*-*-* Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Hei:) jeg er lykkelig gravid. (10 uker på vei) Men jeg eier ikke matlyst, og har gått litt ned i vekt pga dette. Jeg er ikke syltynn av meg og har nok et par kilo å gå på. Men er det skadelig for barnet om jeg nå en periode ikke får i meg nok mat? Vil barnet klare seg på mine reserver?
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Dette er vanligere enn mange tror. Så lenge du prøver å få i deg en vitaminpille og væske (gjerne farris pga saltene) går det nok bra. Det er en sjans for at miljøgifter lagret i fettet ditt frigis og det er det man ikke vil utsette fostre for, men som sagt MANGE opplever dette i den første perioden av svangerskapet, uten at det blir noe problem. Går det veldig lang tid uten at det bedrer seg bør du snakke med en lege om problemet:) Lykke til
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 hei=) var selv isamme situasjon... var ikke radmager før graviditeten, men ikke overvektig heller.. gikk ned 8 kg de første 16 ukene.. ingen fare.. er nå 27 uker på vei, og veier enda ikke min startvekt! jordmor sier det er helt ok!=) Lykke til=)
Guttemamma75 Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Hei! Jeg er i uke 13 og har gått ned 6,5 kg så langt pga nedsatt matlyst... Spurte legen om dette og han sa at jeg ikke hadde noe å bekymre meg for - babyen tar det den skal ha uansett...... Har også en del kg å gå på - er vel verre om man er tynn som en strek i utgangpunktet.......
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Så lenge du ikke går for mye ned i vekt går det bra! Og det ikke går over for lang tid. Men husk i alle fall å få i deg vitaminer, mineraler og Omega-3. Barnet tar det som trengs, og det går på bekostning av dine behov. Pass på at det lille du får i deg er næringsrik mat. Og drikk juice. (Juicen gjør at du lettere tar opp jern fra brødmat). På apoteket får du kjøpt ernæringsdrikker, som man kan ta i små perioder der apetitten ikke er i orden. Hvis det blir stort vekttap så snakk med legen om det, og legen bør i utgangspunktet gi deg beskjed når du går ned for mye. Jeg gikk 5 kilo ned i de første mnd i mitt svangerskap, men så la jeg på meg litt igjen. Legen og jordmoren min sa ingenting på det. Du får ha lykke til!!!
*-*-* Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. desember 2007 Tusen takk for svar alle sammen! Nå føler jeg meg mye tryggere!! Tusen takk:)
SuperMoM <3 Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Jeg er 10+4 uker på vei og har gått ned totalt 5,5kilo.. Dette er ikke akkurat noe uvanlig,så bare ta det med ro:) Den lille tar det den trenger:)
Tott76 Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 Jeg har også lest at det ikke er noe problem! Spesielt hvis man har litt høyere BMI kan man forvente å gå ned litt i begynnelsen. Selv har jeg gått ned 1 kg (er i uke 7), noe som bare er positivt, siden jeg har BMI på nærmere 30 - er nå 76 kg og 160 høy - det holder!! Samtidig sa legen min at dette selvfølgelig ikke er tiden for å slanke seg så klart! Så lenge du er i form og babyen vokser som den skal og man ikke er for tynn i utgangspunket går det bra :-)
2 fine små Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Nei, det trenger ikke vaere farlig. Mange har litt ekstra aa gaa paa, og spiren tar det den trenger likevel. Jeg gikk ned 8-10 kg forrige svangerskap og var i veldig god form. Spiste ikke mest, men 4-5 ganger daglig og sunt, bare lite. Er man derimot mager og ikke klarer spise og gaar ned mye, saa tenker jeg det er et helt annet bilde. Da skal man nok holde tett dialog med legen sin angaaende ernaeringen. Men for de fleste av oss, saa skal det vaere ok aa ikke gaa opp i svangerskapet, ogsaa miste vekt, men det boer jo ikke vaere noe maal da!! Da blir det litt "sykt" ogsaa.... =o) Jeg gikk forresten opp rett etterpaa. Dersom jeg gaar ned denne gangen ogsaa, skal jeg jammen trimme mer i barselstiden, det er helt sikkert. Ikke trene hardt, men trimme mye. =o) Lykke til og ikke faa panikk, det er det siste spirene trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå