Gå til innhold

obs obs....kvalmen kan skyldes mangeltilstander i kroppen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått vite at noe av årsaken til at jeg var så sykt dårlig i mitt første svangerskap var mangel på jern og folinsyre....så i journalen min for noen dager siden...utrolig merkelig at min lege ikke opplyste meg om dette...

Fikk "Hypermesis" for noen mnd siden igjen og trodde seff at nå var jeg gravid igjen, men det skyldtes kun tomme jernlagre og mangel på folinsyre...og tro meg tomme jernlagre og lite folinsyre kjennes akkurat ut som hyperemesis....

Så til dere som leser dette:

Mål Ferritin verdien og folsyre verdien hos legen første gang dere er inne, ikke godta at de kun måler hemoglobin verdien!! For noen ganger kan man ha lite jern uten at det vises på hb en.....

Begynn med folinsyre med engang dere får vite at dere er gravide, har du problemer med å svelge piller pga kvalmen finnes det bitte bitte små folsyre tabletter også....

De første mnd og de siste mnd er de mnd fosteret trenger mest jern.....

På apoteket finnes også en multivitamin som heter Gravitamin den inneholder alle vitaminer den gravide måtte trenge....

Ikke begynn å ta jerntabletter før du vet om jernnivået ditt er lavt!!

Lykke til dere:)

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nettopp fått vite at i Spania går ALLE gravide på jernpiller, absolutt alle!! Eneste grunnen til at det ikke blir anbefalt i Norge er at Skandinavere er disponibel for en sykdom gjør at man lagrer for mye jern i kroppen...Så sjekke jernet deres, jeg er helt sikker på at flere her inne kun lider av jernmangel!!!!

Skrevet

Ja - takk for tipset. Det er kanskje ikke uten grunn at jeg plutselig har lyst på både brunost og leverpostei og synes det er skrekkelig godt :)

Skrevet

Jeg hadde også helt dilla på leverpostei når jeg var gravid første gang..lite visste jeg at det var en grunn...men leverpostei er fryktelig godt uansett...nam nam

• 2 uker senere...
Skrevet

Veldig glad for at du spesifiserer at man ikke skal ta jern før man har målt!

Jeg er en av dem som lagrer for mye jern og må være forsiktig med det.

Nå tar jeg folin siden jeg er i første trimester, så da holder jeg meg unna alt annet det finnes jern i, ellers blir det for mye - ikke bra det heller.

Hadde jeg ikke bedt om ekstra tester hos legen hadde jeg mest sannsynlig pøst på med leverpostei og appelsinjuice og alt annet.

• 2 måneder senere...
Skrevet

høm...med de to første hadde jeg lavt jernlager og spiste ikke folsyre, var ikkeno kvalm... Nå spiser jeg folsyretab, pluss to mnd før graviditet, godt jernlager, og gjett om jeg er kvalm...!!!! På meg er det nok andre årsaker enn dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...