Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #1 Skrevet 1. desember 2007 Hei! Jeg var på kontroll av livmorhalsen tidligere i uken. De målte den til å være 20 mm. Jeg målte den for 4 uker siden og da var den 27 mm. Jeg fikk nå beskjed om å ta det helt med ro, ikke ha sex, ikke anstrenge meg, ikke jobbe osv. Det var så mye jeg glemte å spørre om da jeg var der. Jeg lurer på om jeg kan gå tur? Eller burde jeg bare være mest mulig i ro? Hvor alvorlig er det når LMH er 2 cm? Han skrev at den var lukket? Det er vel bra? Fra tidligere av så var det satt av time til meg 27.12. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake da, men det er jo 4-5 uker til, burde jeg kanskje ikke ha fått sjekket lengden litt oftere? Egentlig så skulle jeg ikke sjekkes nå før den timen 27.12, men denne timen hadde jeg faktisk "mast" meg til. Er så glad for at jeg gjorde det, ellers hadde jeg jo ikke fått vite hvor kort livmorhalsen er blitt nå og at jeg trenger å ta det med ro. Vet ikke helt hvordan de tenker, men jeg har erfart på både meg selv og andre at det lønner seg å passe på selv, ved f. eks. å mase seg til ekstra kontroller. Jeg er egentlig ganske bekymret og jo mer jeg tenker over dette så blir jeg mer usikker. Håper noen har noen erfaringer eller gode råd Tusen takk
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #2 Skrevet 2. desember 2007 Jeg bare lurte på hvordan de måler dette og hvorfor? Har det noen sammenheng hvordan limortappen kjennes ut?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #3 Skrevet 2. desember 2007 Hei! Det var jeg som la inn startinnlegget. De måler den fordi jeg hadde en konisering i mars i år. De fjernet altså litt av livmorhalsen på grunn av celleforandringer. Er egentlig jeg selv som har mast om kontroller mest, vet ikke hvordan rutinen på dette hadde vært om jeg ikke hadde bedt om å få kontroll selv. De måler livmorhalsen med innvendig ultralyd. Jeg er i fullgåtte 27 uker nå og jeg har målt livmorhalsen 3 ganger hittil. Den ene gangen var ikke planlagt å måle den (sånn sett hadde det bare vært 2 kontroller til nå da), men jeg hadde urinveisinfeksjon og litt blod i urinen, derfor var jeg på sykehuset og de sjekket lengden på livmorhalsen samtidig, bare for å være sikker på at blodet ikke kom derfra.
Hedda+en til...i sept 08 Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Jeg fikk blødninger i uke 30 og da målte de livmorhalsen og da var den bare 2 cm. Jeg ble lagt inn på observasjonspost for gravide og fikk bare lov til å gå ut av senga for å gå på do. Men jeg vet ikke hvor disse blødningene kom fra. Det kan jo være at de kom fra livmorhalsen og at det var derfor de var så "strenge" med meg. Jeg fikk lungemodningssprøyte og ble liggende på sykehuset i to uker. Etter det ble jeg sendt hjem, og fikk beskjed om å ta det veldig med ro. Jeg fikk lov til å gå på korte turer, men jeg fikk ikke lov til å anstrenge meg, og jeg skulle ikke gå i ulent terreng. Etter seks dager hjemme fikk jeg blødninger igjen. Dro til poliklinikken for gravide, der fikk jeg beskjed at det ikke var noe forstervann i blodet så jeg kunne bare reise hjem igjen. Det sluttet å blø, men jeg fikk smerter utover kvelden. Jeg ville ikke plage sykehuset med å ringe en gang til, jeg hadde jo vært der samme dag å fått beskjed om at alt var ok. Heldigvis var jeg hos svigermor den kvelden som sa at jeg måtte ringe, og siden jeg på den tid syntes hun var litt "skummel" turte jeg ikke si imot Og heldigvis for det, for da vi kom på sykehuset hadde jeg fire cm åpning. Og siden jenta mi lå i seteleie og det var dårlig fosterlyd ble hun øyeblikkelig tatt ut med keisersnitt. Alt gikk veldig bra med jenta mi, i dag er hun seks år og stortrives som skolejente Men dette sier bare litt om at man må passe på selv, og ikke alltid ta det som leger sier for god fisk. Mamma jobber med mange leger til daglig, og når hun har fortalt den historien blir de helt sjokkert over at jeg ble sendt hjem den dagen, de mener det aldri skulle skjedd... Så stikkordet er man må passe på selv!! Så hvordan går det med deg nå? Har du vært på flere kontroller?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Heia:) Takk for svar! Nei, jeg har ikke vært på fler kontroller. Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg skal ringe å be om å få komme til kontroll før uke 31 (jeg er akkurat nå 28 uker) var på kontrollen og målte LMH til 2 cm når jeg var 26 uker. Timen i uke 31 var allerede satt opp før jeg kom på denne kontrollen, så jeg er litt usikker, ja. Er mye som skjer på hjemmefronten for tiden, så jeg er glad for at jeg ikke er innlagt. Hvor med ro jeg egentlig klarer å ta det er jeg usikker på. I dag har vi hatt bursdagsselskap, i går bakte jeg kaker hele dagen. I dag har jeg servert gjestene. Alikevel tar jeg det veldi med ro, jeg støvsuger og vasker ikke, jeg bærer ikke og jeg går mindre en jeg ellers ville ha gjort. Er litt redd for å mase på de, kanskje det er jeg som overreagerer, men er jo litt rart at jeg blir sykemeldt, bedt om å ta det helt med ro osv. og så skal de vente 5 uker før de sjekker igjen? Så flott at de har gått så fint med jenta di! Hun ble født uke 34?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Hei:) I mitt første svangerskap ble min livmorhals også målt til 2 cm i uke 26 ,og jeg ble innlagt til observasjon i 2 uker hvor jeg bare fikk stå opp av senga for å gå på do. Når jeg fikk reise hjem(på en fredag), måtte jeg komme tilbake til ny måling over helga for evt. å bli innlagt igjen. Men d var stabilt, så jeg fikk reise hjem igjen. Fikk ny time til måling annenhver uke frem til uke 34.Lengda på livmorhalsen varierte fra 17-21 mm. ,mn ble ikke innlagt igjen:) Jeg tok d heeeelt med ro. Gikk ikke turer(bare veldig,veldig korte isåfall), hadde ikke sex, vasket/støvsuget ikke, løftet/bærte ikke. Syns jeg fikk veldig god oppfølging,Gutten min kom ikke før i uke 37:) D hørtest lenge ut med 5 uker til neste måling. Mye kan jo skje på 5 uker. Og hvis du i tilegg har flere barn, så er d jo ikke lett å ta d så med ro. Jeg ville nok spurt om en tidligere time, for å være på den sikre siden:) Lykke til:)
lise78 Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Hei Livmorhalsen min var også 2 cm.(Uke 33) Legen sa at det kan holde til termin. Liksom vanskelig å si hva som hadde forkortet livmorhalsen. I tilfelle tidlige rier ble jeg stoppet med drypp i 48 timer. Hadde ogå myk livmormunn.. Livmorhalsen har ved kontroll holdt seg til 2 cm. Mulig at jeg fikk drypp også pga at jeg måtte starte med blodfortynnende.. Har erfaring med at det lønner seg å mase..desverre. Jeg fikk diagnose bekkenløsning med gangbesvær. Hadde så mye smerter at jeg til slutt maste meg til å komme på føden. Viste seg å være dyp blodpropp i begge ben.(lyskene) Legevakta sa når jeg ringte at bekkenløsning er vondt og at jeg bare måtte ligge med varmeflasker og ta paracet!!! Når det gjelder livmorhalsen ville jeg prøvd å ta det mest mulig med ro. Jeg fikk kun gå på do den uka jeg lå inne til tross for at blodproppene hadde hatt veldig godt av bevegelse. Nå er jeg 35 uker på vei, så nå er det ikke så farlig. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå