Gå til innhold

Skjønner ingenting - trenger teskje!

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt forvirret av alt dette her, trenger å få det inn med teskje!

Hva har man egentlig krav på?

Jeg har ikke jobbet, min samboer har.

Såvidt jeg har fått med meg, har jeg krav på engangsstønad siden jeg ikke har krav på foreldrepenger. Men har min samboer da krav på foreldrepenger når jeg ikke skal ut i studier/jobb etter fødsel?

Og hva ER egentlig foreldrepenger? Betalt permisjon?

Noen fedrekvote blir det jo ikke siden den er avhengig av mor.

Hva med i forbindelse med fødselen? Har ikke far krav på fri (som arbeidsgiver selv velger å lønne eller ikke) uavhengig av alt dette, i to uker eller så?

I tillegg kommer barnetrygd - den får jeg vel uansett?

Og kontantstøtte fra barnet er ett til det er tre?

Kunne noen tenke seg å ta seg tid til å forklare meg (med teskje) nøyaktig hva vi har krav på og kommer til å få? Vær så snill? Jeg har lest reglene noen ganger nå, samt masse innlegg her inne og blir ikke klokere! ;)

Fortsetter under...

Du får kun engangsstønaden ettersom du ikke har jobbet:( Din samboer ville heller ikke få foreldrepenger(fødselspenger) fordi du ikke har opparbeidet deg retten til det, dessverre... Foreldrepenger er betalt permisjon ja.

Far har etter loven krav på 2 uker perrmisjon i forbindelse med fødsel, den er oftest ulønnet, men en del arbeidsgivere gir lønn, hør med jobben hans, det står ofte i arbeidsavtalen:)

Barnetrygden får du. 970 pr mnd

Kontantstøtten er fra 1-3 år og gis til de som ikke har barn i offentlig støttet barnehage.

Du har krav på engangstønaden ca 33000, barnetrygd, og thats it.

Hvis du har studert de siste 6mnd før du føder har du rett til fødselsstipend fra lånekassen..

Far får ikke fedrekvote ( 6 uker ) siden du ikke har vært i jobb.

Men han har rett på to uker fri i forbindelse med fødsel og da er det opp til arbeidsgiver om de vil gi han lønn i de to ukene. Dette har ikke noe å gjøre med foreldrepenger ( tidligere fødselspenger) som er betalt permisjon i enten 44 uker eller 54 uker.

Siden du ikke har jobbet kan du søke engangsstønad som er på ca 33 000 og skattefritt.

Hvis far er i jobb, så kan han ta ut foreldrepermisjon for å være hjemme med barnet. Men da er kravet at du er i en form for aktivitet, det kan være jobb, studere, eller kombinasjon av studier og jobb, sykdom osv.

Barnetrygden kommer utenom alt dette og er på kr 970 pr måned pr barn. Barnetrygden blir satt i gang automatisk og du får brev i posten fra NAV.

Konstantstøtte ca 3300 kan du få fra måneden etter barnet har fylt 1 og det har sammenheng med om du bruker barnehageplass eller ei. Det går ikke automatisk, du må søke. Skjemaet ligger på www.nav.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...