Gå til innhold

Dere som har peiling på APC- resistens...hjelp

Oliver`s Mamma

Anbefalte innlegg

Fikk sett i prøvesvarene mine fra utredning ved habituell abort- også skriver legen at apc-resistensen er lettfforhøyet...i journalnotat skriver han: Apc-resistens med 130% lettgradig forhøyet.--...??????? Trodde referanse var slik at det ble påvist apc resistens ved verdi under 2...!!!Måtte ta ny blodprøve, for å sjekke apc resistensen, det vil vell si screening for leiden mutasjon....

Noen som kan hjelpe meg med dette??? Kan jo ringe legen, men er jo ikke så lett å få tak i han:(:(:(

Fortsetter under...

Apc-resistanse og leiden faktor v er en og samme tilstand. Ved denne tilstanden kan man hos en del av de med denne tilstanden se gjentatte aborter. Dette kan være fordi det kan ha oppstått blodpropper i livmor................. Jeg har selv hererozygot apc-resistanse ( den lette/ enkle typen arvet fra en av foreldrene og ikke fra begge som da er homozygot ) Jeg har i tillegg protein-s mangel også heterozygot , og dermed en dobbel koagulasjonsgenfeil i blodet. Dette ble funnet etter at jeg hadde 6-7 spontan aborter etter hverandre i løpet av en 5 åra periode. Jeg har to barn fra tidligere forhold. Er nå gravid i uke 21 og går på fragmin sprøyter ( blodfortynnende ) daglig ifra positiv test og til ca 8 uker etter fødsel. Apc -resistanse er jo ganske komplisert og de fleste allmenn leger har dessverre lite kjenskap til dette........ Det er jo en arvelig tilstand som barnet/fosteret kan arve fra deg , vanskelig og si om problemet oppstår hos deg eller fosteret. Men blodfortynnende medisiner under svangerskapet har utrolig mye og si............. Jeg gikk også på albyl-E , blodfortynnende tabletter før jeg ble gravid , dette for at et foster eventuellt skulle feste seg lettere. Anbefaler deg og ta kontakt med legen eller be om henvisning til gyn.pol eller en hematalog som har dette som et av sine spesial felt. Lykke til :-)

Tusen takk for svar:9 Har lest del om dette, men skjønner liksom ikke alt..de skulle jo sjekke ut apc-resistensen pga den var høy- altså sjekke leiden mutasjon..men vil det si at jeg har apc resistens da?? Leste jo at verdien måtte væra under 2 for at de kan si en har apc-resistens- men i brevet fra legen stod det 130%...??

Jeg går til en overlege på gyn.pol- så han burde vell ha peiling..For vente på svarene fra screeningen- og se hva de sier da..Men håper jo på å bli gravid snart- og ønsker gjerne å prøve albyl-e og event. klexane/fragmin...Hmmmmm....!!!

Hei igjen du kan jo sjekke ut denne linken og se om du blir noe klokere.... Men det er tungt , komplisert tema og vanskelig og forstå. http://www.uib.no/isf/utposten/2002nr3/utp02308.htm.

Apc-resistanse betyr :aktiv protein c og er akkurat det samme som leiden mutasjonen , Leiden faktor v (5) ) Om du går til overlege på gyn.pol - så bør man kunne gå ut i fra at han har greie på hva han sier. Om de kaller det apc-resistanse eller leiden spiller jo ingen rolle :-) Det at du har hatt 2sa og 1 ma er vel i utgangspunktet grunnen til at de har tatt disse prøvene? -Og spør du meg burde det være grunnlag for å prøve ut blodfortynnende og tettere oppfølgning neste gang du blir gravid. Lykke til :-=

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...