lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Bytta gynekolog igjen, fordi jeg er dritt lei av at ingen gjør noe fordi jeg er så ung". Blir da søren meg 24, og har hatt snart 6 år sammen med sambo.. Jaja.. en hun nye satt meg iallefall på Metformin. Mente at det kunne hjelpe i min sak, så nå får vi krysse fingrene Skal prøve det frem til neste gang jeg blir gravid.. Skjer det ikke noe før våren, så får jeg Albyl-e også. Så prøver vi disse to tingene frem til September Virker ikke det heller, så er det rett på prøverør :) Sinnsykt deilig å ha en plan kjenner jeg. Vi vil ikke starte med prøverør før sept neste år, fordi vi skal bygge nytt hus, og det blir kanskje litt mye stress på en gang Så oppfordring til dere alle: er dere ikke helt nøgd med gyn, så bytt!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Flott at du har fått metformin! Det har hjulpet mange av de som har mista noen ganger inne på ønskebarn, jeg har stor tro på de! Husk at du må fortsette å ta de når du blir gravid. Og ligg unna sukker hvete, poteter og sånn, for på metformin blir du kvalm av de. Og ikke drikk alkohol, jeg fikk jo melkesyreforgiftning av det... men ellers er de ufarlige ;-)
Oliver`s Mamma Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Så kjekt at det begynner å bli framgang i ting da:) Men hvorfor satser de på metformin- er det for å stabilisere eggløsning???
kirsty*2barnsmamma Skrevet 3. desember 2007 #4 Skrevet 3. desember 2007 Metformin er positiv effekt på eggkvaliteten. På Hausken sier de at det kan øke sjangsene ved IVF forsøk med 10%, det er ganske mye. Samme effekten får manutenom forøk også, i naturlig syklus. Jeg kjenner mange som har blitt gravide på metformin. Skulle ønske jeg kunne ha fortsatt på de. Jeg er sikker på at jeg ville klart det nå hadde jeg kunne det, istedet går jeg på pergo...sukk...
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2007 Hovedsaken til at jeg fikk metformin er vel egentlig det at jeg helst skulle tatt av meg 8-10 kilo... Men jeg vil ikke, fordi jeg trives best sånn som jeg er nå. Fordi jeg har litt ekstra bagasje, så kan det da også hende at man har en svak grad av insulin resistens. Ikke fare for diabetes, men vanskelig for å holde blodsukkeret på et jevnt nivå... Det hadde visst noe å si for andre hormoner osv.. Også får jeg den heldige virkningen at egg kvaliteten blir bedre, letere å få god hormonbalanse og de "tvinger" meg litt ned i vekt. Kirsty: er det ikke bare å be om dem da? Det er jo ingen fare ved å gå på dem, så er jo bare å pushe på
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Så godt at noe skjer hos deg:-) Tok hun prøver av deg før hun gav deg Metformin? Eller hvordan finner de ut at dette er "det rette" liksom?Skjønner ikke helt det med Metformin jeg.... Det står jo i Felleskatalogen at det er for behandling av diabetes? Er det en "bonus" som de har funnet ut- det med at eggkvaliteten bedres? Må man være litt overvektig for å få disse, eller kan en tynn og slank person også bruke dem? Beklager mange spm!! Lurer bare på om det er noe jeg bør foreslå for min gyn:-) Håper at du snart blir gravid:-) Ps. Kirsty! Kanskje jeg har spurt før, men den Pergotimen, er det for å bedre eggkvaliteten hos deg? Eller modne eggene mer? Syns å huske at du skrev at du hadde regelmessig eggl. uten pergo? Jeg har hørt om andre som har brukt pergo kun for å modne eggene mer, selv om de har regelmessig eggløsning. I utg.punktet er vel disse ment for dem som ikke har eggl., men man bruker jo mange med. for andre ting enn akkurat det de er tiltenkt:-) Kunne også tenke meg å prøve Pergotime, men har jo ikke fått noen uttalelse fra legen... Får spørre. Klem
kirsty*2barnsmamma Skrevet 3. desember 2007 #7 Skrevet 3. desember 2007 Jeg gikk på metformin i 1 år, gikk ned 12 kg og ble gravid... (mista da...) Men så fikk jeg melkesyreforgiftning pga de, så jeg kan ikke gå på de. For en bivirkning er desverre økt melkesyre produksjon:-( Skikkelig uheldig jeg som fikk det. Mia82: Jeg tar pergotime egentlig fordi jeg har prøvd alt annet. Jeg har jo insulin resistanse (ikke fare for diabetes da) og det kødder med hormonene, så håper vel at pergo har positiv innvirkning der. Men desverre så har jeg fått en lei bivirkning av de også. Ca 25% av de som tar pergo mister el slimet og får istedet et sædfiendlig slim... og det har skjedd meg. Jeg har skikkelig uflaks tror jeg... men heldigvis kommer el slimet tilbake i pausemnd, så jeg satser på de syklusene.
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. desember 2007 Hei Mia. Legen har ikke funnet noe bestemt som sier at jeg skal ha metformin. Det er bare en del av den store kurven som skal prøves ut. Så i og med at jeg har godt av å ta av meg noen kilo, og disse i utgangspunktet ikke er farlige å gå på, så fikk jeg dem. Du kan helt sikkert spørre din egen gyn om å få dem. Ikke noe problem det. Kirsty: Du har ikke vurdert å slutte på pergo da? Og heller spørre om å få samme hormonbehandling som man pleier å få før ivf? Har legene noensinne funnet ut av hva som er galt? Selv om du fikk betennelse greiene med metformin forrige gang, er det helt sikkert at du kommer til å få det igjen?
kirsty*2barnsmamma Skrevet 4. desember 2007 #9 Skrevet 4. desember 2007 Ja jeg fikk melkesyreforgiftning (som har 50% dødelighet) pga metformin, så da vil jeg få det igjen om jeg begynner igjen. Jeg kan ikke tade mere. Jeg har tenkt på det med å slutte på pergo og prøve den andre medisinen som brukes ved forsøk... kanskje jeg skulle ta det opp neste gang vi er hos gyn... Skal uansett høre hva de sier på forsamtalen. For selv om vi ikke vil i forsøk så kan det hende de kan hjelpe med noe annet, som de medisinene...? Bortsett fra insulin resistanse så aner vi ikke hva som er galt, veldig frustrerende! Jeg tror rett og slett vi ikke passer sammen, men det er bare min teori da.
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2007 Hm.. Det er en eneste enkel blodprøve for å finne ut om dere matcher så det er liv laga. Dem tester dna og kromosomer. Bare å be legen om å ta de prøvene, så får dere vite helt sikkert. Vi gikk gjennom akkurat de samme greiene under habituell abort utredningen. De fant ikke noenting som var feil, eller avvek fra normalen. Godt å vite det iallefall
kirsty*2barnsmamma Skrevet 5. desember 2007 #11 Skrevet 5. desember 2007 De blodprøvene sier desverre ikke alt... Jeg har tatt kromosomprøven i forbindelse med utredning for habituell abort og den er normal... men jeg vet om folk som har funnet ut at de ikke passer sammen genetisk etter preimplantasjonsdiagnostikk ved forsøk i utlandet. Og de hadde normale blodprøver, men de fant det ut da embryoene ble testa. Vi som er uforklarelig barnløse eller mister uten grunn tenker ofte at det ikke er noe i veien, men det må det jo være. De har jo ikke kommet så langt i forskningen enda at de finner ut alt... så når alt er normalt betyr det bare at de ikke har en metode for å finne ut hva som er galt. Men om vi ikke skulle passe genetisk så er det jo mulig å få barn fordet, må bare vente på det embryoet som ikke er bærer av hva det nå er som gjør at de ikke utvikler seg som de skal.
Oliver`s Mamma Skrevet 6. desember 2007 #12 Skrevet 6. desember 2007 Har du fåttnoen bivirkninger av metforminene da?? Hvor stor dose har du?? Er spent hvordan det går med deg- lurer selv på om jeg skal få metformin...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå