mamma_og_Martin Skrevet 1. desember 2007 #1 Skrevet 1. desember 2007 Hei Jeg har fått brev i posten i dag om at jeg har jernmangel. Også ble jeg engstelig for hvordan dette kan påvirke babyen og om det har noen konsekvenser for han. Er det noen som vet noe om dette?? det er ikke så lett å finne svar på det på nettet, så jeg håper noen kan hjelpe meg.. Går over i uke 36 i dag..
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 1. desember 2007 #2 Skrevet 1. desember 2007 hadde jernmangel jeg og..lå på 8.4.. men har mest betydn for deg me tanke på blodtap under fødsel og formen etterpå.. tar du tilskudd?
mamma_og_Martin Skrevet 1. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2007 nei, har ikke tatt noe tilskudd frem til nå.. tenkte jeg skulle dra å kjøpe i dag. men så har jeg hørt at gravide ikke skal ta kjemisk jern, kun organisk? vet du om det stemmer? Jeg ligger på 8. kanskje greit å ha litt å gå på under fødselen ja.. takk for svar forresten.. :-)
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 1. desember 2007 #4 Skrevet 1. desember 2007 fikk besjed om hemofer fra jordmora..på syehuset fikk jg noe annet..
TinaP Skrevet 1. desember 2007 #5 Skrevet 1. desember 2007 Jeg fikk beskjed fra min lege å ta feromax da disse er sterkere enn hemofer.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #6 Skrevet 1. desember 2007 Dette har overhode inegen betydning for baby i magen din. Grunnen til at du har for lite blod , er pga graviditeten din. Det er veldig vanlig å ha lavt blodinnhold når man er gravid. Du skal ta Hemofen , det er et veldig natulig jern tilskudd , som også er bra for magen din . ( Mange får skikkelig hard mage av å ta jern tabeletter ) Jeg tar Hemofen tabeletter , som jeg fikk anbefalt av jordmoren min ,så svelger jeg det ned med appelsinjuice ( pga C-vitamin binder jernet så godt ) såååå avslutter jeg med et glass Biola , som er skikkelig godt for fordøyelsen til oss gravide :-) Som noen nevnte tidligere , grunnen til at du må gjøre noe med det , er pga mulig mye blod tap under fødsel , å da må du gjerne får blod overføring hvis det er for lavt. Dessuten tar det lengre tid å komme seg etter fødsel , hvis vi har manko på blod . Slapp av , spis Hemofen , og avslutt med Biola!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #7 Skrevet 1. desember 2007 Unnskyld , klaska på en N istedet for en R.. *ler* HEMOFER skal du ta :-)
TinaP Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 Det er sant at c-vitamin letter opptaket av jern, men kalk har motsatt virkning så vent litt med biolaen.
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 1. desember 2007 #9 Skrevet 1. desember 2007 har også lite jern... jordmora sa jeg måtte bruke feromax. ikke hemofer... det var mye mer jern i feromax. så jeg bruker dem :-)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #10 Skrevet 1. desember 2007 Det er vel ikke helt korrekt å si at det er normal å ha lite blod når en er gravid ettersom blodmengren faktisk øker med ganske mange prosent. Jernmangel og lite blod er to forskjellige ting.
TinaP Skrevet 1. desember 2007 #11 Skrevet 1. desember 2007 Mengden blod i volum øker når man er gravid, men jern i blodet øker ikke og derfor vil forholdet mellom jern og volum øke og da får en jo mindre jern.
calalalala Skrevet 1. desember 2007 #12 Skrevet 1. desember 2007 Jeg var på føden og sjekket dette i går.. Uke 33. Ligger på 5 og har gjort det lenge... Hun sa at jernprøvene ofte viser feil når man er gravid og at jeg skulle ta to tabletter daglig. IKKE sammen med melk eller måltid, det hemmer jernopptaket. Men sammen med et glass appelsinjuice eller c-vitaminer. Nå har jeg riktignok gått på jerntabletter hele svangerskapet og det har ikke økt overhodet, bare sunket (fra 6 til 5), men men... Babyen hadde det bra, det var ikke noe å være redd for. Så lenge blodprosenten din (hgb?) er ok er det ikke farlig..
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 1. desember 2007 #13 Skrevet 1. desember 2007 Jeg brukte ferroretard før jeg ble gravid og i begynnelsen av svangerskapet denne gangen (er blodgiver, og det er disse man får utdelt der). på et halvt år økte jernlageret mitt fra 19 til 47 (sjekket det ikke i mellomtiden). Som de andre sier her så hold deg unna melkeprodukter en time før tablettene tas, og i to timer etter at de er tatt (eller var det omvendt tro??). Biola bør derfor drikkes på en annen tid på døgnet enn da du tar pillene=)
mizz25 Skrevet 1. desember 2007 #14 Skrevet 1. desember 2007 Æ fødte for 15 mnd sia å mista 1,5 liter blod da,å har slete med jernmangel siden da.. Fikk tlf av legen min i går å den ligg på 1,8... Ikke rart æ går som en mumie om dagan.. Så nu knaska æ jerntabletter for harde livet ;-) e i uke 32=)
Marit82 Skrevet 1. desember 2007 #15 Skrevet 1. desember 2007 Grunnen til at du skal ta Hemofer , er pga den er skånsom mot magen. Når man tar jern tabeletter , er det SVÆRT ofte at man får hard mage. Men Hemofer er skånsom mot magen... Jeg anbefaler den , og jordmoren min anbefalte den ;-)
Athina' Skrevet 1. desember 2007 #16 Skrevet 1. desember 2007 Begynte med jerntabletter etter råd fra sykepleier jeg siden jeg har lavt jernlager. Men snakket med fastlegen min i går og fikk klar beskjed at jeg ikke fikk lov til å ta nå, måtte vente til etter jeg hadde fødd siden blodprosenten min er så høy.
mie82 6/2-08 Skrevet 2. desember 2007 #17 Skrevet 2. desember 2007 Jeg fikk beskjed om att det var alt for lite jern i Hemofer, så jeg skulle bruke niferex. Har brukt den en stund nå oh har ingen problem med magen:)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2007 #18 Skrevet 2. desember 2007 jeg også bruker niferex- ingen problem med magen(jeg har en tarmsykdom og fikk derfor anbefalt denne, fordi jordmor ikke vil at noe skal forstyrre tarmen mer enn nødvendig) den er også veldig effektiv. mer effektiv enn det hemofer var, da jeg brukte den i forrige svangerskap. Men det er jo forskjellig kanskje hvem som fungerer best på hver enkelt av oss
TinaP Skrevet 2. desember 2007 #19 Skrevet 2. desember 2007 Jeg bruker feromax uten problemer med magen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå