Gå til innhold

vil så gjerne sette inn 2...

Anbefalte innlegg

Skrevet

egg om det lar seg gjøre...

Tvillinger gjør meg ingenting om det kunne blitt det=)

Men er det bare de som har passert 30 og de som det "aldri" klaffer for som får satt inn 2??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ditt første IVF? Offentlig? Da er det store sjanser for at de bare vil sette inn ett egg....dessverre. Ved fryseforsøk setter de ofte inn to egg. Men mange faktorer spiller inn...kvalitet, overstimulering, alder etc. Legene vurderer i hvert tilfelle. Men stort sett ønsker de å kun sette inn ett egg hvis forholdene er gode og det er ditt 1.IVF.

I det private får man som regel valget selv...

Skrevet

Vi holder til hos Hausken privatklinikk i Haugesund, men jeg tror han ville bare sette inn ett, var det han ymtet frem under når vi var der til samtale.

Men kommer nok til å spørre om jeg kan få satt inn to, alt etter hvor mange de får ut....=)

Krysser fingrene for det=)

Skrevet

Da får du sikkert sette inn 2! Lykke til uansett!! :)

Skrevet

Håper håper=)=)

Tusen tusen takk, lykke til til deg og uansett hvor du ligger an i løypa=)

Skrevet

Jeg hoerer til Riksen og lurer paa om det er mulig aa faa satt inn to egg ved 2. ivf-forsoek. Er de like strenge paa andre forsoek?

Skrevet

jeg kan desverre ikke svare deg.. men håper noen andre kan=)

Skrevet

Så vidt jeg har forstått det nå på Riksen så er det som følger: Ett egg hvis det er av bra kvalitet. Er det ikke egg av "toppkvalitet" kan du velge om de skal sette inn 1 eller 2. Men jeg tror også alder og hvor mange ganger dere har prøvd spiller inn. Er det siste forsøk tror jeg du kan få velge 2. Det du skal huske på er at det faktisk er en GRUNN til at de vil sette inn kun 1. Man ønsker ikke flerlinger. Det høres så flott ut med tvillinger, 2 stykker og ferdig med det liksom, men det er mye større risiko for komplikasjoner under svangerskap - at den ene tvillingen ikke vokser som den skal bla. de fødes ofte for tidlig og kan bære preg av det osv. For mange går det selvfølgelig strålende, men jeg ville være forsiktig med å ønske meg det. Jeg venter IVF søsken nå, har en fra før, og er sjeleglad for at jeg ikke har fått tvillinger hverken første el. andre gangen. Det er mye JOBB med et lite barn. Dessuten så statistikkmessig lykkes de like bra med å sette inn 1 egg, en teori går også ut på at når de setter inn 2 så kan de "forstyrre" hverandre sånn at ingen av de fester seg sa de til meg. Sannsynligheten for å lykkes er altså like stor med å sette inn 1 så jeg ville slått meg til ro med det.

Skrevet

Hei

Skjønner ønsket ditt,har vært der selv med at man tenker at da er det på en måte dobbelt så stor sjanse for at det går bra. Og tvillinger da gitt da hadde man jo sluppet flere forsøk;o).

Jeg ønsker meg nemlig to barn og etter det er det stopp,men er sjeleglad for ett altså. Så skjønner deg veldig godt. Men det er som Edward sin mamma sier at de vurderer ofte hvert enkelt og muligheten til å lykkes for hvert forsøk. Og at de gjør og vurderer det de tror er best for deg.

Jeg har hatt 4 insettinger, de 3 første satte de bare inn ett egg den siste satte de inn to. Så du kan jo spørre dem om det er en mulighet.

Men 1 egg kan jo også dele seg i to, og to egg kan dele seg i 4;o)..........

Lykke til uansett,ikke sikkert du ble noe klokere av svaret mitt men ville bare si at jeg skjønner ønsket ditt veldig. Spesielt siden en venninne fikk tvillinger selv i januar( masse kos men tro meg også slitsomt,og de er bare supersnille jenter.....)

klem

klem

Skrevet

Har hatt det samme ønsket som deg på tidligere forsøk og har fått satt inn 2 dels fordi jeg var 37 år. ble gravid med 1. Men etter min opplevelse med at jeg fødte så altfor tidlig i uke 22 så våger jeg nå ikke å sette inn 2. Jeg kommer ikke til å klare å bære frem to stk når jeg ikke klarte å bære frem 1. Kan klare å bære frem 1 neste gang om jeg får hyppig kontroll av livmorhals og få sydd på cerklage for å støtte opp livmohalsen.

Mye risiko med å bære å flere barn.

Jeg vil heller sette inn 1 og bruke den tiden det tar for å finne det rette kodede embryoet.

Men klart flerlinger går det fint med også....men man må ta høyde for at sv. skapet blir mer risiko fylt.

Skrevet

Edvart sin mamma=)

Joda jeg er klar over risikoen, og det er heller ikke slik at jeg vil "krangle" meg til to stk... de vår avgjøre hva som er best/tryggest for meg. Og om jeg da får lov å sette inn to så vil jeg gjøre det, er det noe som tilsier at jeg ikke bør det blir det sef ikke gjort=)

Var bare om hvem som får og hvilke grunn en har for å få sette inn 2=)

jeg håper på 2 jeg så får en ta det som det kommer=)

finetine=)

Tvillinger hadde vært fin, vet jo at det kanskje følger med en del mer plager og risikoer i et flerling-svangerskap, men det er vel mange plager og risikoer generelt sett i et vanlig med "bare" en liten i magen=)

Og det er nok tyngre med to små en stund men har nok igjen for det i senere tid, både vi og barna=)

Min samboer sier at her kommer det ikke ann på hvor mange barn, men hvor mange svangerskap, så han håper på tvillinger et par ganger han... hehe=) Men tror nok det holder med to til, da jeg har et barn fra tidligere=)

Takker mye for svar fra dere alle...purple og=)

Skrevet

Hvis alt går bra så vil de nok si at du skal sette inn 1 hvis det er første forsøk og du ikke er seint i 30 årene. Jeg fikk inntrykk av at de var ganske så bestemte på det hvis du også skal til Rikshospitalet. Jeg fikk satt inn 2 egg første gang (gamle regler) - 1 egg andre gang - 2 egg tredje gang fordi det var siste forsøk, ble da gravid med ett barn som nå er 20 mnd. Første søskenforsøk satte de inn 1 egg og jeg er nå gravid med en. Jeg er nå 36.

Skrevet

Jeg fikk satt inn to første gang (var i DK), venter to og angrer IKKE et sekund! Som jeg har skrevet her før bør man kanskje OGSÅ ta hensyn til årsaken til at man må gjennom prøverør for å kunne si noe om hva som er lurt. Min oppfatning er at det er kun det offentlige Norge som er skeptisk til å sette inn to, men det må da være gode grunner til at resten av verden synes det er uproblematisk å sette inn to...

Klarte ikke å la dette innlegget stå u-kommentert :)

Skrevet

Fikk satt inn to egg i forrige uke på Riksen jeg, men er 38 år. Hadde jeg vært 37 hadde de bare satt inn ett sa de, men jeg var selv ganske skeptisk til å få satt inn to da... Hadde regnet med bare ett, så avgjørelsen ble tatt ganske kjapt da jeg lå der med bena i været!

:oD

Skrevet

Klart får en valget mellom 1 og 2 er det ikke lett ;-) Jeg har jo også satt inn 2 egg to ganger. Er allikevel glad det bare ble ett barn, da jeg aldri har ønsket meg tvillinger. Men hadde det blitt to så hadde det jo blitt det. Uansett, mitt poeng er at jeg har full forståelse for legenes argumenter for å sette inn kun ett hvis mulighetene er gode - siden de statistisk sett lykkes like bra med det, og det er flere risikoer med flerlingsvangerskap enn et enkelt. Så jeg ville hørt på legene og hva de råda meg til. Lykke til Trine1 og også deg som venter tvillinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...