Gå til innhold

Har alle hatt lap før IVF/ICSI?

Anbefalte innlegg

Vi har blitt utredet av privat gyn. Ikke funnet noe galt med meg, men sambo har for mange umodne svømmere. Vi har tatt hormonprøver begge to, også infeksjonsprøvene (HIV, hepatitt). Jeg har også tatt innvendig UL. Sambo skal levere ny sædprøve 3. januar, og hvis denne viser det samme så blir vi henvist til Haugesund.

Men nå har jeg plutselig begynt å tenke på en ting.. De har jo ikke sjekka om jeg har tette eggledere? Er det slik at lap/røntgen er en del av utredningen for alle, og at vi ikke kan begynne med prøverør før dette er gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136199978-har-alle-hatt-lap-f%C3%B8r-ivficsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt forskellig fra klinikk til klinikk hva de krever av utreding,men jeg måtte ta Lap før vi fikk søke på Riksen(har hørt om noen som ikke har trengt det også).Kan være det kommer litt an på alder også,er du ung skal det jo i teorien funke og da tror jeg det er vanlig å ta Lap undersøkelse.

Noen tar røntgen med kontrast i stede.

Du kan jo høre hva de sier.

Jeg synes det er veldig greit å ha tatt den.Da vet jeg at alt er ok inni der.

Hører også til på Riksen og jeg måtte ta full utredning altså også lap. selv om det viste seg det var mannen "feilen" lå hos. Det må jo egentlig være det tryggeste å få kartlagt alt? Man kan jo risikere å ha "dobbel uflaks".

Vi begynte utredning på Riksen, og jeg slapp lap, da sambo har ganske reduserte svømmere. Hvis man må ha ivf/icsi pga dårlig sædkvalitet trenger de jo egentlig ikke vite om eggelederne er tette, fikk vi beskjed om.

Nå driver vi med første forsøk hos Medicus i Tr.heim (privat), og de mente heller ikke det var nødvendig at jeg tok lap.

Min gynekolog henviste meg til røntgen med kontrastveske før han konkluderte med IVF. Det viste seg jo at jeg hadde tette eggledere og da. Ble gravid på egenhånd som resulterte i xu i vinter. Deretter ble det ventetid for IVF. Jeg holder til på Ullevål, men jeg vet ikke om det var et krav der å ha undersøkt egglederne.

Lykke til.

Hei=)

Vi har vert gjennom utredning, jeg har tatt alle prøver, blodprøver, UL osv.

Min kjære har tatt blodprøver, hiv og levert inn sædprøve.

Han har dårlig kvalitet på svømmerne sine, vi kan klare det selv, men sannsynligheten for det er ikke særlig stor. Så vi holder nå på på første forsøk og jeg har ikke hatt lap, har heller ikke vert et tema..

Legger til at jeg har EL hver mnd, stabile sykluser og et barn fra før..

Annonse

Ikke jeg. Har aldri hatt laparaskopi tidligere heller. Vi begynte utredningen i England vi da, og fortsatte på Riksen etter at vi flyttet til Norge. Fikk sendt henvisning i vår via norsk fastlege mens vi fortsatt bodde i England. Men Riksen fikk kopi av alle prøvesvar fra England henlagt henvisningen, og så dermed at vi ikke hadde hatt lap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...