Gå til innhold

nattarbeid og graviditet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobber på bensinstasjon.

Der jobber jeg 1 uke dag, 1 uke kveld så 2 uker natt før en friuke.

Daguken jobber jeg ekstra lange skift + helg, så da blir det 60 timer den uken.

Har hatt en dagvakt nå, ryggen verker, jeg er trøtt og utslitt. Og enda er det 11 dager til neste fridag.

Huff. Lurer på om jeg må ta meg en tur til legen.

Stemmer at skiftarbeid/nattarbeid ikke er bra, men fra når man skal slutte å jobbe det har jeg ikke hørt noe om, desverre.

Har legetime først i januar, håper å få litt svar da.

Hei:-)

Har vært hos legen og fått beskjed om at nattarbeid som er stressende absolutt ikke er lurt, det forstyrrer døgnrytmen og er ikke bra i det heletatt:-)Jeg fikk beskjed om å kutte det ut,for jeg har jobbet som bartender annenhver helg og det var uaktuelt å fortsette fikk jeg beskjed om:-)

Idag trenger man jo heller ikke sykemelde seg for arb.givere somh ar mulighet er pliktige til å tilrettelegge arbeidet for deg, og kan de ikke det blir du fritatt og får utbetalt svangerskapspenger,da selvfølgelig etter en hel del papirarbeid inn til NAV:-)

Lykke til:-)

Hei hei der=)

Arbeidsgiveren er pliktig til å tilrettelegge arbeidet for gravide, slik at de kan være i arbeid så lenge de følger se friske til det=) Videre er det slik at etter så og så mange uker på vei, er du fritatt fra nattarbeid. Mulig det er 20 uker! Mener å ha lest det en plass, men er ikke sikker. Iallefall.. poenget er iallefall det overnevnte, ikke antall uker, for det kan en sjekke opp=)

Nattarbeid forstyrrer døgnrytmen, og er således ikke helt heldig i et svangerskap! Du skal de du får dagvakter=) Snakk med legen din eller arbeidsgiver=) Det ordner seg alltids=)

Annonse

Hei hei, jeg jobber kun natt,(hjemsykpl) å det er rett å slett ikke bra å jobbe natt når en er gravid, legen ville omplassere meg med en gang, er bare 9 uker på vei, det har med døgnrytme, høyere risiko for sa;(((

jeg er sikker bare litt på tuppa, for mistet i uke 14 sist svangerskap...

MEN det skal jo sies, at jeg har MANGEN kollegaer som har fått flotte små nurk c(",)

Men for min del føler jeg det er tryggere å gå dag:))

• 2 måneder senere...

jeg jobber 65% natt på sykehjem...sliter ræva av meg..pasientne mine er oxo utagerende.slår,sparker osv...og jeg har bekkenløsning.

jeg venter nå på arb.giver...vil helst ikke over på dag for da må jeg jobbe mer og de klarer ikke å tilrettelegge arbeidet for meg.for min avdeling er bly tung....og går jeg av fra natt mister jeg alle mine tilleger...å det går ikke bra for meg...siden jeg sitter med hus og hele pakka..så jeg må nok bare jobbe til jeg stuper....skal på ul nå den 22.02.det blir spennende å se om hva som befinner seg der.er ganske stor allerede.og er 17uker på vei...kanskje er der to...??

jeg prøver å gjøre alt for å bytte til en annen arb plass. håper jeg lykkes..

Arbeidsplassen skal tilrettelegge for deg slik at du kan jobbe lengst mulig. Hos meg har sjefen sagt at hun vil sette meg over på administrativt arbeid og ikke dagjobb på sykehjemmet når jeg ikke orker mer natt.

Når du blir forflyttet fra natt over på dag får du fremdeles samme lønna. di kan ikke ta fra deg tillegga du har på natt.

Jeg jobber på sykehjem jeg også. Dersom arbeidsgiveren din søker tilretteleggingspenger blir du gående på "toppen". dvs at de leier inn for deg, så det med en bytung avdeling skal ikke ha noe å si for deg. Jeg sitter bare å gjør adm arbeid 1 dag i uken, jobbet egentlig 100% stilling. MEN, jeg skjønner at du synes det er kjipt å ikke da jobbe sammen med de du har et fast arbeidsmiljø med på natten. Jeg ville ikke ha presset meg da. det er jo ikke så ofte man er gravid, og syns jeg at man skal lytte ekstra godt til kroppen og gjøre som den sier. Så får man helller presse seg selv når man ikke er gravid. Obs: det med penger, det skal ikke ha noe å si for deg om du går fra natt til dag i f h t lønn hvis det er tilrettelegging gjennom NAV. Du får den same lønna som du alltid har gjort, med tillegg og alt. Faktisk så fungerer det sånn at hvis hun/han som tar vikariatet ditt jobber røde dager, får du de tilleggene han/hun får også. (påske, jul, pinse etc) Iallefall er det sånn i krsand kommune:)

om mann bare jobber natt og får sove godt på dagen, er det visst ikke noe problem.. i følge legen min. Men rund turnus er ikke gunstig når mann er gravid. natt er da det mann først bør gå vekk fra og heller bare jobbe dag/kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...