Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #1 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei. Jeg er en student som egentlig er ferdig nå til våren, og som planlegger graviditet om noen måneder Problemet mitt oppstår, som sikkert hos mange andre, når det blir snakk om lånekassa, krav og alt det der! Og det er så mye jeg lurer på, at jeg får ikke konkretisert spørsmålene mine heller ... Skulle vel helst snakket med en rådgiver på skolen, men føler det blir litt dumt å fortelle andre at man planlegger en graviditet?! Det er jo liksom så privat. Men nok om det - skal prøve å formulere meg her, kanskje dere kan hjelpe meg litt? Jeg er som sagt egentig ferdig med min 4-årige utdanning nå til våren, men mangler 3 hengefag - altså 30 stp. Disse hadde jeg tenkt til å ta ved en eventuell permisjon neste skoleår. Men man kan jo ikke planlegge ut i fra at man blir gravid - er jo ikke sikkert vi får det til - derfor må jeg jo legge en plan som lar seg gjennomføre selv om jeg ikke skulle bli gravid ... Så altså - dersom jeg skal ta mine 3 hengefag - da må jeg jo være "inne"/tatt opp som student ved høyskolen. Skal jeg da melde meg opp til et helt årsstudium? Også melde meg av de eksamenene, og melde meg på hengeeksamenene? Blir det ikke litt krøll med lånekassa da? Det beste hadde jo vært om jeg ble gravid ca nå! Da kunne jeg meldt meg opp til et årsstudium for neste år - tatt permisjon fra det, for så å melde meg opp til hengeeksamenene ... Men av ulike grunner må vi utsette graviditeten litt... Så da blir jo alt så mye mer vanskelig. Er det noen i liknende situasjon? Eller som har noen gode råd/erfaringer å komme med? Mvh Forvirret, verpesyk student! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136219654-det-her-er-s%C3%A5-vanskelig/
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #2 Del Skrevet 5. desember 2007 For å få støtte fra lånekassen når du har fødselspermisjon må du ha hatt krav på støtte de siste 6 mnd. Dette kan du gjøre ved som du selv sier å melde deg opp til et årsstudium. Om du skulle være så heldig at det klaffer og spiren sitter tar du perm fra dette, og avlegger eksamen i de fagene du mangler. Om det ikke "klaffer" kan du trekke deg fra eksamen i årsstudiet og heller ta eksamen i de fagene du mangler. Du vil forstatt få noen hengefag, men du vil iallefall bli ferdig med utdannelsen din. Vet ikke om det er helt tillatt, men systemet åpner for dette, og jeg vet om flere som har gjort det på denne måten. MEN risikoen ved å gå for å ta årsstudie, er jo at du blir ferdig å studere før du evt går ut i perm, og da må du jo evt melde deg opp til enda et årsstudie... Ellers kan du jo skaffe deg en jobb, og ta de siste fagene under permisjonen derifra. Men nå vet jeg ikke hvor lett det er for deg å få en jobb når du ikke er ferdig utdannet... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136219654-det-her-er-s%C3%A5-vanskelig/#findComment-136220090
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå