Gå til innhold

Veldig vondt i brystvorta, særlig under amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 2-3 dagene har jeg hatt kjempevondt i den ene brystvorten, særlig under ammingen, men nå kjenner jeg det litt ømt utenom ammingen også. Først trodde jeg smertene skyltes at snuppa borret fortennene inn i puppen - hun er 6mnd og har 7 tenner - men nå tror jeg det ikke det er det. Men smertene som kommer under ammingen er nesten ikke til å holde ut - kjennes ut som kniver som skjærer. Brystvorten er hel og føles ikke sår slik at det kunne være behov for salve, så jeg skjønner ikke helt hva det kan være. Det eneste jeg ser er noen små kuler, i kvisestørrelse - litt større kanskje, og jeg tror det er disse som gjør vondt. Det er ikke selve vorta som er vond, men det brune området rundt, og det er selvsagt der de små "klumpene" er.

Forsøkte å pumpe, siden det gjør så vondt å amme, men gjør vondt å pumpe og. Noen som har noen tips til hva dette kan være og hva jeg skal gjøre? Helsestasjonen her er ikke åpen før i morgen, og siden vi har hatt en del ammeproblemer og slitt med lite melk hele tiden er jeg redd for å miste all melken, og at det dermed er slutt på ammingen.

Noen som kan gi noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

først tenkte jeg trøske, men med de kulene vet jeg sannelig ikke!

Anbefaler www.ammehjelpen.no der er det både tlf nr til ammehjelpere og chat, samt e-post.

lykke til!!!!!!!:)

Skrevet

Litt oppdatering i saken: har i grunn ikke vondt mellom amming lenger - brystvorta føles bare varm og litt øm. Tenkte også på trøske, men kan vel i grunn ikke si jeg har stikkende smerter under amming. Ei heller mellom ammingene. Det kjennes vel i grunn ut som om det er festet pigger til brystvorta når vi ammer. Brystet er ikke rødt eller blankt. Disse små kulene på kvisestørrelse er der enda, ca 8stk.

Fått time hos fastlegen på torsdag, men er vel litt skeptisk til hva han kan om dette...

Noen flere tips damer?

Skrevet

De kulene du beskriver rundt på det brune (aerola) er mange av oss har!! De er noen slags ¨ekstra¨ brystknopper, noen av dem kan sogar avgi melk.

Jeg tenker trøske...

Få legen til å ta svaberprøve av brystet for sopp og bakterier og en melkeprøve, be om soppkur i påvente av dyrking. Skriv ut denne siden http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31

og ta med, kan muligens være til hjelp for legen!

Skrevet

Hmmm... ja, det kan jo godt hende de kulene har vært der hele tiden.. Har i grunn ikke studert så nøye tidligere. ;-)

Men i kveld "sprakk" forresten en av dem, ble et lite sår.

Kjenner det er på kulene det er ømt og vondt.

Godt vesla sover natten igjennom... ;-)

Skrevet

Ta en tur til legen , helt klart !!

Skrevet

Med tanke på at mange av disse ekstra ¨vortene¨ også avgir melk, så er vel smerten du opplever at den/de har blitt tette.

Prøv å legge på varme først og klemme forsiktig etter en stund, fr å tømme de. Men som før nevnt, vil nok ta en tur til legen uansett ....

Skrevet

Har nå vært hos legen, men der var det INGEN hjelp å få! Han anbefalte meg å bruke brystskjold! Hva syns dere om det? Han visste heller ikke hva det kunne være, men mente at det kanskje kunne være gnisninger fra babyens tenner..! Disse kulene ante han ikke hva var..

Han ba meg ta kontakt med NKA på RH (eneste fornuftige han kom med), men er det fritt fram å kontakte dem? Trenger man ingen henvisning, og får man raskt time?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...