silhah og emilie Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 hva er dumt med å hjelpe til med å redde et barn, en familie ol hva er dumt med å sørge for at et barn får skolegang, mat, drikke ol jeg syns det høres ut som en utrolig egoistisk tankegang rett og slett hadde skjønt det om dere var lutfattige og manglet nødvendigheter,og da tenker jeg ikke på moteklær, og fornying av andre ting, a tenker jeg på mat hver dag, klær på kroppen, rent vann osv nei jeg forstår det ikke rett og slett
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 synes man kan velge selv hva man vil støtte, sier ikke det er unøvendig.
silhah og emilie Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2007 ja den er kanskje grei nok..men jeg tenker mere på de som sier at slike gaver er teite, unødvendige, dumme osv
lenej :o) Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 vel, eg er imot ganske mye av veldedige ting sånn. for synes det er så mye snusk, med tanke på om pengene kommer fram eller ikke, og hvor mye. så ja, syns heller at man kan gi et julekort, og bruke de pengene heller på seg selv, og sin familie. er enig i at vi har for mye av det gode, men vi jobber jo og sliter for det selv. hvorfor skal vi da gi det bort?
silhah og emilie Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2007 sorry lene dette er nok første gangen jeg er skikkelig uenig med deg hehe:p
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Jeg synnest det er opp til hver enkelt, foreldrene mine bruker å gi til frelsesarmeen, det skal jeg også gjøre. Folk får bare kritisere meg fordi jeg velger å støtte frelsesarmeen. Det er et valg jeg har gjort.
Turid Laila Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Enig med WhiteLily, vil velge selv hva, hvem og hvor mye jeg vil støtte.
~sjiraff~ Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 Ja for de som sitter lut fattige i en landsby i Afrika har nok valgt det selv!!!
Lille Kolibri Skrevet 2. desember 2007 #9 Skrevet 2. desember 2007 Eg er ueinig med den over som skriv at vi skal bruke pengane berre på oss sjølv. Korleis kan ein lukke augene for alle dei som ikkje har noko, berre fordi vi var heldige nok til å bli født her og dermed har eit godt utgangspunkt til å klare oss bra i livet? Forstår det ikkje! Det går jo an å velge ut kva ein vil støtte. Men når det er sagt: Kva er vitsen med å gi gaver til venner og familie? Eg føler at det å gi vekk 'ei geit' blir som å vise kor snille vi er, men poenget med gaver er vel å vise at vi setter pris på andre? Då ville eg heller avtale at ein ikkje gir gaver til kvarandre i det heile tatt viss ein ikkje vil hause gavehysteriet opp. Og så kan ein velge kva ein vil bruke pengane på. Vil ein gi dei til andre, heilt supert!
Katja Skrevet 2. desember 2007 #10 Skrevet 2. desember 2007 Jepp, vi jobber jo og sliter for de, så la oss bruke de på oss selv. Hadde de fattige i den 3. verden bare fått ræva i gir og jobbet litt, så kunne de også levd som oss, i stedet for å sulte i hjel, eller dø i epidimier. Håper alle skjønner at jeg er ironisk ovenfor her. Men jeg ble så jæ... provosert over det innlegget, og at vi jobber og sliter for det, så vi fortjener det...er det mulig å være så usympatisk og sneversynt??!!?? Og javel, det har vært en del snusk, det er det jo på alle områder her i verden. Men vi kan jo ikke slutte og hjelpe likevell. Hvis man skal sikre seg mot snusk, må man jo dra ned personlig og levere ting.....
Gjest ->>- Skrevet 2. desember 2007 #11 Skrevet 2. desember 2007 Fenomenet er kjent under ulike begreper. Solidaritet og medmenneskelighet er noen av dem. Om du ikke er i stand til å forstå disse konseptene synes jeg i grunn synd på deg. Og apropos det påståtte "snusket": Hva er best - å gi en tier og at en femmer dermed kommer frem til en sultende unge ellerno', eller ikke å gi noe i det hele tatt?
Katja Skrevet 2. desember 2007 #12 Skrevet 2. desember 2007 Lille Kolibri Veldig enig med deg, men dessverre er ikke resten av slekta det. De holder fast på gavetradisjonen, og da gir jeg heller veldedige gaver, enn å gi de noe dill.
Ole`s mamma Skrevet 2. desember 2007 #13 Skrevet 2. desember 2007 Hvorfor skal vi gi det bort???? Går det an å spørre om det? Man gir selvfølgelig for å hjelpe andre til å ha et bedre liv enn de har!
Ole`s mamma Skrevet 2. desember 2007 #14 Skrevet 2. desember 2007 Enig med Katja, det innlegget provoserte meg også- virket veldig lite gjennomtenkt
Lille Kolibri Skrevet 2. desember 2007 #15 Skrevet 2. desember 2007 Forstår jo det dilemmaet, men ein anna måte å komme vekk frå gaver som bare er dill, er jo å gi gavekort på opplevelse o.l.: konsert, massasje, frisør, middag, flax-lodd, kino, hotell
Katja Skrevet 2. desember 2007 #16 Skrevet 2. desember 2007 Lille Kolibri. Da syns jeg faktisk det er bedre å gi en veldedig gave. Jeg vil helt bort fra gaver, bortsett fra til ungene. Og med en veldedig gave, kan jeg gi til et godt formål, og samtidig fortsatt gi en "gave". Men for all del, å gi bort opplevelser er helt topp det også.
Mammapudding Skrevet 2. desember 2007 #17 Skrevet 2. desember 2007 Syns ikke det er teit og unødvendig, men vil heller velge selv hva jeg skal støtte. Syns også at å gi en sånn gave blir litt som om man må vise at man er så snill å gi til veldedighet. Som om det ikke teller hvis ingen vet at du har gjort det...
Lille Kolibri Skrevet 2. desember 2007 #18 Skrevet 2. desember 2007 Katja: Men kan du ikkje berre slutte å gi gaver og forklare kvifor og legge vekt på å gi positiv oppmerksomhet på andre måtar? Sjølv om slekta kanskje ikkje er einige, må dei jo repektere det? Eller blir andre fornærma då?
Katja Skrevet 2. desember 2007 #19 Skrevet 2. desember 2007 Lille Kolibri. Slekta mi hadde snurt sagt at "det er helt ok, dere får gjøre som dere vil". Så hadde de vært småsure på oss resten av livet. Hehe, de er litt rare, skjønner du (ikke alle da), og jeg orker ikke å ta den "kampen" med de. Blir så trist for ungene hvis alle er småsure på oss.
Lille Kolibri Skrevet 2. desember 2007 #20 Skrevet 2. desember 2007 Katja: ha, ha, småsur slekt er jo ikkje så kjekt, nei. Nei, det er ikkje så lett å vite korleis ein skal løyse det der uten stress og hysteri og på ein slik måte at alle er fornøgde...
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 2. desember 2007 #21 Skrevet 2. desember 2007 Vil ikke "prakke" på andre at de skal betale til noe de ikke ønsker rett og slett! Så det er noe jeg aldri kommer til å gi bort i gave! Håper også jeg slipper å få dette i gave selv, da JEG vil bestemme hvem/hva JEG vil støtte!
rødhette* Skrevet 2. desember 2007 #22 Skrevet 2. desember 2007 Nå syns ikke jeg det er teit med sånne gaver, men jeg er uenig i å gi bort sånne gaver. Hvis jeg skal støtte et veldedig formål, ønsker jeg å velge dette formålet selv, og støtte dette selv. Hvis jeg får det i gave fra noen, vil jeg ikke føle at jeg har støttet formålet. Og hvis jeg ønsker å støtte et veldedig formål, kan jeg gjøre det samtidig som jeg gir en gave til min mor/bror/venninne/tante osv. Syns det blir feil at jeg skal støtte et godt formål med at det blir min gave. Jeg kunne heller blitt f.eks. plan-fadder, og gitt en cd til venninna mi, enn å gitt henne en "geit".
mayaya Skrevet 3. desember 2007 #23 Skrevet 3. desember 2007 Jeg er såå uenig med deg her rødhette*, men; det er stor forskjell på hvem man gir de til da! Vi har valgt å kjøpe til podens faddere i år. Fordi; vi vet at de vil sette pris på det. Og fordi de reiser alle mye rundt. Ene bor i Norge og Belgia, det andre paret pendler mellom USA, Tyskland og Norge. Da er det greit å finne på noe sånt. Dette er da gaven fra poden til sine faddere. Vi utveksler også gaver med dem, men har da valgt gavekort som kan brukes der de bor nå.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 3. desember 2007 #24 Skrevet 3. desember 2007 skriver under på det du skriver rødhette, er enig med deg.
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #25 Skrevet 3. desember 2007 jeg er sikker på at hvis alle kunne reist ned og sett med egne øyne alle barna som lider under fattigdom og sykdom, så hadde de ikke syntes det var teit med en slik gave. Jeg gråter bare jeg tenker på alle de barna som har det så vondt, som er helt alene, som tørster ihjel, som er syke og har store smerter... Helt enig med deg, Silhah og dere andre som synes dette er en god ide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå