Gå til innhold

Utslett og kløe

lengter_etter_andremann

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 9 uker på vei, og for 4 dager siden begynte jeg å klø på kroppen. Dagen etter hadde jeg utslett-lingnende røde prikker over hele kroppen, men mest på mage og bryster. Det klør noe helt for j.... Jeg trodde først det var svangerskapskløe, men hører fra andre som har hatt det at de aldri har hatt røde prikker. Legen sa bare jeg måtte klø-stille dem med hvitvask eller eurax og håpe det snart gikk over. Jeg blir desperat av dette.. Må opp midt på natten for å smøre inn med eurax, og ser jo ut som om jeg har fått lus...he he..

Har noen der ute opplevd eller hørt om dette? Noen tips? Hjeeeelp...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136212052-utslett-og-kl%C3%B8e/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også opplevd ekstrem kløe veldigt tidlig i svangerskapet!! Men ikke røda utslett, jeg fikk kjøttsår så mye klødde jeg!!

Fikk en allergi medicin som heter polaramin å den virkade kjempe bra!! Finns i ulike styrker, har nå den på 6 mg å sover igenom hele natta!! (du blir ju trøtt av dem) Be legen din om å skriva ut ett recept åt deg!! Du kan smøre deg hur mye som helst det hjelper ikke... Hvis du får sår så kan jeg også rekomendera å få recept på kortison salva som er lit starkare....

Takk for tipsene. Jeg har nå fått utskrevet samme medisin, med 1 tablett per dag. Merker litt bedring, men er fortsatt oppe på natten for å smøre meg med eurax for å ikke klø blodspor på hele meg. Det er mest sentrert rundt bryst, mage og armer nå. Var det 1 tablett du også tok daglig?

Polaramin kan sikkert hjelpe litt, og fortett gjerne med hvitvask/eurax, men vær forsiktig med kortisonsalve/krem. Snakk med legen din først i såfall. Ikke alle utslett blir bedre av kortison, noen kan faktisk bli værre!

En kortisnonsalve brukt på rett måte er ofte den beste behandligen mot kløe og utslett. Trapp ned når du skal avslutte kuren, så unngår du tilbakefall. Har du atopisk eksem eller hatt det som barn? Mange blir litt verre i svangerskap siden immunsystemet er opptatt med å beskytte barnet. Eurax og hvitvask kan i noen tilfelle der man bruker mye føre til kontaktallergi og gi mer kløe. Oljebad eller bad med hvetekli kan også dempe kløen. Det er lurt å ta Polaramin til natta så får man en best mulig natt. Ha det kjølig på soverommet og sørg for å ikke bli for varm, da klør man mere.

Hilsen eksemmamma og hudsykepleier :)

Takk for gode tips. Kjempe snilt. Jeg bruker kun tabletter og eurax nå. Har ikke "turd" å ta steget til kortisonsalve ennå. Siden dette er mitt 3dje forsøk på barn på 15 mnd så er jeg litt redd for å bruke alt mulig. Jeg har selv aldri hatt allergi eller eksem av noen typer tidligere, så vet ikke helt hvorfor jeg plages slik nå. Det er fryktelig frustrerende! Om natten har jeg det kaldt i rommet og har vasket all tøy og sengetøy med parfymefritt vaskemiddel og skyllemiddel. Tar det lang tid før slik kløe og utslett gir seg?... jeg vil så gjerne ha en god dag snart...... og ikke minst en god natt....

Fortvilet!

Annonse

Jeg hadde min kløe under hela svangerskapet!! Direkt den lille var ute var det over... i min tidligare graviditet fikk jeg polaramin som var 1 eller 2 mg som jeg skulle ta morgen å kveld.. det slutade med att jeg måtte ta både to till kvellen så att jeg skulle få sove!! Nå har jeg ny fastlege å han har skrivit ut 6 mg som jeg ska ta 2 ggr om dagen!!

Min lege sa noe veldigt bra ang. kortisonsalvan... "noen ganger må man veie opp vad medicinerna kan gjøre mot fostret, mot plagerna til mor er" En stressad mor som ikke får ro i kroppen kan vare like farlig som ev bivirkninger fra kortisonsalve!!

Kom på ett til litet råd vet ikke om det passer deg å din hud!!! På bodyshop har dem en bodybutter som heter Hamp.. Den er lagad av hamp planter å ska vara bra før torr hud å er enligt meg litt legende!!

Lykke till

Mulig mange av dere har god erfaring med kortisonkrem ved enkelte utslett og ved eksem, men man skal ikke bruke det på utslett man IKKE VET hva er og hva kommer av! Det kan nemlig bli mye mye værre. (Har prøvd selv, og vet hva jeg snakker om!... Jeg hadde selvfølgelig ikke spurt legen først.... Dumt av meg.) Ellers er jeg enig i at det kan fungere kjempegodt når det trengs. Så var jeg deg hadde jeg spurt legen hvis det ikke gir seg etterhvert. Vet ikke hva slags effekt det kan/ikke kan ha på fosteret evt, det står ingenting om at det IKKE skal brukes av gravide i felleskatalogen.

jeg har også fått dette utslettet. jeg er 8 uker på vei nå. jeg klør på hele overkroppen, men ikke akkurat på stikkene. de ser ut som små myggestikk... har mest på magen, rygg og bryst.. har bestilt legetime for å undersøke hva dette er for noe. noen som vet hva det er?

NÅ har jeg fått svar på hva mitt utslett (myggestikk liknende) og kløe kommer av. Jeg er idag 10 uker og har vært på Ahus for ultralyd pga 2 sa tidligere. Og der kommer en spesialist inn og sier etter 3 sekunder at jeg har fått PUPPP. De henviser meg derfor videre til Rikshospitalets Hudavdeling for der vil jeg få kortisonkrem og behandling med UV stråler. Og de sier at virkningen er rask og at jeg vil slutte å klø etter kort tid. Og jeg er jo så happy! Den fins en løsning før jeg blir gaaaaal av kløe!

Må jo også legge til at hjertet banket hardt på mitt lille nurk som inni magen lå, og det gjør meg jo også veldig happy :-)

Så tingeling87, hvis ikke fastlegen din kan hjelpe deg, så spør om han kan sjekke med sykehuset. Min lege visste nemlig ingenting om dette.

Lykke til.

Å det låtter bra att du får hjelp... Håper att kløen ska førsvinna før deg!!!

Da jeg var gravid sist så ville ikke min fastlege skriva ut noe recept åt meg!! Måtte selv ta kontakt med en hudlege, hun tittade snabbt på utsletten å skrev ut kortisonsalva, å jeg måtte betala 500 kr!! Denna gangen har jeg ny fastlege å det var ikke snakk om att jeg ikke skulle ha kortison!! Det er veldig førskelig med leger!!!

Før meg gikk ikke kløen vekk før den lille var ute...

Jeg fikk samme utslett ca 2 uker før sist fødsel...GRUSOMT!!!! Prøvde kortison, eurax, hvitvask, aloe first men ingenting funka. Store "stikk" som begynte på magen og spredte seg til armer og bein. Klødde som gal og fikk ikke sove på natta. Da e skulle føde ville de legge meg på isolat siden ingen fant ut av hva d var. Men heldigvis droppa de d. Flere leger fra forskjellige avd på sykehuset som kom og så på meg, men ingen fant ut av d. Til slutt tvingte e de til å gi meg en henvisning til hudspesialist og d fikk jeg endelig!! Da e kom inn hadde han allerede slått opp i boken sin på PUPP hehe Utrolig bra! Men d var ikke noe som kunne gjøres med d. D kom til å forsvinne av seg selv og d gjorde d, 2 uker etter fødselen. Så d var 4 uker med fæl kløe...Håper e slipper d denne gangen ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...