Gå til innhold

Ultralyd


Gjest

Anbefalte innlegg

Har vært på ultralyd idag, egentlig for å sjekke noe annet enn størrelse osv på fosteret, men fikk nå iallefall sjekka det og det var jo moro:) Eneste er at jeg ble litt bekymra for om alt er greit med den lille. Har visst jeg er gravid i over tre uker nå, og gynekologen min så at fosteret er så lite at han ikke trodde det kunne være eldre enn fem-seks uker. Går det an egentlig? Jeg mener, de første to tre ukene i svangerskap har jo med selve befrukningen å gjøre, og siden jeg har visst jeg er gravid i tre uker, så.. Ja, jeg er forvirret kan man si..!

Skal til ul igjen neste torsdag for å se at fosteret har vokst noe,og da se at alt er som det skal.. Håper så inderlig alt er bra med den lille gullklumpen vår!

Noen som har opplevd noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om fosteret er 5-6 uker betyr jo det at du er 7-8 uker på vei, så det skal du ikke bekymre deg for nei! Husk at fosteret hele tiden er 2 uker yngre enn den uka du er kommet inn i. Om du har visst om graviditeten i 3 uker så stemmer jo dette kjempefint. Bare ta det med ro og ikke stress med det, så skal du se at dette går fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa det var 2-3mm stort ca, uten at han så det så nøyaktig.. Det er jo veldig lite, iallefall om det skulle vært 7-8 uker..? Iallefall etter det jeg har lest overalt på nett, uten at jeg selv har peiling.. Uff, er så spent og nervøs nå¨.. Håper bare dagene fram til neste torsdag går fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, skjønner du er bekymret. Spiren min var 4,3mm når jeg var 6+4. Så dere hjertet slå? Gyn sa til meg at det var det viktigste så tidlig. Husk at spirene vokser veldig i rykk og napp den første tiden. Skal krysse fingrene for at spiren vokser masse til neste UL.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*

Dersom den er 2-3 mm er du i alle fall kortere på vei.

Jeg hadde første UL når jeg var 7+3 og den lille var da 9,1mm.

MEN husk at spirene vokser i forskjellige tempo fra person til person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, vi så ikke hjertet slå heller, det var så lite at han ikke klarte det sa han..

Men jeg synes det er merkelig om det ikke lever mer der inne, for da burde det vel komme ut istedet for å ligge der..? Akk, så forvirret..:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på UL igår og er 6+4 på vei. Gynekologen sa at hun aldri hadde tatt UL så tidlig før, og virket vedlig positiv under selve UL men hun kommenterte aldri på at hun så hjerteslag og virket litt avventede etterpå.. Hun sa ingenting om hvor stort fosteret var, men jeg så jo selv bildene og det var VELDIG lite. Væskeposen var 1,2cm med en liten skygge inni. Skal på ny UL om en uke og er usikker på om jeg skal være optimist eller pesimist. Var i utgangspunktet der fordi hadde hatt magesmerter hele veier og var redd det lå utenfor livmoren. Det gjorde det heldigvis ikke, men nå har jeg fått en ny bekymring... Er prøverør så er så redd for at det skal gå galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ultralyd akkurat 5 uker på vei, da var det 4 mm. Vi så ingenting i grunn.. Jeg skjønte ikke stort om hva som var hva igrunn. En liten prikk var det, det var alt..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fosteret er 5-6 uker gammelt, er jo du 7-8 uker på vei, og det stemmer jo bra?

 

Om det hadde vært noe galt hadde sikkert gynekologen fortalt dere det. Sannsynligvis har embryoet vokst til neste UL :) Så får du spørre gynekologen ang. termin om du fremdeles er usikker....

 

Jeg var på UL når jeg etter min regning var 8+0. CRL-målet var 17,1 mm, og vi så tydelig at hjertet slo. Gynekologen anslo meg til å være 2-3 dager kortere på vei, men sa at det var vanskelig å si eksakt. Så jeg går etter min termin, siden det var såpass likt.

 

Er 9+0 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det jeg også så, hehe :) idag skaljeg tilbake igjen på UL, og samboeren min skal være med, vi er så spente begge to! håper så inderlig at spiren har vokst og at det lever :) håper på å se et bankende idag, det hadde vært fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at han/hun som tok UL'n målte fra rompe til hode (CRL).

Da jeg var på UL i min uke 11, visste det seg at emyroet var død, det var 22,2 mm lang fra hode til rumpe (CRL), og ut i fra den lengden kunne de fortelle at det døde i ca uke 9.

 

Jeg tror nok du kan være optimistisk.

 

På babyverden.no sin "uke for uke"-plan kan du se lengden på fosteret:

 

uke 7: 9-14 mm

uke 8 : 15-22 mm

uke 9: 23-32 mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var vi på vår andre ultralyd igår.. Det hadde vokst to millimeter siden forrige gang, altså det HADDE vokst, men likevel sier gynekologen at han er nesten 100% sikker på at det ikke lever lengre, jeg skjønner ingenting jeg.. Skal ta blodprøve å sjekke et eller anna til mandag, ny UL neste torsdag og evt operere ut embryoet på fredag. Jeg bare skjønner ikke, det hadde jo vokst, hvordan kan han da si det ikke lever? Forrige uke var det mellom 2 og 3 millimeter, og igår var det 4.. har innstilt oss på at det ikke lever, men jeg skjønner ikek så veldig masse likevel, heh:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ul i dag. Trodde jeg var 7+6, men ble satt tilbake til 6+3 og embryoet målte 4,9mm. selv om den var så liten så vi hjerte banke fint, 122 slag pr.min, og vi fikk høre hjertelyden.

Du har ikke mulighet til å gå til en annen gynokolog for å dobbel-sjekke?? Kan jo i alle fall ikke operere ut, før man er 150% sikker.

Håper det går bra med deg. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet en slik beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så heldige som så hjertet!:)

Hadde håpet vi også kunne sett det igår, men det gjorde vi visst ikke.

Takk for omtanken forresten :) Går greit med meg, har vært innstilt på at det kunne gå galt ei stund, siden jeg har hørt det er veldig vanlig.. Er selvfølgelig kjempetrist og jeg skulle ønske situasjonen var en annen! Men heldigvis har vi fler sjanser, OM det skulle vise seg at det ikke lever inni magen min... Jeg tror jeg bare får vente til mandagen og svaret på prøven der, og UL'en neste torsdag. Bør jo få et ordentlig svar da, liksom :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mooby*Sommerbaby*

Mitt var 3.4mm når jeg var 6+4. Da mente de at jeg var en uke korterepå vei enn jeg trodde selv, at sæden hadde vært inne i meg i mange dager før jeg hadde blitt befruktet. For jeg vet akkurat hvilken dag jeg hadde sex og ble gravid på. Var bare en dag vi hadde sex på.

Så var jeg på UL denne uke. 9+5 etter mine beregninger. Og da målte det 25,8mm og jeg var plutselig 9+4. Så det vokser plutselig mye innimellom tror jeg. Jeg gikk og var bekymra lenge etter edn første UL for at det var for lite etter det jeg leste overalt. Men nå føler jeg meg mye tryggere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så herlig å høre sånne historier, blir liksom litt mer positiv da:) Litt skummelt også, siden jeg er redd for å bli skuffet. Men godt med litt håp! Idag var jeg hos legen for å ta blodprøve for å sjekke hormonnivået (tror jeg det var :P) Får svar på det imorra. Så er det jo ultralyd igjen for å sjekke på torsdag. Håper så inderlig det har vokst så jeg kan le litt av gynekologen min som er så sikker på at det ikke lever lengre.. han tror nemlig jeg må være så mye lengre på vei, at fosteret skal være så mye større, siden jeg ikke har hatt mens siden i september (slutta på p.pilla da). Syns det er så rart jeg, så står på mitt til det motsatte er bevist jeg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...