Gå til innhold

Lucia boller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har oppskrift å disse?

Er det lusse katter de heter? Vi har aldri pleid å lage det hjemme hos oss, men synes det hadde vært gøy å prøve... Eller er det bare vanlige boller med safran?

Og hvor får man kjøpt safran egentlig?

Fortsetter under...

Skrevet

Tusen takk.. Skal prøve det 13. desember!!

Skrevet

hei, bor i sverige så dette har jeg peiling på:-)

du burde bruke safran, det er det som lager smaken som er så spesielt for lussekatter. Gurkemeie gir bare den gule fargen.

Dessuten er det ikke mer enn 0,5-1 gr som trengs til en deig. Det koster ikke såååå mye. Tro meg det er verdt det:-)

Lykke til:-)

Skrevet

Jeg baker lussekatter hvert år. Når jeg baker lussekatter så bruker jeg å lage vanlig bolledeig, men jeg bytter ut kardemomme med safran. Du får kjøpt safran i de fleste vanlige kolonialbutikker, ikke de minste butikkene som f.eks. Prix tror jeg. Men på Ica maxi og Mega og Menu, får du kjøpt det i krydderavdelingen. Du kan gå på apoteket å spørre om det. Det er et veldig dyrt krydder, og man får kun kjøpt det i veldig små mengder.

Jeg bruker en bolleoppskrift som jeg har fått av mora mi. Den syns jeg er veldig god, det er den mora mi har brukt i alle år jeg har vært i live.

- 100-150 gram smeltet margarin

- 1/2 liter melk

- 50 gram gjær (en pakke fersk gjær)

- 1 ts salt

- 2 ts kardemomme (ved lussekatter, dropp kardemommen og ha heller i 1 ts safran, knust safran, knus det med fingrene dine)

- 1-1 1/2 dl sukker

- 1 egg

- ca. 1 1/2 liter hvetemel

Jeg regner med de aller fleste vet hvordan man skal sette en bolledeig, men jeg kan jo forklare det for det. Smelt først smøret, margarinen. Ha i melken. Ta kjelen med det smeltede smøret og melken av platen. Når det er lunkent heller du det opp i ei bolle og løser opp gjæren med det i. Deretter har du i egget. Bruk en visp og vispe egget i melke-smørblandingen med gjæren. Deretter har du i salt, kardemomme og sukker. Til slutt har du i melet, det varierer litt hvor mye mel man trenger. Prøv deg frem litt, og stopp når du syns deigen er passe fin i konsistensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...