Gå til innhold

Kan/bør vi gå rett til privatklinikk utenom fastlege og det offentlige?

Anbefalte innlegg

Vi har nå prøvd å 9 mnd uten å bli gravide, med enkle grep som timing av samleie ift el. Siden jeg er 38 år og min samboer fra tidligere forsøk med eksen vet at han har lav sædkvalitet, vil jeg helst ikke vente lenger med å få hjelp utenfra. Min fastlege insisterer derimot på at vi ikke skal sette i gang utredning før vi har prøvd ett år. Siden jeg regner med bare utredningen tar en god stund, og deretter kommer søknad med påfølgende venting på godkjenning og deretter time i det offentlige, har jeg i stedet lyst til å gå direkte til en privatklinikk slik at vi kan komme i gang med prosessen raskt. Min samboer er heldigvis enig med meg... :-)

Er det noenting i veien for å gå direkte til en privatklinikk selv om vi ikke har hatt noen utredning med blodprøver, sædprøver, gyn osv først? Noen som kjenner til kostnaden ved utredning hos Volvat og Aleris? Jeg regner med at prisene klinikkene oppgir for IVF-forsøk ikke inkluderer utredning? Noen som vet hvor lang tid det tar med en utredning på privatklinikk, dvs hvor lang tid vi må regne med det tar før vi evnt kan gå i gang med første IVFforsøk?

Vet dette var mange spørsmål på en gang, men jeg er litt i villrede over hva jeg bør gjøre, og er samtidig utålmodig og vil aller helst ringe og bestille time et sted i dag... ;-)

Takknemlig for tilbakemeldinger!

Fortsetter under...

Hei

Det er ingeting i veien for å gå rett til en privatklinikk for utredning og full pakke.

Selv tilhører jeg Aleris, vi har samme problem som dere, lav sædkvalitet hos mannen, og etter å likevel ha prøvd i nesten 5 år ble jeg utredet hos privat gyn og min mann hos dr Purvis.

Kostnadene ved utredning kommer veldig ann på hva du må igjennom av undersøkelser, men Aleris tilbyr ihvertfall full utredning.

Uansett så kan du ringe Aleris og be om en forsamtale slik at dere får litt klarere bilde av hva dere må igjennom, kostnader osv

Koster kun ca 300,- og det er det jo verdt spør du meg.

Vi kom rett inn på Volvat etter å ha sendt inn søknad, hele prosessen har kun tatt 2 mnd! Vi slapp utredning, kanskje fordi vi har klart å bli gravide, men desverre mistet 2 ganger (SA). jeg er 42 år og hadde derfor ingen tid å miste og idag har jeg fått positiv gravitest!!!! Mitt første IVF. For par hvor mannen har dårlig sædkvalitet kan det være aktuelt å føre sædcellen direkte inn i egget, noe som kalles ICSI. Det finnes hjelp :o)) Ring idag så sender de søknadsskjema. Lykke til!!!!

Den fastlegen din må jo være inkompitent som forlanger at dere prøver i 1 år med din alder. Det er 38 til 39 års granse på de off. klinikkene.

Vil du forsatt få komme til det offentlig som er rimeligere, bør du bytte lege og be han sende søknad raskest mulig. så får klinikken vurdere utifra hormon prøver av deg om du får komme til forsøk.

Du trenger ingen henvisning fra lege eller utredning på forhånd der vhis dere søker til privat klinikk. Bare å meile eller ringe dem for å avtale en samtale time. Så gjøres alt av evnt. undersøkelser der..

Lykke til

Er helt enig med purple. Ingen tid att førlora viss ni ska innom det offentlige. Det koster ganske mye i det private så viss man har chans att få det till i det offentlige så kør på.

Lykke til.

HEi puse 69

Vi begynte på offentlige ,,men var bare til en time der og fant ut at dette skurret...

Vi tok selv kontkat med Vovlat,,jeg følte jeg ikke hadde en dag og miste,, måtte vente i flere mnd på å få time,, og de var så upersonlig,, så vi hoppet av karusellen før vi begynte,,

Volvat ble valget siden det var nermest,,er veldig veldig glad får det..selv om det ikke er blitt bebbi.

Jeg hadde ikke ventet en dag med å skifte,, eller starte et privat,,hvis lommeboken fikser det..

Lykke til

Annonse

Vi gikk rett til privat fordi vi orket ikke stå i offentlig kø + at vi måtte ha ICSI og var dermed veldig bestemt på at vi ville til de beste: Danmark. Angrer ikke sekund og har nå tvillinger i magen som kom på første forsøk :)

Takk for alle tilbakemeldingene :-)

Vi har nå bestilt time hos Aleris 16. jan. Viser seg at man må ha henvisning fra lege for å få NAV-satser på dette, så sambo skal til sin lege i dag og får forhåpentligvis dette + henvisning til ny sædprøve.

Jeg har også sett flere steder at man ikke bør vent 1 år i min alder; og tenkte at siden sambo har historie med lav sædkvalitet og et mislykket IVF-forsøk fra tidligere, burde dette også tilsi at vi burde komme i gang snarest mulig. Men legen min var jo tydeligvis av en annen oppfatning :-|

Mulig vi prøver oss på det offentlige parallelt med det private; innen jeg kommer meg til min fastlege igjen har det uansett gått nærmere ett år. Men så er det kravet om at man må være gift,da - dette gjelder i hvert fall på Riksen; vet ikke om dette gjelder alle offentlige. Men siden det er mye rimeligere i det offentlige, synes jeg jo at vi bør forsøke her også - selv om vi har råd til å betale privat behandling.

Beklager, men jeg surrer altså litt....:-/ Det er _Ullevål_ som angir at de har krav til min 2 år samboerskap hvis man ikke er gift. På Riksen sine websider står det ingenting om dette i det hele tatt. Noen som vet noe om dette?

Heisann

Tror de fleste offentlige klinikkene opererer med 2 års samboerskap som krav, men har hørt om flere her inne som har tatt en liten hvit løgn akkurat her.

Sykehusene sjekker sjelden med folkeregisteret om det stemmer har jeg en følelese av , og så kan man jo bo sammen uten å ha felles adresse så er ikke så lett og sjekke heller.

Det kravet gjelder nok overalt, men det er ingen som krever dokumentason for at dere har vært samboere i 2år.Så lenge dere har samme adresse nå, så får dere jo bare bruke en hvit løgn hvis dere ikke har bodd sammen i 2 år. det viktigste er å få kommet igang....

Lykke til! P.S Kjempefornøyd med Volvat!!!

Vi venter søsken nå og har fått begge barna via Riksen for å si det sånn... ICSI pga. lav sædkvalitet. Alle mine 4 forsøk ble det mer enn nok egg befruktet og har vel lest når jeg undersøkte at statistikkmessig så er ikke de private klinikkene flinkere enn de offentlige. Det er veldig jevnt. Det som skiller er vel først og fremst hvor personlig og "nært" det føles. Offentlig er vel mere samlebåndsprinsipp - men det er jo for at ventelistene skal være så korte som mulig her, så man må være effektiv. Min søster var igjennom 8 forsøk før det satt og sa det var veldig forskjell på personlig oppfølging fra det offentlige til private. Vi prøvde ett år, kom så kjapt på utredning, og vi venta faktisk ikke mange mnd. før vi var i gang på Riksen, jeg synes det gikk fort - men vet ikke så mye om ventelistene i dag, men det er det bare å sende en mail til ivf-seksjonen og forhøre seg om. Du får raskt svar. Det er jo tross alt en del penger å spare på å ta offentlig. Men så kommer jo det med alderen din inn i bildet, men det kan du jo spørre om i samme mail.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...