Guttemamma75 Skrevet 1. desember 2007 #1 Skrevet 1. desember 2007 Hei, lurer på om noen kan svare på dette... Jeg har vært sykemeldt pga smerter i bekkenet men har nå hatt møte med arbeidsgiver og NAV hvor vi har blitt enige om at jeg skal få gjøre kontorarbeid.. Jobber som sykepleier i hjemmetjenesten så nå slipper jeg å gå ut til brukerne.. Er veldig glad for dette for alternativet er jo å være sykemeldt, men hvordan blir det med lønna mi???? Jobber jo til vanlig kveld og helg som jeg får tillegg for, men skal nå jobbe kun på dag fra 7.30 til 15.. Får jeg tilleggene da??? Skal også jobbe juledagene iflg turnus - 3 rød dager med 133% - får jeg betalt for dette selv om jeg ikke jobber dem?? Er jo ikke min skyld at jeg ikke kan utføre jobben min som vanlig, dette skyldes jo svangerskapet???? Noen som har vært borti denne problemstillingen????
~sjiraff~ Skrevet 1. desember 2007 #2 Skrevet 1. desember 2007 Jeg har ikke svar til deg, men vil tro det er logisk at du ikke får tilleggene... Har du sjekket folketrygdloven? Kanskje det står noe der...
2gullklumper Skrevet 1. desember 2007 #3 Skrevet 1. desember 2007 Tror at du ikke får tilleggene så lenge du ikke er sykemeldt. Slik er det i allefall når du til vanlig jobber natt, og får tilrettelagt med dagvakter. Så økonomisk fant jeg ut at det lønner seg å være sykemeldt. Da har du rett til å få alle dine tillegg. Dette gjelder også i permisjonstiden.
zadine Skrevet 1. desember 2007 #4 Skrevet 1. desember 2007 Lurte også på noe av det samme. Jeg får ikke lov til å reise ut på jobb når jeg passerer 26 uker. Da må jeg ha hjemmekontor, for det finnes ikke noe annet i selskapet jeg kan gjøre. Men hvis jeg ikke får tilleggene jeg pleier å ha, da taper jeg jo nesten 8 tusen brutto i mnd. Det er dårlig butikk for meg å faktisk jobbe da? Jeg sliter litt, og hadde et tungt svangerskap sist, så jeg vet ikke om jeg blir sykemeldt denne gangen. Men jeg ble ikke det sist. men dette er en kjempeulempe spesiellt siden det er jeg som er hovedforsørger i familien.
Guttemamma75 Skrevet 1. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2007 Hei HI her... Snakket nettopp med moren min som også jobber i kommunen (en annen kommune da) og er sykepleier og hun mente bestemt at jeg ikke skulle miste tilleggene... Dette hadde noe med at kommunen jeg jobber i er IA bedrift og de tjener jo på at jeg er på jobb og gjør noe fornuftig, kontra at jeg bare er hjemme..... Hmmm.. Får vel kontakte NAV på mandag og høre, er jo veldig surt å miste de pengene.. Om jeg jobber sånn fram til permisjonen starter vil jo det si at de tar utgangspunkt i lønn uten tilleggene når de beregner svangerskapspenger også (dersom det er slik at jeg ikke får dem) - og da taper jeg jo enda mere?? Dårlig gjort..........
endelig vår tur i mai :) Skrevet 1. desember 2007 #6 Skrevet 1. desember 2007 eg skal også få tilrettelagt arbeidet og spurte hvordan det ville bli om eg endte opp med kun dag tid.. og fikk da beskjed at kommunen må betale dobbelt opp.. altså til deg og til den som evt tar vaktene dine..
Bea en av hver Skrevet 1. desember 2007 #7 Skrevet 1. desember 2007 Jeg jobber i staten, og har gått over i dagtidstilling. Får alle tillegg som vanlig, også de røde dagene jeg skulle ha jobba. Jobben får et tilretteleggingstilskudd fra nav pr.dag.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 Man skal ikke miste forventet inntekt. Ikke når man er sykemledt heller. De tilleggene man skulle ha hatt, får man uansett! I allefall de åtte første ukene!
zadine Skrevet 3. desember 2007 #9 Skrevet 3. desember 2007 Noen som vet hvor man kan få bekreftet dette, sånn overfor firmaet mener jeg? Jobber desverre i et firma som har tradisjon for å forsøke å betale så lite som mulig. Må også ha tilrettelagt arbeid, men vet at de ikke har noe særlig med arbeidsoppgaver til meg, så jeg har sendt dem mail om at vi kanskje burde søke om svanerskapspenger. Da får de dekket noe av lønna mi fra NAV ihvertfall. Er helt ærlig litt usikker på rettigheter og slikt
Idun<3tosmå<3 Skrevet 3. desember 2007 #10 Skrevet 3. desember 2007 Har dere ikke personalhåndbok der du jobber da? Eller folk som er ansatt for de organiserte? Eller du kan snakke med lønningsavd om dere har det? Eller... du kan ta dirkete kontakt med den organisasjonen du er organisert i, de skal hjelpe deg om du får problemer på jobb! Det er også lovpålagt for et firma å ha en "plan" for hva gravide kan gjøre og ikke. Dette hjelper bedrifthelsetjenesten dere med! Stå på din rett! Les evt i arbeidsmiljøloven, så har du enda flere ord å slå i bordet med! Ingen gravide skal tape lønnsinntekt!
zadine Skrevet 3. desember 2007 #11 Skrevet 3. desember 2007 Noe av problemet hos oss er at vi ikke er mange kvinner i min stilling. Og ikke mange ganger de har opplevd at vi er gravide. Forrige gang noen av oss var gravide så var det en kamp å få til det som andre kvinner i samme selskap, men i annen stilling fikk. Jeg har sendt mail til personal med spørsmål. Men vet fra forrige gang jeg var gravid, så hadde jeg hjemmekontor, (de har nemlig ikke noe jeg kan gjøre på land, så det ble bare litt revisjon av prosedyrer). De er ikke helt forberedt siden det er flest menn her skjønner dere. Og den gangen mistet jeg alle tilleggene mine vet jeg. Jeg fikk fastlønna mi, men ikke nattillegget jeg skulle hatt ihht min arbeidsplan. Organisasjonen er også meget mannsdominert. Det virker på meg som om de avtaler som finnes er mye lokale avtaler mellom firma og arbeidstakere. Derfor ville jeg høre om det er noen som vet om det står noe sted at ved tilrettelegging av arbeid ved graviditet, så skal man ikke miste lønn/tillegg man ellers ville hatt.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 3. desember 2007 #12 Skrevet 3. desember 2007 Du skriver på land, jobber du offshore? Og hvilken organisasjon er du organisert i? IE eller Tekna eller NITO eller noe? Om du jobber offshore er den mange andre jenter som har vært i din situasjon. Jeg har ikke, men må da vel være noen her inne som du kan høre med! Lag en tråd og etterlys jenter som jobber off! Mest sannsynlig finnes det e særavtale mellom firmaet og orgnaisasjonen din, les denne. Ikke sikkert det står så mye om gravide der, iom at du jobber i et mannsdominert firma. Selv jobber jeg også på en plass der de ikke har hatt gravid dilemmaet før. Men de driver nå sammen med bedriftshelsetjensten og kartlegger hva gravide kan gjøre og ikke gjøre. Om du ikke finner noe info i særavtalen og heller ikke får noe fornuftig fra de som har emd personalproblematikk å gjøre, ring organisasjonen din!
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #13 Skrevet 3. desember 2007 Joda, det har du rett på!!!!!!!!!!!!!!!! Skal ikkje tape noko på å være i tilrettelagt arbeid. Har sjølv vært igjennom det samme i forhold til tilrettelegging på de vaktene eg er på jobb, pluss fritak fra natt. Eg var då i kontakt med NSF og de var heilt klare på at eg ikkje skulle tape lønn på å være gravid (som noen andre her nevner, så vil det jo for mange då være bedre å sjukmelde seg pga økonomien). Og lønna mi forblei det samme som tidligere:) Lykke til:)
zadine Skrevet 3. desember 2007 #14 Skrevet 3. desember 2007 Godt å høre. Ja, jeg jobber offshore. Er organisert i Safe. I avtalen til firmaet står ikke noe om å være gravid/tilrettelegging av arbeidete. De jobber ut fra hva de mener og synes. (noen på personal, men ikke alle har litt sånn gamle redernykker) Men hun som jeg forholder meg til er noe anderledes tror jeg. Hun virker ihvertfall slik foreløpig. Skal snakke med henne når jeg har fått UL termin. Så skulle vi bli enige om hva som er best når det gjelder tilrettelegging. Men da vet jeg ihvertfall at jeg skal ta kontakt med Safe dersom de mener at jeg ikke skal ha tilleggene. Det er hos oss ikke så lett at de bare ser til hva Statoil/hydro gjør og alle de andre store. Vi er nemlig ikke noe stort firma. Så det blir kanskje ikke det samme å høre med noen som kommer derfra. Selv om jeg også er offshore så er vi kanskje i forskjellige type firmaer.
~~ElleMelle~~ Skrevet 3. desember 2007 #15 Skrevet 3. desember 2007 JA!! Du skal ha din faste månedslønn med alle tilleggene for kveld/natt, og du skal også ha tillegg for alle røde dager som faller på din turnus i hele perioden du går tilrettelagt! Så bare å regne seg fram til påsken også og se hvordan det faller ut der... Jeg har det akkurat likt på jobben, og de informerte meg om dette. Og de har god erfaring med gravide og rettighetene vi har.
~~ElleMelle~~ Skrevet 3. desember 2007 #16 Skrevet 3. desember 2007 Og til dere som har problemer med å få tilrettelagte arbeidsoppgaver.... Hos meg har ikke arbeidsgiver nok oppgaver jeg kan drive med tilrettelagt, så jeg jobber 50% og er 50% på svangerskapspenger. Etterhvert blir det nok 100% svangerskapspenger når det går tomt for oppgaver. Nav dekker ALL lønn når du er på svangerskapspenger. Arbeidsgiveren deres kan søke tilskudd fra Nav når de har personer på tilrettelagt arbeid, for å dekke de ekstra utgiftene det medfører for dem.
zadine Skrevet 3. desember 2007 #17 Skrevet 3. desember 2007 Tusen takk for gode og fornuftige svar;-) Jeg sjekket i overenskomsten, og der står det at man ikke skal tape noe på tilrettelagt arbeid. Men vi har ikke nok arbeidsopgaver til meg, så det blir nok å søke om svangerskapspenger for min del. Når det gjelder svangerskapspenger så dekker Nav bare opp til 6 G. Så må firmaet betale resten selv. Hmmm...så at denne overenskomsten var fra 2005, og den gang fikk jeg ikke nattilleggene som jeg skulle hatt. Jaja, er for sent å klage på det nå......Skulle vært mer oppegående den gang
nr 6 på vei Skrevet 3. desember 2007 #18 Skrevet 3. desember 2007 Hei! Bare en liten kommentar vedrørende differansen mellom reel lønn og hva NAV betaler(6 G). Arbeidsgiver er ikke pliktig til å dekke overskytende med mindre det er avtalt i tariffavtale / overenskomst osv... Det som ofte hender er at arbeidsgiver fortsetter å betale lønn på vanlig måte og får refusjon fra NAV på det NAV skal betale.
*Super*Mamman* Skrevet 3. desember 2007 #19 Skrevet 3. desember 2007 Du har krav på samme lønn under tillretteleggingsperioden. Altså har du krav på tilleggene dine..
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 3. desember 2007 #20 Skrevet 3. desember 2007 Jeg har ikke fått tilrettelegging, men går 50% sykemeldt- og mener da at jeg skal skrive tillegg for de kveldene jeg skulle jobbet- men er sykemeldt. Ellers vil jeg jo tape forventet inntekt. Lederen min på jbob sa jeg skulle få tilleggene, som tilsvarer 20 000,- i året når jeg var i permisjon og da må det jo gjelde for sykemeldingsperiode også. Jeg fører det bare opp jeg, er bedre å få tilgivelse enn tillatelse- men er helt sikker på jeg har krav på det!!
zadine Skrevet 3. desember 2007 #21 Skrevet 3. desember 2007 En kommentar til nr. 5 på vei. Det du skriver om at arbeidsgiver ikke er pliktig til å betale overskytende over 6 G, det er i permisjonstiden. Da stemmer det som du skriver. Men når det gjelder svangerskapspenger, som jo er noe helt annet. Da er arbeidsgiver pliktig til å betale deg overskytende over 6 G. For man skal ikke tape lønn på tilrettelegging av arbeidet, eller mangel på sådan!!
nr 6 på vei Skrevet 3. desember 2007 #22 Skrevet 3. desember 2007 zadine kanskje er det missforståelse, men har sjekket på NAV sine sider. Svangerskapspenger beregnes etter samme regler som sykepenger. Er du sykemeldt behøver ikke arbeidsgiver dekke fra dag 17 osv. Man skal da få fra folketrygden. Folketrygden betaler ikke sykepenger utover 6 G. Lokale avtaler/tariffavtaler osv har jeg ingen grunnlag for å uttale meg om.... Nedenfor her følger uttdrag fra reglene om svangerskapspenger og sykepenger. § 14-4 Femte ledd - Beregning av svangerskapspenger Svangerskapspengene beregnes etter de samme reglene som for sykepenger, se folketrygdloven kapittel 8. For svangerskapspenger gjelder ingen ventetid eller arbeidsgiverperiode. Svangerskapspenger tilstås fra første dag. Selvstendig næringsdrivende har etter folketrygdloven § 8‑34 første ledd rett til svangerskapspenger med 65 prosent av beregningsgrunnlaget. Frilansere har etter folketrygdloven § 8‑38 første ledd rett til svangerskapspenger med 100 prosent av beregningsgrunnlaget. Beregningsgrunnlaget for selvstendig næringsdrivende og frilansere fremgår av folketrygdloven § 8‑35. Som hovedregel fastsettes beregningsgrunnlaget til pensjonsgivende inntekt basert på et gjennomsnitt av pensjonspoengtallene for de tre siste årene. Videre sies det om sykepenger;' "Sykepengenes størrelse Som arbeidstaker har du rett til sykepenger fra første sykefraværsdag. Arbeidsgiver betaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene av sykefraværet. Fra og med 17. sykedag er det folketrygden som betaler sykepengene. Utbetaling skjer direkte til deg eller arbeidsgiver kan fortsette lønnsutbetalingen og kreve refusjon i sykepenger fra folketrygden. Sykepenger fra arbeidsgiveren. Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse. Sykepenger fra folketrygden. Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten, som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk. Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G). Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent."
nr 6 på vei Skrevet 3. desember 2007 #23 Skrevet 3. desember 2007 http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 Her er linken til svangerskapspenger og info...
zadine Skrevet 3. desember 2007 #24 Skrevet 3. desember 2007 Det er heeelt i orden nr. 5 på vei, at Nav har slike paragrafer. Og de stemmer. Men så heter det også at man ikke skal tape noe på å gå sykemeldt. Ei heller skal man tape lønn på å motta svangerskapspenger. SÅ jeg krangler ikke om hva Nav skal betale eller ei. Det er heller ikke Nav som fastsetter hva arbeidsgiver skal betale. Det er det overenskomsten som fastsetter. Så, sykepenger og svangerskapspenger skal man ikke tape lønn på.!!!! Slik er ihvertfall de overenskomstene jeg har jobbet etter hele mitt liv. Kan hende noen har andre overenskomster som ikke er så "gode". Men det står svart på hvitt at ved sykdom, og graviditet skal man ikke tape lønn. Det vil si at de tillegg man normalt har de skal man også ha dersom arbeidsgiver må tilrettelegge arbeidet for deg. Det vil også si, at dersom du er syk, så betaler arbeidsgiver de første 16 dagene, og så overtar Nav med sine begrensninger på 6G, men arbeidsgiver betaler det overskytende. Jeg vet at hvis det ikke foreligger noen spesifikk avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker så betaler IKKE arbeidsgiver det som overstiger 6G når man er ute i permisjon.
nr 6 på vei Skrevet 3. desember 2007 #25 Skrevet 3. desember 2007 Du tar faktisk feil når du sier at "Det heter også at man ikke skal tape noe på å gå sykemeldt" Vil gjerne se hvor du finner det skrevet??? Sikkert derfor NAV ikke dekker sykepenger utover 6G? Siden du har jobbet etter slike overenskomster hele ditt liv så hadde det vært interesant å få sett hvor man kan finne dem på nettet eller få dem sitert. Når man uttaler seg slik som du gjør vedrørende dette så regner jeg med at du har dekning for det du sier, men hittil har jeg ikke sett en eneste dokumentasjon på det du sier. Tvert imot så har jeg lagt frem dokumentasjon på at det du sier ikke er riktig, generellt sett.n At det innen enkelte yrker, eller hos enkelte arbeidsgivere kan finnes andre regler bestrider jeg ikke, men det er da unntaket og ikke regelen. Hvis man ikke kan dokumentere påstander man kommer med så synes jeg ikke man skal gjøre det, all den tid man kan forlede andre som leser innleggene til å tro de har krav på noe de ikke har krav på. Personlig har jeg ingen egeninteresse av hverken det ene eller det andre, men synes det er viktig at fakta blir belyst. Kan du dokumentere det du påstår synes jeg det er fint, for viser det seg at det finnes andre regler så er det kjempeflott for dem det gjelder, men de reglene som det offentlige bruker sier iallefall ingen ting om det. For å si det ganske enkelt; Tjener du 900 000 brutto, blir gravid og enten blir sykemeldt eller får svangerskapspenger så får du ikke sykepenger/svangerskapspenger for mer et grunnlag på kr. 400 872 brutto, betalt gjennom NAV. Det er også det en arbeidgiver vil få i refusjon fra NAV om arbeidsgiver forskutterer sykepenger/svangerskapspenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå