Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Har en på 5 mnd som har vært plaget med en del eksem siden han var rundt 2 mnd. Han har hatt røde tørre parti i ansiktet og røde nupper på resten av kroppen. Har smurt med kortison, men eksemen kommer tilbake igjen med en gang. Har også vært plaget med kolikk, som har resultert i en del skriking. Har lagt merke til i det siste at han skriker mye rundt mat. Han får erstatning, siden ammingen ikke gikk så bra. Så har lurt litt på i det siste om det kanskje kan være melkeallergi, siden han ofte skriker til flasken. Har bestillt legetime, men lurer på om det er noen med lignende erfaringer?
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Dette hørtes kjent ut. Eldstemann var på samme måten, men han hadde ikke kolikk. Han hadde mye vondt i magen, begynte å kaste opp etter mat, bæsjet syre osv... Han vegret tilslutt å spise. Legen konstaterte melkeallergi. Siden symptomene til sønnen din ikke er like ekstreme kan det være at han har laktoseintoleranse. Det er ille nok, det. Ikke misforstå meg. Det er alltid ille når babyene ikke har det bra! Laktoseintoleranse er lettere å takle. Det finnes masse laktoseredusert. Melkeproteinene er det værre med. De er jo over alt. Men fortvil ikke: det finnes veier ut av det også. Her går det i Nutramigen. Minstejenta er 7 mnd, og fikk Nutramigen fra første stund fremfor annen mme. Legene ville kjøre "safe", noe jeg er glad for nå. Da hun begynte med grøt fant vi fort ut at hun også er allergisk mot melkeproteinene. Nå koker vi grøt av mel selv. Det finnes en melkefri grøt, men den er så full av sukker og smaker langt fra godt, at jeg ikke vil true den i henne. Vi har forsøkt, men hun nekter å åpne munnen ;-) Da er det bare å finne frem kjele og spelt eller havremel og koke i vei. Det er ikke så veldig mye mer pes. Så lenge du finner ut hva som er feil, er jo det det beste. Da kan en gjøre noe med det. Det er værre å leve i uvissheten mens babyen har det vondt. Lykke til!
god voksen pappa Skrevet 3. desember 2007 #3 Skrevet 3. desember 2007 hørtes utrolig kjent ut. Minste jenta vår har/hadde det på samme måte. Uten kolikken da.. Men med rød flammet og nuppet hun, spesielt på magen, ansiktet og på bena. Var hos flere lager som bare skrev ut diverse salver.. Gikk tilslutt til en ekspert og fikk konstatert Atopisk eksem. Fikk råd om bekledning som ikke ull og polyester. samt sjekke hva hun spiser/drikker.. Vi sluttet med ull/polyester og melk (kun å drikke melk). Etter to dager forsvant nuppene og rødheten. og jenta er plutselig blitt en solstråle....................
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Er litt redd for at kolikken er feildiagnostisert, og at han har vondt i magen pga melken... Har en del allergi selv, så muligheten er der jo...:/ HI
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #5 Skrevet 3. desember 2007 Det er jo ikke så rart om magen slår seg vrang dersom han ikke tåler melk. Vi har akkurat vært hos pediater (igjen) og skal holde snuppelupp unna alt som har med melk, fisk, erter, bønner, egg og tomater å gjøre. Det kan se ut som det er mer enn melka hun ikke tåler. Så nå skal hun kune få grøt kokt på mel, brød med leverpostei (uten egg og melk), Nurtamigen, potet, gulrot og brokkoli. Ååååååååååå, så festlig.... Stakkar, hun vil så gjerne spise det samme som oss. Men som sagt tidligere: det er bedre å finne ut hva det er. Da kan man gjøre noe med det :-)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Nei det er ikke noe særlig med allergi...:/ Har vært med kiropraktor en del ganger med lillegutt, han hadde såkalt KISS... Så gråtinga har blitt en del bedre, men sutrer fortsatt en hel del og spiser dårlig. Så jeg tror det ligger mer bak, siden kiropraktoren sier han er helt fin.... Ser ut som om det er vondt å spise... Å det er vel ikke tiden for å bli kresen enda:) Avføringa er til tider mørkegrønn, da har han som regel vondt i magen. Men... leste her en plass at de helst ikke ville ta allergitester på så små?? HI
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 Det stemmer, men en pediater kan hjelpe deg å kartlegge og gi deg tips til hvordan du skal forholde deg til det dersom det kan være melkeallergi eller annen allergi. Helsestasjonen skal kunne henvise deg til en pediater.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #8 Skrevet 3. desember 2007 Ok:) Har legetime på helsestasjonen om et par dager, så får se hva de finner ut da! Tusen takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2007 #9 Skrevet 5. desember 2007 Hei! Jeg har en jente på snart 2 som har hatt eksem siden hun var 4 mnd. Atpoisk eksem er en måte for kroppen å vise at noe galt. Derfor er det faktisk dumt å smøre med kortison siden dette vil gjøre at kroppen må finne på andre måter at det er noe galt, (derfor det gjerne kommer igjen senere og siden det fortsatt er noe galt). Gjerne gjennom mer allergi, hvis det er det som er galt, astma, vondt i magen o.l. Jeg har aldri brukt kortison, tenkte å vente til hun er så ille at hun virkelig plages av det, det gjør hun nå så nå skal jeg prøve. Vi har holdt jenta vår borte fra melk, hun får rismelk tilsatt kalsium. Det er mange fine grøter på helsekost som er uten melk og sukker. Kjempe fine! Her satses det på at hun vokser det av seg. Lykke til!
-Petrine- Skrevet 5. desember 2007 #10 Skrevet 5. desember 2007 Dette er jeg ikke helt enig i anonym.. Atopisk eksem er nok mer som så. Sykdommen, som er kronisk sitter i immunsystemet og er en komplisert prosess som vanligvis ikke har noe med allergi å gjøre. Atopi er en samlebetegnelse på atopiske sykdommer som allergi, astma og atopisk eksem. Ved atopisk eksem skjer det en betennelsesprosess i huden der spesielt histamin er involvert. Du kan lese mer om atopisk eksem på www.eksemskolen.no
Gjest Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 Jeg støtter Petrine veldig. På siste smøreskole fikk vi beskjed om at vi skulle bruke kortison hele tiden, selv uten utbrudd. Dette for å holde det i sjakk og la huden hvile over lengre perioder. Dette kommer fra ekspertisen på Voksentoppen og jeg vil tro det ligger en del forskning bak en sånn oppfordring. Alle har hørt skrekkhistoriene om kortison, så jeg vil ikke tro de går ute med en slik oppfordring uten dokumentasjon i ryggen. Vi har vært på flere smøreskoler i løpet av de seks årene vi har slitt med det, og det er stadig noe nytt. Fellesnevneren gjennom alle årene er at det blir anbefalt mer og mer kortison. Jeg har ikke gjennomført det på seksåringen min fordi jeg ikke syns han er nok plaget. Han har gode, lange perioder uten utbrudd dersom vi er flinke til å smøre med Miniderm (uten kortison). Minstejenta er enda så liten at hun skal vi ikke bruke like mye kortison på.
Paddin Skrevet 6. desember 2007 #12 Skrevet 6. desember 2007 Har dere fått diagnosen atopisk eksem fra legen deres så krev å få et behandlingskjema som kan følge alle stadier av sykdommen. Ved gode og dårlige perioder + forebyggende behandling. Det er viktig å lære seg staden i denne sykdommen og hvordan en skal fronte behandlingen for hver enkelt. Man skal ikke være redd for kortison, men det skal brukes iht til avtale med lege og behandlingsskjema. Hva som er er ille er helt individuelt. Jeg har alltid lurtpå om mine barn har vært ille og det er KLART de har vært ILLE. De har ikke hatt det noe godt og det har tatt altfor lang tid for oss før vi fikk den hjepen vi trengte. Du kan lese mer om vår eksem hverdag med Kp bad og annen behandling på vår blogg. http://www.sosken.blogspot.com og jeg kan også treffes som Søsken på http://www.aaenorge,com. Stå på ... i dag har vi hatt over en måned med nesten friske barn. Noe som vi gleder oss over på en måte andre ikke helt kan forstå :-) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå