Gå til innhold

Erfaringer med sterilisering av hund??

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å sterilisere tispa mi på nyåret en gang fordi hun har innbilt svangerskap mellom hver eneste løpetid, med påfølgende høy feber, jurbetennelse og full kur med antibiotika.

Har noen her erfaringer med sterilisering? Hun er veldig aktiv og sprudlende hund med masse energi og livsglede. Hun blir forresten 4 år i april hvis det har noe å si.

Fortsetter under...

Jeg fikk sterilisert ei engelsk setter for endel år siden ang. samme problem. Hun ble kjempefin etter ingrepet. Deilig å slippe "maset" om å ut hele tiden under løpetiden, og ikke minst redselen for at hun kunne slite seg og stikke av..

Jeg har en Ridgeback nå med løpetid... Hun nekter å gå med bind, og drar dette ut av tispebuksa, så fort vi ikke ser.. Men har så lyst på valper en gang, så vi får nok bare tåle litt blodflekker på gulvet en stund.. Hva slags hund har du?

Samboeren steriliserte tispa si for 2 år siden etter å ha fått påvist jurkreft da hun var 4 år. Hunden er veldig aktiv og sprudlende fortsatt med masse energi (godkjent som redningshund) men hun har blitt litt gretten på andre hunder. Ypper ikke til slåssing, men ber de andre holde seg unna og gir klart uttrykk for at leking ikke er interessant.

Min egen hund var veldig ustabil i humøret pga høyt hormonnivå, og ble serilisert i sommer uten at hun var syk - 6 år gammel. Jeg fikk en hund som ble jevnt over mer glad - uten de store psykiske nedturene som hun hadde før.

Det var imidlertid en ting jeg ikke var klar over, som veterinæren informerte meg om; det har stor betydning for resultatet NÅR inngrepet foretas i forhold til siste løpetid. Det lønner seg visstnok å vente en stund etter siste løpetid, slik at hundens hormonnivå har stabilisert seg. Det er noe med at man får det man har...

Hadde en tispe som vi steriliserte da hun var 6 mnd gammel, og angrer ikke!! Hun var helt tipp topp som hund, rolig og avbalansert og ikke noe stress med løpetid og andre hunder.

Om det kan ha sammen heng med at hun ikke hadde noe løpetid først, vet jeg ikke, men hadde gjort det om igjen hvis jeg sto med samme problemstilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...