Gå til innhold

Informasjon om graviditet utenfor livmor/EXU

Dizzie_mortil3

Anbefalte innlegg

På oppfordring lager jeg dette som egen tråd....

Hva risikoen for en ny EXU er, avhenger av årsaken til din første EXU. Vanligste erkjente årsaker er tidligere bekkeninfeksjon (vanligvis chlamydia) med betennelse i eggleder(ne), eller sammenvoksninger i magen pga buk-kirurgi (sånn som fjerning av blindtarm eller keisersnitt). Man har også økt risiko for EXU ved IVF eller dersom man blir gravid med inneliggende spiral. I mange tilfeller vet man ikke hva som har forårsaket EXU'en, det kan ha vært en medfødt knekk i egglederen som gjorde at egget satt seg fast, og da er det ingen grunn til å tro at det samme skal skje på motsatt side forutsatt at den ødelagte egglederen er helt fjernet. Men f.eks ved bekkeninfeksjon må man anta at egglederne på begge sider kan ha vært angrepet, og risikoen for en ny EXU er derved noe høyere. Har man blitt operert men latt egglederen få stå igjen, er det en viss gjentakelsesrisiko på samme side. Alt i alt opererer man med en ca 10% risiko for gjentagelse etter en enkeltstående EXU.

Man kan bli gravid igjen ved første eggløsning etter en EXU. Men for mange tar det litt tid. Har man fått metotrexat(cellegift) bør/skal man vente minst 3 mnd før man prøver igjen. Hvis man bare er operert og egglederen står igjen og skal tilheles, bør man også vente noen måneder. Er egglederen fjernet helt, er det neppe noen begrensning fysisk på når man kan begynne å prøve igjen.

Når man bare har en eggleder, er fruktbarheten redusert, men ikke halvert. Den er ca 70% av hva den var før du fikk din EXU. Dette fordi en eggløsning på siden uten eggleder kan resultere i at egget blir fanget opp av motsatt sides eggleder og ført nedover til livmoren hvor det kan feste seg. Dvs at du kan bli gravid alle måneder uansett hvilken side du har eggløsning på.

En undersøkelse viste at det i gjennomsnitt tar 5,2 mnd med prøving å bli gravid igjen etter en EXU. For meg tok det 5 mnd, men andre her inne har blitt gravide raskere enn meg.

Håper dette var til hjelp og lykke til!

• 5 år senere...

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har hatt en EXU, (sannsynligvis pga en tidligere cyste som sprakk i den egglederen som etterlot seg skade på den noen år tidligere mens jeg hadde spiral.)

Jeg fikk først metotrexat(cellegift) for å forsøke å la kroppen ordne opp i det selv, men endte med å måtte operere bort hele egglederen. Det var mange uker med mye usikkerhet og prøvetakninger. Jeg fikk også problemer med svimmelhet og mye kvalme i nesten 6 mnd etterpå som ingen kunne forklare hva kunne være.

Uansett, 1 år etter EXU ble vi gravide på nytt, og er nå høygravid. :-) Det tok tid, men endte godt. :-)

Fant ut at vi var gravide dagen før vi skulle på utredning. ;-)

Har du mistanke om EXU kanskje?

Anonym poster: 3f19da0e1f8af40f735b690ee6202069

Gjest Sporty83

Gratulerer, så bra det endte godt!

Jeg hadde en exu for to år siden. Gikk på cerazette (minipille), og hadde glemt pillene på hyttetur så tok en angrepille. 7 uker etterpå knakk jeg sammen på jobb med intense mangesmerter på hø.side.. på legevakta ble jeg gratulert som gravid (sjokk), og fikk en time samme dag på ullevål siden jeg hadde disse smertene.. på ullevål så de ingenting i livmoren, men siden jeg hadde hcg i blodet trodde de det var en spontanabort. Måtte måle hcg et par dager, og hadde desverre stigning, men ikke som normalt.. de konkluderte med at det satt noe i egglederen, og jeg ble operert. Fikk blødning underveis og de måtte ta en eggleder.

Nå er jeg på 2pp og har uregelmessige sykluser på alt fra 27 til 36 dager med sen el. siden jeg sluttet på p-piller for 7mnd siden.. og for to dager siden (11-12dpo) testet jeg svaakt positivt på billigtest. Fortsatt svak test både på strimler og CB plus. Har bare stikkinger i ve.side (der jeg fortsatt har eggleder), og dette bekymrer meg. Kan det være fordi jeg ikke har en eggleder på hø.side? har lest man ikke kan merke symptomer på exu. før uke 8-9...

Stikkinger tidlig ved graviditeten er veldig vanlig, jeg hadde mye vondt i begynnelsen jeg og. Som du, fryktet jeg og at det kansje det var noe er galt siden jeg hadde hatt en EXU.

De sa på sykehuset til meg at så lenge lederen er fjernet er det like stor fare for ny EXU som for alle andre som aldri har hatt det. Hadde lederen blitt reparert er det større fare for at en EXU kan skje pga av arrdannelse på lederen.

Om du er bekymret hadde jeg bestillt meg en time til UL for å være sikker på at graviditeten er plassert riktig (jeg fikk det) Da slapper en mer av og stikkingene ble bare en av mange vanlige graviditetsymptomer.

Dette går nok godt skal du se, og gratulerer med positiv test! :-)

Anon #2

Anonym poster: 3f19da0e1f8af40f735b690ee6202069

Jeg hadde exu juli 2010. Jeg fikk cellegift og har fortsatt begge egglederne. Jeg ble gravid ca. 3 mnd etter jeg fikk cellegiften og har i dag en fantastisk gutt. Jeg er nå gravid igjen, ble gravid på første forsøk da gutten min var ett år. Jeg har fått tidlig oppfølging og er sjeleglad for at jeg at blitt gravid nå to ganger uten å oppleve exu igjen. Men det skal sies at jeg var veldig nervøs før jeg fant ut om det var ny exu, kjente etter stikk og så febrilsk i toalettet etter blod!

Anonym poster: 67341df035ea2ba73420fc56af88fca1

Annonse

Gjest Sporty83

Jeg har blitt lovet UL i uke 7,- det er helt avgjørende for at jeg skal klare å slappe av.. det som bekymrer meg er ikke stikkingen, men at det bare er på venstre side hvor jeg har eggleder... det er ømt å ta på! når jeg hadde exu opplevde jeg det mer som et press i magen, - følte jeg skulle eksplodere hvis jeg satt meg rett på baken. Ble sittende på en setehalvdel siste døgnet.. forferdelig opplevelse, sikkert enda verre når graviditeten er planlagt.

Men satser på at spira klamrer seg fast på riktig sted og at de neste ukene går fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...