Gå til innhold

Toxoplasmose

JuliMage-JanuarMage(tvillinga)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk oss en liten kattunge 1 uke før jeg testet positivt. Ser nå at vi absolutt burde ventet med dette, men verken jeg eller samboer visste noe om hvor farlig dette kan være for gravide.

Den lille kattepusen vår går selvfølgelig på do inne, da han er for liten til å være ute helt alene på lang tid ennå. I og med at min samboer har vært borte i 2 uker nå pga jobb, har jeg måtte tømme kattedoen selv. I begynnelsen brukte jeg ikke hansker, men nå etter jeg har lest om hvor farlig det kan være har jeg begynt med det.

Jeg har hele tiden vært påpasselig med GOD håndhygiene etter jeg har utført dette, men er allikevel redd for at jeg kan være smittet....

Huff, klarer ikke å slutte å tenke på dette!!!! Skal dra til legekontoret mandag morgen for å få tatt en blodprøve.

Noen som har erfaring med dette?? Eller som evt er i samme situasjon....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Sikkert lurt å få tatt en blodprøve siden du er urolig! Uansett det er jo mange som har katt og går gjennom flere svangerskap uten å få toxoplasmose. Selv om du ikke har brukt hansker regner jeg med at du har vasket hendene godt etter å ha tømt kattedoen, og da skulle det vel i grunnen være greit. Jeg har vært endel bekymret for toxoplasmose spesielt i mitt forrige svangerskap (og fikk tatt blodprøve), men har slått meg til ro med at det går helt sikkert bra bare man tar de nødvendige forhåndsreglene.

Slapp av og kos deg med svangerskapet!

Skrevet

Hei! Er vel listeria du tenker på? Det er vel den man kan få om man får det via katt.. Og sjansen for det er veldig liten! Og du er kjempeflink og tar dine forhåndsregler. Husk at om du skal få det,må hendene dine først være i kontakt med møkka,så må du få det inn i munnen.. Når du tømmer kattedoen med hansker,så vansker hendene med såpe er det veeeeldig mye som skal til.. Har faktisk ikke hørt om noen som har klart å få det på den måten.. Bare kos deg med veslepus du! God helg!

Skrevet

Tusen takk for svaret og for at dere beroliget meg litt:)) Har snakket med sambo om det på tlf'en de siste dagene, og han har sagt det samme som dere.....men har liksom ikke klart å slått meg til ro!!

Men skal ta med en tur på legekontoret på mandag, greit å få tatt blodprøven slik at jeg ikke går å bekymrer meg uten grunn....

Gog helg til dere også jenter, og masse lykke til med svangerskapet:)))

Skrevet

Ikke det at det egentlig spiller noen rolle, men bare for å klare opp litt....

Fra BIM temasider:

Hvordan får man toxoplasmose?

Katter er hovedverter, og det er her parasitten formerer seg. Infiserte katter skiller ut paracittegg.....

Listeria er en bakterie som du får i deg i første omgang gjennom upasteuriserte melkeprodukter og rå fisk.

Toxoplasmose parasitten tåler ikke fryser eller oppvarming, mens bakterien listeria dør ved oppvarming (har hørt den ikke forsvinner ved nedfrysing....).

Skrevet

Først: Gratulerer med kattunge! *misunnelig* :-)

Det skal svært mye til å bli smittet:

Katten må ha spist infisert mat (altså ikke kattemat fra boks eller tørrfor).

Toxo er svært sjelden blant norske huskatter.

Avføringen må være over 2 dager gammel før toxo sprer seg i den, så prøv å skift doen hver dag.

I tillegg må du få avføringen i munnen.

MEN, det er allikevel viktig at du bruker hansker hvis du må skifte doen, og få overtalt legen din til å teste deg. Om du tester negativ i starten av svangerskapet, bør du bli testet to ganger til: i midten og på slutten. Det kan jo hende du allerede er positiv og ikke har noe å frykte! MEN igjen, det er veldig få som er smittet i Norge (ca 10%), og nesten alle blir smittet via mat og i utlandet.

Igjen, kos deg med kattungen :-)

Skrevet

TUSEN takk for svaret kitty08:)))

Nå ble jeg mindre begymret, men skal fortsatt få meg testet. Jeg har skiftet på doen hver dag, så da er jo det også en stor fordel med tanke på toxoplasmose.

Jeg og lille kattepusen koser oss masse:-)) Jeg er mye hjemme alene pga at sambo jobber borte og siden vi ikke har barn fra før tenkte vi at en katte ville være koselig selskap til meg....og det er det!!! (",)

Sambo kommer heldigvis hjem på mandag, og da er det hans jobb å skifte på kattedoen. Da slipper jeg å utsette meg for faren i 1 mnd:))

Fortsatt GOD HELG til alle som har svart meg:))

Skrevet

Hvis pysekatten din er for liten til å være ute, og dere ikke har besatt mye krapyl i vegger og tak som den spiser innendørs, er det vel minimale sjanser for at den greier å bli smitta overhode selv enda - og da kan den nok ikke smitte deg heller :) Så det går nok helt fint :)

Men i tillegg til kattedoen, vær litt obs med å vaske deg etter at du har kost og klødd mye på den, katter vasker jo hele seg med tunga og vil spre smittestoffer fra bakparten utover hele seg på det viset.

Men ja, som andre sier: det er minimale sjanser, og om du bare passer littegranne på hygienen din går det nok kjempegreit. Såvidt jeg vet er det ungkatter som er mye ute på vift som er "skumlest", fordi katter også blir immune mot smitten etter å ha hatt det en gang - så eldre katter er som regel ikke smittefarlige lenger, og innekatter utsettes ikke for smitte.

Kos deg med kattepusen du :)

Skrevet

Kan sikkert være greit å bli sjekket sånn for sikkerhets skyld, men som andre har skrevet her, sjansen er veldig liten for at du skal ha blitt smittet av toxoplasmose av kattungen din. Det er dessuten veldig sjelden at innekatter bærer denne smitten, så med forholdsregler tror jeg ikke dette kommer til å bli noe problem for deg. Katten har et ufortjent dårlig rykte når det gjelder spredning av toxoplasmose... jord og rødt kjøtt er en like stor smittefare, og de fleste får smitten i utlandet, hvor toxoplasmose er mye vanligere enn her.

Skrevet

Ca 1% av norges katter er smittsomme med Toxo.

Men det anbefales likevel ikke at man skaffer seg nye katter under svangerskapet.

Faren er så liten!

Toxo får man lettere gjennom salat og grønnt som kommer fra sørover i europa der Toxo er mere utbredt!

Ha heller fokus på å vaske grønnsaker og frukt godt! Og god håndhygiene, har man sistnevnte unngår man mye mye smitte til daglig!

Skrevet

Jeg er så glad for at folk er blitt mer fornuftige på dette området og ikke kvitter seg med katten!

Har to katter selv, og er svært glad i dem. Jeg leste en del om toxoplasmose forut for graviditeten, og det er grunn til å tro at man praktisk talt må spise en kattbæsj fra infisert katt for å klare å bli smittet... Dessuten er en katt bare smittsom i 2 uker. Deretter blir katten også imun.

Selv vasker jeg nok hendene litt oftere og grundigere enn før, etter at jeg har klappet og kost med kattene. Men det er like mye fordi mine utekatter kan komme borti mye rart når de er ute.

God vask av frukt og grønt, samt unngå rått kjøtt er mye viktigere:)

Vil bare føye til at barn som vokser opp med dyr blir mer empatiske, flinkere til å tolke kroppspråk, blir mer ansvarsbevisste og får bedre selvtillit. Så kos deg med pus!!

Skrevet

toxoplasmose er noe veldig vanlig blant alle som har hatt eller har katter og kan komme av rått kjøtt og uvaskede grønnsaker og frukt osv..jeg selv har hatt det før og har derfor antistoffer mot å få det tilbake..de fleste har hatt dette men har da antistoffer..for de som ikke har hatt katt tidligere så burde man være forsiktig uansett..selv om det er veldig liten sjans å få det for første gang mens man går gravid..så om dere har hatt katter fra før så har dere sikkert antistoffer..men allikevel ta en test så vet du:) klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...