Gå til innhold

Kuttet meg i fingeren, burde jeg gå til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, det hørtes vel ut som et passe bra spørsmål, meeen grunnen til at jeg vil høre deres meninger er at jeg klarte å kjøre en skikkelig skarp kniv rett inn i pekefingeren i går :-S

Det gjorde sinnsykt vondt og jeg blødde veldig mye :-S Nå er fingern helt hoven og verker som bare f***, selv om det bare er et bittelite sår som knaptnok synes.

Burde jeg gå til lege med det synes dere? Kan man få betennelser, infeksjoner el. som kan være farlig? Eller skal man bare la det gå sin gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig nok, så er det jo de minste sårene som er mest utsatt for infeksjon. Kan du klemme ut verk? Kan du rense såret igjen? Det skal jo litt til å få infeksjon og betennelse i en finger, og det er vanlig at det gjør skikkelig vondt i fingrer når sår gror. Du kan smøre inn såret med honning, da gror det raskere, og virker ikke så hovent. Hvis ikke hevelsen går ned så bør du gå til legen.

Skrevet

Gå til legen du. Min kjære kutta seg bittelitt i fingeren, og det var ikke store såret, men mye verk ble det. Og stor hevelse. Han gikk til lege og fikk en pencilin-kur, da gikk det over etter noen dager =)

Skrevet

Det upraktiske med slike små kutt er at de som regel er større enn hva overflaten gir uttrykk for...

Hvis fingeren er hoven og rød er dette typiske tegn på en betennelse, men det kan også være ditt eget immunforsvar som pøser på med T- celler. Hvis det ikke gir seg innen rimelig tid- en dag eller to- ville jeg gått til legen. I mellomtiden kan du vaske/skylle med Pyrisept.

Hvis såret "gaper" stripser du eller plastrer stramt og godt sammen.

Lykke til!

Skrevet

Fingertuppene er utrolige følsomme, og det kan gjøre innmari vondt å skjære seg i dem..masse, masse nerver der.

Du kan kjøpe rensemiddel på apoteket (klorhexidin, pyrisept), og sørg for at det ikke kommer inn bakterier ved å ha på plaster...

Er ikke nødvendig å dra til legen, men hvis det blir værre, hvis det hovner mer opp og blir rødt rundt, bør du tad deg en tur, slik at du får behandling for infeksjonen..

Skrevet

Hvis det har sluttet å blø så kan du sikkert vente til i morgen for å se det an. Som oftest når man blør mye så renser dette såret av seg selv. Skyll gjerne med pyrisept (dersom ikke flaska har stått ett år. Vann er like bra. Men få på et godt plaster, passe stramt. Ikke for stramt så fingeren blir blå. Litt rød og hoven blir jo gjerne fingre sånn med en gang. Er det vondt og det banker i den i morgen så kan du jo ta en tur til legen. Litt forsiktig ville jeg vært med honning..... Håper fingeren føles bedere i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...