Gå til innhold

Risikosvangerskap.


Chatterline

Anbefalte innlegg

Lurer på om det var noen andre enn meg her som har ett såkalt risikosvangerskap?

Er ikke babyen min som er syk, men jeg.

 

Er ellers i 9uke, overlykkelig for at jeg er gravid og egentlig ganske sikker på dette skal gå bra=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

 

Jeg har et risikosvangerskap.. Jeg vet enda ikke hvor langt jeg er på vei. Det får jeg vite den 11 des.. på ul hos legen..

 

Det som er risiko for oss.. er da at jeg har en stor brokk. Altså hull i bukveggen, slik at tarmene mine stikker ut.. Brokken stikker da 15 cm ut og er 20 cm diameter.. Og dette på høyre side av min navel. Men tarmene går tilbake når jeg ligger på ryggen eller er i vann..

 

Jeg fikk time med en lege, som roet meg.. he he.. var veldig redd.. Og det fins da mange muligheter for at dette skal gå bra :)

 

Hva med deg?

 

jeg tror selv at jeg er enten i uke 8 no eller uke 10..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt om det regnes som risikosvangerskap, men jeg har hvertfall fjernet en del av livmorhalsen pga celleforandringer, som gir økt risiko for for tidlig fødsel som ved tvillinger. skal satse på å holde babyen inne lengst mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en liten annen art for risiko en deg. Jeg har en astma som er så sterk at jeg kan ha opptil 1 anfall hvert femte minutt.. Er pga av dette sterkt medisinert og veldig ofte syk.. med den medisineringen jeg har nå har jeg bare ett oar anfall i døgnet, men bare dette er skadelig for barnet samnt at medisineringen min ikke er noe særlig bra heller.

 

åh, spennende med UL da, jeg håper på å få det selv om ikke så lenge. men det får jeg vel vite mer om i morgen når jeg skal il jordmor=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har vel en form for risikosvangerskap i og med jeg har en kronisk sykdom og går på medisiner..

I følge legebøkene så er det visst stor risiko, men i følge det som skjer i praksis og i det virkelige liv har det visst gått veldig bra med de fleste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Gratulerer først å fremst :-) Jeg vet ikke helt om jeg har et risikosvangerskap, men skal følges ofte opp. Jeg er 35, og mitt første barn fødte jeg i uke 25, og det gikk ikke bra. Jeg hadde infeksjon i kroppen, men om jeg fikk åpning først og at det førte til infeksjon eller om jeg fikk infeksjon først som førte til åpning vil jeg aldri få vite.Men da jeg skulle ha nr 2 viste det seg at jeg hadde i utgangspunktet kort livmorhals. Da jeg var 19 uker måtte jeg bare ligge på sofaen resten av svangerskapet. Men det gikk greitt, jeg gikk 8 dager over. Fikk en gutt som nå er 10, og har fått ei jente som er 7, og det gikk bedre da, men jeg måtte ta det med ro og var ofte på kontroll. Nå er jeg altså gravid igjen og er nervøs. Sikker litt pga alder og, vet ikke. Er bare 6 uker på vei nå da, og krysser fingrene :-) ønsker deg og alle andre Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg har vel å et risikosv.skap, er en transplantert diabetiker som tar en del medisiner for å overleve. Men di medisinene jeg går på nå er de som er mest skånelige for barnet. regner med at når jeg først kommer i gang ( er nå i uke 5+3 ) så skal jeg på ukentlige kontroller på sykehuset. og etter det jeg har fått opplyst blir det et planlagt keisersnitt når den tiden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får holde tråden oppe.. og støtte hverandre..

 

Jeg hadde også svangerskapsforgiftning under mitt forje svangerskap.. Og vi begge ble alvorlig syke. Men det gikk bra. Så jeg blir fulgt opp pga brokken og forgiftning..

 

Risikoen med meg er at jeg kanskje må operere under svangerskapet, og narkose er da ikke noe særlig for barnet.. Men om jeg ligger meste av svangerskapet så skal det gå bra i følge legen..

Men vil da bli tatt med keisersnitt før terminen.

 

Det skal nok gå bra med oss alle.. Bare vi tar det med ro og følger legens råd :) Det viktigste er no at vi er i form til å bære frem barna.. Og må man da ta medisiner så må man det.

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi må ta det med ro.. Jeg spiser sunt, og er nøye med å få i meg alle næringsstoffene..

Så får vi bare håpe. Legen min sa jo det at alle de pasientene han har hatt, som har gått på samme medisiner som meg har friske barn.

Og det er jo så godt å høre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg lurte på om du går på prednisolon. Er det jeg gjør skjønner du..

Føler du at du har fått gode svar ang prednisolon bruken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så og si det svaret jeg har fått og,

men siden jeg går på ganske høye doser med prednisolon til tider så er det litt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Hvor mange meg prednisolon går du på da??

Jeg føler jeg har fått greie svar, men har ikke fått tatt en ordentlig legeprat ang. dette enda. Det eneste legen min sier er at det ikke er stor risiko når jeg går på såpass lav dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på p-pille for 6 uker siden ca, så vi prøver å bli gravide.Er litt usikker på hva som regnes som risikosvangerskap, men jeg har hatt barneleddgikt siden jeg var ca 10 år og denne sitter fortsatt godt i kroppen.Bruker derimot ingen medisiner og klarer meg godt uten.Vil det sia t når og om jeg blir gravid så er jeg innenfor risikogruppen?Må selvsagt snakke med lege og jordmor når den tid kommer. Noen andre som har leddgikt og som har vært er gravide, hvordan var dette, gikk alt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Snakk med legen din.. Men jeg vil tro så lenge du ikke tar medisiner så er det ingen risiko for fostere/barnet..

Jeg selv har fibromyalgi og psoriasis.. (fribromyalgi er da en lignende sykdom, smerter i ledd og sener) Og jeg har en sønn på 3.5 år.. Og legen nevte ikke at det var noe risiko for meg.. under det svangerskapet.. Men det som er er jo at de sykdomene kan være arvelige.. Men sånt kan man no ikke tenke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et risikosvangerskap.

Det er under 6 mnd siden jeg var gravid sist,så dette svangerskapet blir sett på som et risikosvangerskap,jeg har også leidenmutasjon så jeg må ta blodfortynnende sprøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Revmatisme generelt er det risiko å være gravid siden immunforsvaret angriper seg selv....men vanligvis vil immunforsvaret roe seg i svangerskapet og lage mindre problemer...men vi med revmatisme..føder ofte mindre barn, har oftere svangerskapsforgiftning...og sssoooory.....har en litt mer sjanse for SA en andre...både pga medisiner og sykdommen i seg selv....

 

Men blir man gravid i en rolig periode og følges opp så pleier det gå bra....venninnen min har leddgikt og har nettopp mistet 3 ganger på rad for hun har blitt gravid når sykdommen er på topp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ikke gravid, men vi skal begynne å prøve fra januar! Jeg har blitt fortalt av legen min at jeg nok vil ha et såkalt risikosvangerskap. Jeg har en tilstand der jeg har for mange blodplater i blodet, noe som gir økt sjanse for blodpropp. Jeg er enda under utredning for dette, men legen har nå endelig gitt klarsignal på at vi kan begynne å prøve i januar =) Ble så glad da jeg så denne tråden, det gjør godt å vite at det er flere i samme situasjon =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvom vi alle er i "nesten" samme situasjon , så får vi prøve å holde oss så rolige og optimistiske vi kan :)

Slik har ihvertfall jeg det.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er mange forskjellige typer risikosvangerskap her, men hva slags oppfølging får dere....hvor ofte til legen?Hvor ofte ultralyd? Eventuelt andre sjekker???

 

Får dere oppfølging kun hos fastlegen eller sykehus/poliklinikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...