Gå til innhold

Yoga og fødsel? Hjalp det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har gått på gravide yoga og lurer på om det er flere som kanskje har gjort det tidligere og som har født og følt at dette var til hjelp under fødselen. Vi har lært å puste gjennom en ri som varer i ca et minutt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kan bare svare for meg selv, men JA det hjalp!!! Hvor gikk du på yoga? Jeg gikk hos parvati ved yogaskolen, og vi lærte også å puste gjennom en ri som varer ca 1 min (pesepust). Jeg øvde mye, og jeg fikk aldri til den pesepusten, men likevel hadde jeg stort utbytte av yoga som smertelindring under fødselen.

Brukte dyp pust under riene, og fokuserte på å slappe av og møte smertene. Lå lenge hjemme og da pustet jeg:-) Kom inn med 8cm åpning, men fortsatte bare med dyp pust, fikk ikke til pesingen. Fikk litt akupunktur ved siden av, ellers ingen smertelindring. Jeg mener selv at det var pga yoga'en:-) Kjente et par ganger hvor jeg "glemte meg" og strammet til når riene kom, da var det mye vondere enn når jeg pustet og møtte smertene. Kommer sikkert an på hvordan fødselen forløper også, men for meg var det veldig til hjelp!:-)

Skrevet

Yoga hjalp meg enormt under begge fødslene mine (en i vann, en hjemme). Gravideyogakurset gjorde meg følelsesmessig forberedt, og holdt meg i form under svangerskapet. Jeg fikk aldri til pesepust på kurset, og brukte det heller ikke i fødslene, men savnet det heller ikke. Det som virket for meg var å bruke en laaang, avslappet pust gjennom riene. For å være ærlig tror jeg det er bedre å prøve å åpne seg for smerten (gjennom en dyp, rolig pust) enn å prøve å flykte fra den gjennom overflatisk pust. Men dette er sikkert individuelt. Jeg hadde mye nytte av det jeg hadde lært om min egen måte å håndtere smerte på gjennom universalstillingen. Og altså: puste inn - puste ut, tenke at du åpner i kjeven - skuldrene, hendene, bekkenet. Om og om igjen til rien dabber av (og ja, de varer ofte i mellom ett og halvannet minutt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...