Gå til innhold

Epidural? Er dette så vanvittig vondt å få satt i ryggen som det sies??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen kan fortelle deg hvordan din fødsel blir eller hvor vonde rier du kommer til å få. Folk her inne kan bare snakke ut i fra sin egen fødsel, og som du har sett er det store variasjoner.

Om epidural er vondt å sette? Tja har født med epidural èn gang, jeg synes det var litt ubehagelig men ingenting å grue seg for så fremt de setter den riktig. Det er ikke sikkert du får en slik fødsel at du trenger epidural en gag, så ikke bestem deg for noe på forhånd er mitt råd.

Enig med ovenstående- andres erfaringer behøver ikke si så mye om hvordan det blir for deg.

Men siden du spurte, kan jeg fortelle at jeg selv ikke merket at den ble satt en gang... Eller kanskje jeg merket det, men det gjorde så vondt i magen at hva som skjedde i ryggen var peanuts i forhold;-) Merket ikke at jeg hadde slange i ryggen heller, jeg.

Du får ta det litt som det kommer- det er vel det beste rådet en kan gi. Fødsler varierer fra kvinne til kvinne og fra gang til gang, så lurt å ikke låse tankegangen for mye. Lykke til!

Som det sies over her merket heller ikke jeg at den ble satt. Men er nok kanskje at jeg hadde så vondt fra før. Eneste som ikke var godt var at jeg måtte sitte rolig ogbøyd fremover. Klarte nemlig ikke å sitte eller ligge, måtte gå og stå ellers var det så vondt.

Men for å si en ting til så hjalp ikke epiduralen meg noe, funka kanskje i 30min så var det tilbake til "helvete" igjen.

Lykke til

Hehe... kan være vondt ja, men skal love deg at veene er mye, mye værre, hehe....

Da jeg fikk satt epidural 1.gang gjorde det vondt, og legen plagdes med å få den inn. Gikk da endelig, og da var det som å komme til himmelen..

2.gang kjente jeg ikke noe av at han satt epiduralen..

Annonse

De setter den jo i en rie, så brodden av smerten fra nålen, suser vel litt bort i rien går jeg ut i fra (har ikke født enda)

Jeg har tatt en spinalpunksjon før. og klarer jeg det, uten rier eller bedøvelse, skal jeg da klare et kort epiduralstikk. Det er min motivasjon.

Lykke til

Epidural og spinalbedøvelser settes daglig på mange operasjonspasienter uten at det gjør så vondt at noen skulle grue seg veldig til det.

Dersom et stikk skulle være så smertefullt i forbindelse med en fødsel, kan umulig riene være så innmari vonde........kanskje man da ikke trenger epidural....

Sprøyteangst er selvfølgelig en helt annen sak.

• 2 uker senere...

Jeg fikk spinal før planlagt keisersnitt og det var IKKE vondt i det hele tatt! Tror hvis man er i fødsel og har så sterke smerter at man må ha epidural kommer man ikke til å merke det i det hele tatt! men, folk opplever det forskjellig. Kan være noen som opplever det som svært smertefullt!

Ja, jeg syntes det var vondt å sette den!

Men absolutt værdt det =)

(etter 2 dager var jeg sliten, og ja jeg trengte den!!)

Men som det blir sagt over her, alle fødsler er forskjellige. Så ingen vits i å planlegge for mye. Ta det som det kommer, og stol på at du får den hjelpen du trenger av jordmødrene =)

Gravid på ny nå, og gruer meg ikke til neste fødsel, selv om den første var lang og slitsom. Går inn i det med samme holdning som sist; at jeg tar det som det kommer =)

Lykke til!

Du fikser det sikkert kjempe bra =)

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har fått epidural tre ganger, alle tre gangene jeg har født. De to første gangene var det ikke vondt. Den siste gangen kjente jeg stikket, og skal jeg være ærlig så var det litt vondt siste gangen i det legen stakk sprøyten i ryggen på meg. Og jeg kjente et lite støt etterpå, men jeg syns ikke at det har vært noe problem å få epiduralbedøvelse. Det har hjulpet så veldig på fødselsmertene at den sprøyten ikke har vært noe å bry seg om.

• 5 uker senere...

Syntes ikke det var så galt jeg... Var mer oppsatt på å få noe som dempet smerten på riene, enn smerten av å få epiduralen. Jeg har foresten stoooor sprøyte-skrekk... så trodde ikke jeg ønsket noen stikk i det hele tatt... men ombestemte meg da jeg hadde rier.

Syntes forresten ikke riene var så vonde som vi så ofte hører om heller... Tok epiduralen pga at jeg var redd for smerten som kunne komme om jeg ikke gjorde det. Ventet hele tiden på det punktet hvor jeg skulle brøle av smerte, og få fullstendig døds angst! Men så vondt ble det aldri...

Men som flere har sagt... fødsel er veldig individuelt.... Du må nesten kjenne deg frem selv...

• 1 måned senere...

jeg har hatt epidural en gang.. den ble satt når jeg hadde kjempekraftige rier. syntes det gjorde mye vondt.. men det kommer nok av at den stressa anestesilegen bomma 6 ganger før han endelig traff.. så bomstikk er vont,treffstikknesten ikke merkbart:)

hadde jeg gjort det igjen med like mange bomstikk? åjada!! :D for det var himmelen i 2 timer etterpå:D og åpningstiden gikk fortere når jeg klarte å slappe av..

Jeg syns ikke det var vondt. Bare et lite stikk - som når man tar blodprøve. Husk at de føeste overdriver hvor vondt ting gjør - vet ikke hva det er med damer, men det er tydelig en konkurranse om å ha vært gjennom de vondeste tingene.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Kjente ikke et pøkk av at de satt den epiduralen, de satt vanlig bedøvelse der først. Men du er ikke garantert at epiduralen virker der den skal! jeg ble veldig lamma i det ene beinet da..og fødselen stoppet opp. Måtte ha drypp for å få rier igjen(hadde 7 cm) Men var ikke smertelindring til riene, så neste gang dropper vi den ja!:) Ja til lystgass!:) som forøvrig ikke stiller smertene men gjør det hele mer gøyalt:)

Syntes ikke det var vondt å sette den i det hele tatt :)

Det som var vondt var å sitte foroverbøyd gjennom tre rier med streng beskjed om ikke å bevege meg, mens de satt den. Etterpå ble alt deilig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...