jeg opplevde også en jordmor som ikke debrifet ordentlig, og som bare "stakk" og som jeg aldri så igjen. Ettersamtalen måtte jeg ta med en person som ikke hadde hatt noe med fødselen å gjøre.

Også dette med pressriene og masing fra jordmor kjenner jeg meg igjen i :) Fikk bare masse stress og mas om at dette måtte gå fortere, og nå måtte snart ungen ut, og klar beskjed om å ikke skrike men å bare presse, ble kommandert opp i senga selv om jeg hadde stått det meste av fødselen osv osv. Jeg revnet også veldig, og måtte opereres, men ble ikke forklart ordentlig hva som faktisk hadde skjedd, så jeg skjønte ikke tegninga før jeg faktisk ble trillet inn i operasjonssalen - da tenkte jeg bare "oops..".

Så jeg sitter igjen med inntrykk av Ullevål som et stort samlebånd, og ganske upersonlig. Nå fikk jeg nettopp barn nr 2 - med keisersnitt og på et helt annet sykehus. Og denne gangen sitter jeg igjen med en topp opplevelse!! :)

• 2 uker senere...

Jeg må ha vært veldig heldig. Jeg fødte på Ullevål for 5 år siden. 1.gangs.

Jordmor var kjempe søt, svensk, og satt inne hos meg og min samboer hele natten til jeg hadde født. Jeg fikk epidural når jeg ønsket, men det var lang ventetid. Den tok bort alle smertene. Var ikke vondt på pressriene engang eller når barnet kom ut. Jeg hadde en fantastisk fødsel på Ullevål ihvertfall.

såvidt jeg husker eksisterte vel fødeavdelingen på aker ennå for 5 år siden. Etter det er jo aker nedlagt og fødslene fordelt på øvrige sykehus, i tillegg til at fødselstallene har "eksplodert" i oslo-området. Så det var nok et annet tempo på fødeavdelingene da du fødte anonym:-)

Jeg fikk selv plass på ullevål, men ble avvist i fødsel. Ganske brysk jordmor:-( Foreslo at jeg kunne vente lengre hjemme (eh....nei!) eller hun kunne skaffe annen plass.

Fikk komme til ahus istedet, og jeg er sjeleglad:-) JM var super, så hyggelig og forståelsesfull, barnepleieren et unikum, følte meg godt tatt vare på. JM hastet også videre til neste fødsel etter at jeg var ferdig, men hun hadde vært på barsel på morgenen og stelt lille vennen min mens jeg sov, og hun kom for å hilse på oss neste kveld. Var så koselig:-) I tillegg hadde jeg gjennomgang av fødsel med en annen JM før utskrivning, hvor jeg fikk spørre om det jeg ville. Vi gikk gjennom fødejournalen.

Jeg fikk ikke pressetrang før etter ca 1 time etter full åpning, men ingen pushet på før jeg var klar. I tillegg sto jeg over et par rier som jeg kjente ble for svake. Ingen presset meg før jeg selv var klar. Virker som det kan være litt av hvert på ullevål. Vil aldri søke meg dit igjen personlig, men sikkert mange som er fornøyde også:-) Jeg trengte masse hjelp med amming, og det fikk jeg på ahus av de pleierne som hadde "mitt rom", og følte aldri at jeg maste.

Bare et tips hvis man er usikker på ullevål;-)

Jeg fødte ikke på ullevål, men endte der etter en vanskelig fødsel på bærum. Sønnen min lå på barneintensiven og han ble veldig godt tatt vare på. Men selv ble jeg nærmest behandlet som om jeg var til bry. Jeg kunne ikke gå, noe uvisst hvorfor, men dette måtte jeg forklare hver gang det kom en ny sykepleier eller lege. Det var noen veldig søte (svenske) sykepleiere der, men generelt virket de veldig stresset alle sammen. Etter fire dager maste jeg meg til å få komme over fra barsel til hotellet, men da viste det seg at jeg plutselig ikke var pasient lenger (kunne såvidt gå selv og hadde ikke hatt ansvaret for sønnen min selv enda), men pårørende, siden jeg hadde vært på barsel "så lenge". Fikk derfor ingen videre oppfølging, men ble henvist til min fastlege.

Min svigerinne ble hadde ullevål som fødested, men ble avvist. Heldigvis fikk hun raskt plass på bærum og fødte 20 minutter etter at hun ankom. En time tidligere hadde de på ullevål bedt henne ta en paracet og vente....

ville aldri valgt å føde på ullevål, det virker som et sted som er fullstendig sprengt ift kapasitet og at selv de som virkelig vil gjøre det beste for pasientene ikke rekker det.

Annonse

Huff.. trist at du har slike opplevelser!

Jeg hadde en flott opplevelse av Ullevål!!

Jeg fødte min første den 21. desember og fikk tilbud om epidural da lystgass ikke hadde noen effekt på meg. Og heldigvis så var de raske med å få tak i en lege som kunne sette den.

jeg holdt på lenge og hadde 3 ulike jordmødre under fødselen, veldig flinke og hjelpsomme alle sammen!!

Det er fælt at noen må oppleve noe slikt, men heldigvis så er det mange flinke folk på Ullevål også!!

Litt enig i at oppfølgingen på hotellet er helt optimal.. de var hjelpsomme og alt da jeg ringte etter hjelp, men som førstegangsfødende så skulle jeg ønske at det var litt tettere personlig oppfølging!

Jeg har også opplevd å ønske epidural, og ikke få det. En gang på Ullevål, den andre gangen på Aker. Og så fikk jeg det en gang (den første), det var også på Aker. Det inntrykket jeg sitter igjen med, er at det er veldig opp til den enkelte jordmor hvorvidt hun synes du skal få epidural eller ei. Den gangen jeg fikk det, var det faktisk jordmor som foreslo det. Den siste gangen følte jeg meg rett og slett lurt: "Jada, du skal få epidural, men ikke ennå. Vent litt til. Litt større åpning. Du klarer en halvtime til. Nei, DER var det for sent gitt, nå er det ikke vits i, du rekker det ikke likevel..."

Så jeg tror ikke det bare har med sykehuset å gjøre, men jordmors innstilling til det. Noen er rause, andre tror de vet best og bestemmer at "dette klarer du uten!" helt over hodet på deg...

Spent på hvordan det blir denne gangen. Skal på Ullevål igjen, og har ikke giddet å planlegge noe som helst. Det går som det går uansett, og hvis noen gidder å spørre hva jeg selv ønsker, så har jeg hatt flaks!

Så synd dere har dårlige erferinger med Ullevål. Jeg fødte selv min datter der i mai, og er kjempefornøyd. Selv om jeg ble sendt hjem 4 ganger, og ikke ble satt igang slik jeg hadde blitt lovet, og fødselen derfor tok over 60 timer fra første ri og 75 timer fra vennet gikk til barnet var ute. Jeg fikk epidural, da jeg rett og slett ikke klarte å holde ut mer, etter tre døgn uten søvn og mat er det begrenset hvor mye du faktisk orker.

Jeg hadde en fantastisk jordmor, som støtta meg og var der under hele fødselen. Eneste jeg kan sette fingeren på er at fødefølget mitt ble kasta ut under pressriene (av barnelegen, som kanskje trodde det ville bli komplikasjoner), så de fikk ikke filma fødselen, som jeg hadde håpa på.

Jeg fødte 17 dager over termin.

• 1 måned senere...

Jeg har en veldig god erfaring med Ullevål- gikk i samtaler der i forkant- pga. fødselsangst-Gaia-

Fikk både lystgass og epidural- ble aldri forlatt- enten var min mann der eller en jordmor. -var i kontakt med 3 jordmødre underveis fra da jeg kom og til vi hadde født- Jeg ble tatt veldig på alvor med alt- og har bare godt å si om Føde A. Barselhotell folka var litt mer forskjellig- men noen av dem var også helt supre- men nå kjenner jeg at jeg gruer skikkelig for det som venter denne gangen- det kan liksom ikke gå bra to ganger.. Men hva annet har jeg enn å håpe på det..

• 1 måned senere...

Heg hadde dårlig opplevelse på A-hus forrige gang. Barsel var ok, da jeg fikk enerom, men fødselen var svært langvarig. Skal på Ullevål denne gangen og går hos Gaia. Har mer tillit til Ullevål... Men det viktigste er å komme på et annet sted. orker ikke å få rippet opp enda mer fra forrige gang.

er fortsatt usikker på om jeg skal ha ks eller vaginal fødsel. . ..

Er blitt lovet av lege at jeg ikke skal gjennomgå det samme som sist, og at jeg får ks hvis det drar ut............

Noen med lignende erfaringer?

Jeg tror også som noen skriver her, at det avhenger litt av hvilken jordmor man kommer borti. Jeg har stort sett god opplevelse fra det å føde på Ullevål. Ble tatt imot av en jordmor som jeg ikke kom overens med, men hun gikk av vakt etterhvert. Var også borti henne etter fødselen. Med unntak av det var alle hyggelige og hjelpsomme. Jeg ba om epidural, og det tok 5-10 min før anestesilegen var der. Problemet var at på de minuttene gikk jeg fra nesten ingen åpning til pressrier, så det ble for sent å sette epidural. Ikke de på sykehuset sin feil. Fikk veldig bra oppfølging i etterkant både med hensyn til samtaler fordi det var en litt komplisert fødsel, men også fordi jeg slet med amming. Pga ammeproblemene var vi der i 5 dager, da de ikke ville sende oss hjem når vi hadde så store problemer.

Skal føde på Ullevål denne gangen også, men på den andre avdelingen. Jeg har hatt en del magesmerter i svangerskapet og har vært i kontakt med fødeavdelingen noen ganger allerede. De har virkelig tatt meg på alvor, og jeg har fått skryt for at jeg ringer når jeg har vondt og blir engstelig, istedenfor å gå hjemme å engste meg. Selv om de ikke finner noe galt, har jeg fått beskjed om at terskelen for å ringe skal være lav, og det gjør at jeg føler meg trygg på at sykehuset ikke kommer til å ødelegge fødselen heller.

Til slutt vil jeg bare si at jeg tror at man ikke må være redd for å si hva man ønsker. Vi blir informert i forkant (hvertfall har jeg blitt det) om hvilke ulike smertelindringer som fins, og bør ha tenkt gjennom det før fødselen. Vi må kunne tørre å si hva vi ønsker når vi kommer til sykehuset. (Er selvsagt en helt annen sak hvis man spør og får nei.)

Annonse

Uff , høres ikke bra ut, sliter selv med angst for å føde grunnet jordmødre på ullevåll. Behandlingen dems av meg og ikke selve fødselen som har gitt traumer i ettertid.

Jeg regner med at de har endel hyggelige jordmødre der men desverre så møtte jeg ikke dem.

Jeg har født premature tvillinger på Ullevål.

Jeg spurte aldri etter noe smertestillende, men ble først tilbudt lystgass,og takket nei. Ventet litt på epidural, som jeg egentlig ikke skjønte hvorfor jeg skulle ha - gjorde egentlig ikke vondt nok syntes jeg ;) men pga av tvilling fødsel er det nesten pålagt..

Siden det var søndag kveld tok det litt tid føre anestesi legen kom, og det viste seg senere at epiduralen ikke fungerte...så da var vi like langt ;)

Men min fødsel endte opp med full rulle opp på operasjonsrommet, tang utstraksjon på nr 1, deretter ble jeg lagt i narkose og nr 2 ble hentet ut via føttene rett etter. Alt dette ferdig på 15 min.

Jeg følte meg utrolig godt ivaretatt av legene og jordmødrene på føden! Fantastisk støtte underveis og følte meg trygg hele veien, selv om det ble veldig dramatisk.

Jeg lå på barsel på obs.posten og der har de bare suverene jordmødre som jobber ;) Ble fulgt opp helt til jeg ble utskrevet. Nyfødt intensiven var ett lite sjokk, men der også var de utroligdyktige og hjelpsomme!

Jeg har bare godt å si om Ullevål!!

Jeg fødte førstemann på Ullevål, og fikk epidural fordi ting drøyde ut.. Det var utrolig godt, for jeg ble satt i gang på tirsdag og først på torsdag var gutten ute,så jeg var ganske sliten kan du si.. Nr. 2 fødte jeg på AUS, og det endte med hastesnitt pga stort barn. Har nå fått planlagt keisersnitt på AHUS pga sannsynlig stort barn igjen.

Må jo bare svare på mitt eget innlegg... Det ble som jeg forventet. Kom inn etter 20 timer med rier, og en krass jordmor ga meg en Paracet i baken og beskjed om å gå hjem og sove. Haha! Når jeg kom tilbake noen timer senere, var det selvsagt for sent å sette epidural, eller i det hele tatt gjøre noe som helst. Jeg ble liggende og sprelle for meg selv, og som mannen sa: "Hadde dette vært førstemann, hadde han jaggu forblitt enebarn!"

Så selv om jeg ikke betviler den medisinske kompetansen på Ullevål, registrerer jeg to relativt selsomme opplevelser der. Ikke hadde jeg utreisesamtale heller, jeg har ikke sett journalen en gang. Det var flere søte damer på barsel, men de hadde visst ikke tid til sånt.

Hei

Jeg så et innlegg tidligere her om at Ullevål har en egen avdeling spesialisert på fødselsangst. Med tanke på disse historiene jeg hører inne på dette forumet om fødsel på Ullevål så lurer jeg på hvilken spesialisering de kan skilte med på denne fødselsangst avdelingen Slår meg ikke som direkte pedagogiske..

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Etter hva jeg har lest i ettertid er det vanlig å gi epidural når den fødende har høyt blodtrykk. Jeg ble indusert på Ullevål med 150/105 i blodtrykk, men fikk aldri epidural. Nå skal det sies at fødselen gikk fort så det ble ikke så mye tid til noe som helst. Opplevde også at de stresset veldig med pressingen, hadde to-tre svake pressrier som jeg ikke klarte å presse på før de kom med tang og saks. Opplevde til og med en heks av en jordmor som sa at "det er mange som har det mye verre enn deg", sånt sier man bare ikke til fødende, og nei, jeg tror ikke på at det er så mange som opplever så mye verre fødsler enn den jeg hadde....håper hvertfall ikke det. Glad jeg aldri skal sette mine bein på verken føde A, B eller ABC på Ullevål igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...