***Juanita*** Skrevet 1. desember 2007 #1 Skrevet 1. desember 2007 Hei! Min ellers så matglade sønn har rukket å bli 3,5 måneder og nå er ikke ammingen så ukomplisert lenger. For det første kan han virke fortvilet når han spiser: Suger litt, slipper puppen, skriker litt og så begynner han å suge igjen. (Dette har bedret seg litt denne uken, muligens fordi jeg har økt produksjonen ved hjelp av pumping.) For det andre - og dette er vel hovedproblemet - hender det at han nekter å ta puppen. Ja, han nekter faktisk å ha ansiktet vendt mot puppen i det hele tatt! Han kan være helt rolig og fornøyd helt til jeg legger han til. Da spenner han ryggen og går nærmest opp i bro, samtidig som han snur seg vekk fra brystet. Dette gjør han selv om han er sulten. Det skjer mest om kvelden når han er trøtt (feks før leggetid), men heldigvis spiser han vanligvis helt greit når han våkner om kvelden eller natta for å få pupp. Er det noen som har peiling på hva som egentlig foregår her? Og har noen noen tips? Det er veldig fortvilende å oppleve at puppen ikke duger like godt som før!
Expat Skrevet 1. desember 2007 #2 Skrevet 1. desember 2007 På ammehjelpen.no kan du lese om brystvegring! Det har nok med langdistansesyn og tannfrembrudd å gjøre... Der får du gode tips!
***Juanita*** Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2007 Hei og takk for svar! Ja, jeg har allerede vært på ammehjelpens sider og lest. Men der står det listet opp så mange forskjellige mulige grunner til brystvegring. Så jeg lurte på om noen hadde en teori om hva som kan være grunnen i dette tilfellet. (Om det feks er noe spesielt som skjer når ungene blir ca 3 mnd.) Jeg har lurt på om dette kan ha noe med tenner å gjøre for han sikler mye og er veldig opptatt av å tygge på ting. Uansett er dette vel ikke noe å ta så på vei for, men det i kampens hete er det lett å bli fortvilet likevel. En annen ting som er litt kjipt, er at det gjør amming ute vanskeligere. Det gjør ikke meg noe å sitte og lokke lillemann til puppen når vi er hjemme, men det er ikke like greit ute i offentligheten. Vi skal reise på ferie neste uke og jeg har lurt på om vi bør ta med pumpeutstyr og tåteflasker å ha i bakhånd i tilfelle det blir helt umulig å amme ham andre steder enn i sengen. Vad tycks?
Expat Skrevet 2. desember 2007 #4 Skrevet 2. desember 2007 Som nevnt, jeg tror det har med tenner og syn å gjøre. Det er så mye å se, hvem har vel tid til å spise? Du kan massere gommene når du skal amme. La ham også ta brystet når han er veldig trøtt, også om han sover. Har du sett ammeforkle? De selger det på kvinneverden.no (ta en titt!), men det er jo ikke allverden å mekke sjøl med tøy og symaskin, lettere enn en grytelapp, 65*100cm tøystykke med glatt fór på baksiden (svart), og så har du "forkle hank" som på vanlige forkler men altså på langsiden. Da blir det putt mørkt når dere er ute også... Megalurt. Du kan også ha "ammesmykke" da henger du noe (store umalte treperler eller hardplastikk?) og henger dem på en snor, hyssing går fint. Da titter de på den når du henger den forran nesa...
***Juanita*** Skrevet 2. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2007 Hei! Det med å massere gummene funket kjempebra! Da sluttet han å skrike, ble roligere og tok til slutt puppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå