Staark Skrevet 2. desember 2007 #1 Skrevet 2. desember 2007 Jeg spør av ren nysgjerrighet. Er utseende til barna preget av at de er premature? Av mine voksne venner som ble født premature, så har flesteparten av de "noe" spesielt med øyene. Kan minne litt om øynene til barn med downs syndrom. (Det er helst de som er født veldig for tidlig, ikke de i uke 35 f.eks..) Jeg kjenner ikke så mange små barn som er født premature, så derfor spør jeg her inne av ren nysgjerrighet.
Mamma til snart 4 Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 hey har ikke født det selv min min tante har 3 barn som er født 8 uker, 7 uker og 3 uker for tidlig. kan ikke se det på noen av dem. .
lille_me85*Fødeklar* Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Hei. Jeg har en gutt som ble født 11 uker før tiden. Han er nå 3 år og det vises ingen sted på han at han ble født prematurt. Det er flere som har nevnt at det ikke vises på han at han er prematur. Enkelte prematur fødte får et slikt preg i ansiktete som følger dem hele livet. Tror det har noe å gjøre med om de er dysmatur(undervektig) i tillegg til prematur og om dem er mye syk på premature. Gutten vår er verken dysmatur eller var noe særlig syk på prematuren. Vet om mange premature som har det litt spesielle trekket etter at de er 10 år og oppover, hos noen så forsvinner det aldri helt. Og de fleste av disse var vist dysmatur når de bled født eller så var dem mye syk rett etter fødselen.
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Kjenner noen som har to barn, hvor han eldste var prematur. Lillesøstra er ei skikkelig god og rund bolle, mens han er spinkel, har en litt spesiell ansiktsform -med kantete og spisse trekk, og med litt spesielle øyne. I tillegg er han hyperaktiv, noe som er "typisk" for mange premature. Men han er selvfølgelig en ordentlig god-gutt da
3herligebarn Skrevet 2. desember 2007 #5 Skrevet 2. desember 2007 Jeg har ei på 5 som er født i uke 23, kan ikke se noe på henne.
Beama Skrevet 2. desember 2007 #6 Skrevet 2. desember 2007 Mamma ble født i uke 28 av svangerskapet for 43 år siden. Man kan på ingen måte se att hun var prematur. Har ikke sett babybilder av henne, men på bilder fra hun var ca. 2 år kan man heller ikke se att hun var født så mye for tidlig.
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #7 Skrevet 2. desember 2007 Jeg tror dette er litt individuelt; kjenner flere som er for tidlig født, og mens noen av dem er veldig "preget" av det, kan man ikke se noe på andre. Veldig mange får en litt spesiell hodeform, med litt "lang" panne, og også et eller annet uvanlig med øynene. Kjenner en som ble født veldig tidlig - rundt uke 25 eller så, og hun er nå voksen; men veldig liten av vekst, smal og med veldig utpreget hodeform med svært høy panne. Men igjen; andre fortidligfødte jeg kjenner kan man ikke se det på i det hele tatt.
3.gangs mamma Skrevet 2. desember 2007 #8 Skrevet 2. desember 2007 Hei. Jeg har to premature barn hvor eldste mann er 7 år og ble født 14 uker før termin. Sant nok at mange premature bærer preg av at de er det. Dette skyldes i hovedsak for hodeformen at hodestillinger ikke er byttet ofte nok inne i kuvøsen. Det vil si at de fleste prematur avdelinger i NOrge i dag har god kunnskap om dette og flytter barnets hode fram og tilbake fra venstre og til høyre siden og prøver å flytte trykket til flere steder på hodesidene. For de som er betydelige premature blir også geleringer brukt når barnet legges i kuvøsen da hodet tross alt ikke er fredig enda og veldig mykt. Jo mindre hodet flyttes på og "smalere" barnet blir i ansiktet jo lenger blir pannen og jo lenger ut på siden av hodet virker det som øynene er plassert. I tillegg blir øynene til premature påvirket av oksygen nivået i kuvøsen. Et uttrykk som heldigvis ikke er så kjent lenger er kuvøse bilndhet. Dette kom i hovedsak av at sykehus personalet brukte for mye oksygen på de premature som igjen førte til at de mistet synet. Men i nyere tid er dette kjent for hlesepersonell og ikke så vanlig lenger. Det er selvsagt en balansegang da de premature trenger oksygen tilførsel en god stund i begynnelsen av sitt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå